Gå til innhold

Hvordan hadde dere taklet dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er litt "gammeldags". Hun bor litt avsides, og har to tenåringer. Datteren hennes blir 17 år om noen mnd. En rolig jente som fikk seg kjæreste for ca.1 år siden. Dette er ikke venninnen min så glad for. 

Gutten er rolig, og bor 3 timer unna de. Han får ikke overnatte når han er på besøk. Ligger da hos en kompis i nærheten. I helgene er da turdelduene ofte alene flere timer på hybelen til denne kompisen. Det går helt fint for venninnen min, min overnatte hos de får han ikke. Da kan de jo ende opp med å ha sex...

Tenker hun er rimelig naiv, for sex har de jo sikkert likevel. Men, det nekter min venninne å innse. Selv om de nesten "spiser hverandre opp" når de tror ingen ser ;)

Jeg sier hun må innse at hun er begynt å bli stor. Hun er helt fortvilet over at hun ikke hører etter. Men, hun har i alle år snakket og snakket, men det blir aldri konsekvenser i det hun sier. Og selvsagt skjønner datteren dette. Kan mase i en time at hun må legge seg, men skjer ingenting... Tar fra henne mobilen etter et viss klokkeslett o.s.v. 

Er fult opprør mellom de nå, men venninnen min skjønne ikke at hun kanskje må slippe opp litt.

Anonymous poster hash: 7cd85...cb6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke opp til meg å fortelle andre hvordan de skal oppdra barna sine, så det hadde iikke vært noe å takle.

Anonymous poster hash: 74d81...d04
Skrevet

Enig med #2. Dette er noe mor og datter må finne ut av, alene. 

Anonymous poster hash: dd1da...e01
Skrevet

Hvis det er en god venninne- og du med "hånden på hjertet" tror det vil bidra positivt at du blander deg inn i hennes valg av oppdragelse, kan du jo fortelle henne hva du tenker. Jenta er 17- det betyr at om et år gjør hun hva hun vil uansett. Kanskje litt seint å begynne og innføre straff om hun ikke legger seg når hun får beskjed om det...?😂 Og st kjæresten ikke får ligge over, handler nok ikke om at mamma'n ikke vet at de har sex. Handler nok mer om at hun ikke ønsker og legge til rette for det, og at hun ikke vil "godkjenne" det... Hvor riktig eller galt det er kan jo diskuteres, men om jenta blir gravid vet i alle fall mamma'n at hun ikke har bidratt med overnatting.

Anonymous poster hash: 4036b...2e8

Skrevet

Hvis det er en god venninne- og du med "hånden på hjertet" tror det vil bidra positivt at du blander deg inn i hennes valg av oppdragelse, kan du jo fortelle henne hva du tenker. Jenta er 17- det betyr at om et år gjør hun hva hun vil uansett. Kanskje litt seint å begynne og innføre straff om hun ikke legger seg når hun får beskjed om det...? Og st kjæresten ikke får ligge over, handler nok ikke om at mamma'n ikke vet at de har sex. Handler nok mer om at hun ikke ønsker og legge til rette for det, og at hun ikke vil "godkjenne" det... Hvor riktig eller galt det er kan jo diskuteres, men om jenta blir gravid vet i alle fall mamma'n at hun ikke har bidratt med overnatting.

Anonymous poster hash: 4036b...2e8

Jeg blander meg ikke inn, men hun er mye frustrert. Hun mener helt klart de ikke har sex, men jeg tenker nå mitt... Tenker det er bedre å innse at slik er det, og heller gi henne prevensjon. 

Jenta er jo rolig og snill ellers, men moren blåser ut frustrasjonen sin til alle som orker å høre. HI

Skrevet

Tenker litt som din venninne selv. Sex kan de ha, når som helst og "Hvor som helst":.  Og de har det sikkert også. Men jeg vil ikke være den som legger til rette for det. Da "akseptere man" at de har sex, med alle de følger det kan få. Vil ikke bli bestemor før jenta klarer seg selv økonomisk!

Jeg mener man bør ikke ha sex før man er klar for og bli mor (men igjen, det er jo ikke slik i praksis. Heller ikke jeg fulgte det..) Men innen den tid så kommer ikke jeg til og legge til rett for at de skal "sove" i samme seng i mitt hus, min hytte mm. :) Men nå er barna mine bare 12 den eldste, så får vi se hvor prippen og prinsippfast man blir når temaet kommer opp :)

Anonymous poster hash: 0ca9e...0f7
Skrevet

Gir man 17-åringer beskjed om når de skal legge seg? Verken jeg eller vennene mine hadde faste sengetid etter vi var ca 16. Det i seg selv får det til å virke som om denne moren er litt naiv og behandler datteren som yngre enn hun er.

Jeg ville heller ikke tillatt overnatting. Hvis de vil ha sex, kommer de til å ha det uansett hva man gjør, men som nevnt over trenger man ikke å legge til rette for det eller godkjenne det.

Men dette er uansett mellom mor og datter, og ikke noe jeg ville blandet meg i, med mindre jeg ble spurt direkte om råd.

Skrevet

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk ha kjæresten min på overnatting da jeg var over den seksuelle lavalder. Det handler ikke for meg om å legge til rette for å ha sex, men som forelder bør man innse at det kan forekomme og heller legge til rette ved å tilby prevensjon etc for å unngå en eventuell graviditet. Det at han fikk sove hos meg (og jeg hos ham) ga meg en trygghet og tillit til mine foreldre som gjorde at jeg stolte mer på dem og hadde et tett og godt forhold til dem.

Anonymous poster hash: b821a...681

Skrevet

Sier ikke at hun burde la han overnatte, men sex har de nok uansett. Bedre å få henne på prevensjon og innse fakta tenker jeg. I verste fall vil hun jo ende opp med å bli gravid... HI

Skrevet

Hvis venninnen din ber spesifikt om hjelp, så kan du si det du tenker. Hvis ikke, så skal du holde deg unna. Uansett hvor uenig du er, så er det ikke ditt barn, og ikke ditt ansvar.

Anonymous poster hash: 00340...c98
Skrevet

Hvis venninnen din ber spesifikt om hjelp, så kan du si det du tenker. Hvis ikke, så skal du holde deg unna. Uansett hvor uenig du er, så er det ikke ditt barn, og ikke ditt ansvar.

Anonymous poster hash: 00340...c98

Så om venninnen øser sin frustrasjon på alle som gidder å høre på, skal en bare jatte med?

Anonymous poster hash: f372c...0bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...