Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Har desverre vært arbeidsledig noen måneder nå. Har hatt vikarvakter et par steder, men de siste ukene har det vært lite ledig. Er lovt mer nå til sommeren, og har i tillegg en del søknader inne. Idag fikk jeg brev fra nav ang innkalling til jobbklubb. Har ingen peiling hva det egentlig er, men etter litt googling skjønner jeg at det er mye forskjellige erfaringer ute å går;) Kurset varer i 2 uker, og det står blant annet at en skal få opplæring i bruk av pc som arbeidsverktøy. Jeg har bachelor, flere enkeltemner fra masternivå og har jobbet i mange prosjekter hvor pc var nettopp mitt arbeidsverktøy. Gjennom studier har jeg også brukt pc. Jeg syns det blir kjekt å få litt input på søknader og CV jeg har skrevet, få litt trening på intervju osv, men er det virkelig slik at en må sitte der i dagevis å se på at andre lærer å bruke pc? Dere som har vært på slike kurs: vil det tilpasses individuelt slik at jeg kan bruke tiden på nyttigere ting? Hvordan legges dagene opp? Om jeg blir tilbudt vakter må jeg jo selvføgelig ta dem- regner med dette selvføgelig sees på som utelukkende positivt? Anonymous poster hash: c201c...707
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Heldig du er da, som skal gå på det der bare i to uker, selv gikk jeg på et som gikk over seks uker...seks uker av mitt liv jeg ikke får igjen... *Fnis* ;-) Har også bachelor og div tilleggsutdanninger. De fleste på kurset hadde enten ikke vært i jobb i det hele tatt, noensinne, eller så hadde de ikke jobbet på X antall år. Svært mange hadde ikke fullført noen utdannelse. Siden flere aldri hadde vært på intervju engang, og ikke hadde noen CV nedskrevet noe sted så gikk naturlig nok mye av tida med på å skrive CV, lære å skrive søknad, lære hvordan en ter seg - og kler seg - på intervju osv, osv. Ikke fryktelig matnyttig for min del, men sikkert kjekt for 35-åringer som aldri har vært i jobb... Anonymous poster hash: d008a...3a3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Jobbklubb er skikkelig 'waste of time' for oppegående mennesker.... Anonymous poster hash: e0ab0...1f3
Anyne Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 Mannen min er der nå og han bobler av sinne over unyttig bruk av tid. For ham kunne dette gått over tre-fem dager i stedet for fire uker som han skal..
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Jeg var på det. Satt igrunnen hver eneste dag og skrev cv. Og skrev cv. Og skrev cv. Det var ikke MÅTE PÅ hvor mange ganger man kunne rette på den cven. Fikk besøk av bedrifter som McDonalds og et lagerfirma. Fikk meg heldigvis jobb før "klubben" var ferdig, på helt eget vis (fra cv/søknad jeg hadde skrevet på samme måte som før jeg begynte på jobbklubben). Anonymous poster hash: 6627d...34b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Takker for svar, og: uffda- dette hørtes ikke lovende ut Jeg er ikke redd for å si ifra så om jeg blir sittende dag etter dag og finpusse på en CV blir jeg nok å si klart ifra hva jeg mener. På et slikt kurs bør de jo koordinere sammensetningen slik at også kursdeltagerene kan ha hjelp i hverandre. Kurset begynner 9 om dagen. Står ikke noe om når det avslutter. Hva er normalen på det? Anonymous poster hash: c201c...707
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #7 Skrevet 7. mai 2015 Mannen min er der nå og han bobler av sinne over unyttig bruk av tid. For ham kunne dette gått over tre-fem dager i stedet for fire uker som han skal.. Hva gjør de da? Søke på ledige jobber, sende åpne søknader osv? Anonymous poster hash: c201c...707
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #8 Skrevet 7. mai 2015 Jeg har vært på jobbklubb. Seks uker ja Vil ikke si det var helt bortkastet, de som hadde kurset var veldig dyktige og jeg fikk spisset cv og søknadssriving. Men problemet er vel at for de som har lang utdannelse og kanskje ikke er ute etter kantine/barnehagejobb så er det kanskje ikke så mye og hente på et slikt kurs. Veldig mange av de som var der hadde lite eller ingen utdannelse, språkutfordinger eller andre ting. Anonymous poster hash: 048c3...dea
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Var iallfall 9-15 5 dager i uka da på kurset jeg gikk på. Saken er jo den at du kan si fra så mye du vil, men du må jo uansett være der ellers sender de melding til nav om ugyldig fravær. Anonymous poster hash: d008a...3a3
overlord Skrevet 8. mai 2015 #10 Skrevet 8. mai 2015 Dersom man er så mye bedre enn de andre deltakerne er det jo pussig at man går ledig så lenge da. Og hvorfor er det ikke så mange på kursene som har høyere utdanning og god erfaring med bruk av pc som jobbverktøy? Jo fordi disse klarer å skaffe seg jobb raskt. Som arbeidssøker plikter man å ta hva som helst av jobber, og det er her mange ikke forstår at det også betyr å ta jobber man er overkvalifisert for. Å skaffe drømmejobben er vanskelig. Å skaffe en hvilken som helst jobb er lett som en plett om man er oppegående, ikke er selvhøytidelig og har arbeidslyst.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #11 Skrevet 8. mai 2015 For en del år siden måtte jeg også være med på jobbsøkekurs for personer med høyere utdanning gjennom Nav. Jeg mente dette var helt unødvendig for meg, de truet med å stoppe arb.ledighetstrygd om jeg ikke deltok hver dag (6 uker). Jeg måtte faktisk krangle med Nav for å få lov til å ta vakter jeg fikk tilbud om. Jeg mente det var hårreisende at Nav skulle kreve at jeg gikk på kurs i steden for å jobbe. Jeg fikk "spesialtillatelse" til å ta vakter når jeg fikk tilbud om slike. Jeg hadde tidligere (før jeg tok ny høyere utdannelse) bl.a. jobbet med å utarbeide slike jobbsøkekurs med Nav som oppdragsgiver. Dette visste Nav, som likevel krevde at jeg måtte være med på dette kurset. Jeg spurte da rett ut: "Krever dere at jeg skal delta på dette kurset fordi det vil gi dere en god statistikk på "vellykketheten" til kurset? Dere vet jeg ikke trenger dette kurset og dere vet at jeg trolig får en jobb enten mens jeg går på kurset eller umiddelbart etterpå. Dere vet dette, tvinges jeg til dette kurset kun for at dere kan si at dere får folk ut i jobb med dette kurset?" Svaret jeg fikk var ja..... Likevel... det var greit å gjøre litt finpuss på CV'en, men ellers var det stort sett veldig bortkastet tid for min del. For de som ikke har samme bakgrunn ser jeg imidlertid at slike kurs kan være svært nyttige. Man får hjelp til å fremstille seg selv i best lys, få ryddig CV og søknader, og jeg så at mange hadde veldig god nytte av å trene på intervjusituasjonen. Mitt inntrykk var at de som slet mest med å få jobb slet med å gjøre en god presentasjon av seg selv i intervjusituasjonen. Ikke helt bortkastet tid for min del, men for meg ble det idioti at det ble brukt så mye ressurser på meg når jeg hadde den bakgrunnen jeg hadde. Men.... jeg fikk statistikken deres til å se bra ut siden jeg fikk tilbud om jobb før kurset var ferdig. At det var en prosess som jeg hadde i gang før kurset stod ikke i deres gode statistikk... så de kunne vise til "gode resultater" av dette kurset... Men - gå dit med åpent sinn, det var i hvert fall en del hyggelige folk der, så det var sosialt. Anonymous poster hash: a603e...87c
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #12 Skrevet 8. mai 2015 Dersom man er så mye bedre enn de andre deltakerne er det jo pussig at man går ledig så lenge da. Og hvorfor er det ikke så mange på kursene som har høyere utdanning og god erfaring med bruk av pc som jobbverktøy? Jo fordi disse klarer å skaffe seg jobb raskt. Som arbeidssøker plikter man å ta hva som helst av jobber, og det er her mange ikke forstår at det også betyr å ta jobber man er overkvalifisert for. Å skaffe drømmejobben er vanskelig. Å skaffe en hvilken som helst jobb er lett som en plett om man er oppegående, ikke er selvhøytidelig og har arbeidslyst. Her jeg bor er arbeidsmarkedet utrolig dårlig nå! Ledigheten er større her nå enn rett etter finanskrisa..Det speiler seg litt i søknadsbunken når det er over 1000søkere på 20 stillinger som butikkmedarbeider - flere småstillinger og noen fulle. Over 120 søkere på tannhelse/helsesekretær. Over 100 på stillinger som assistent i barnehage. An so on. Da er det nødvendigvis noen som ikke får jobb og som kan bli gående lenge uten jobb. Jeg var dessverre en slik en. Og det går jo ikke bedre når man er alene med barn og er prisgitt barnehagens åpningstider... Takk og lov for at det åpnet seg en mulighet for meg i en liten stilling. og så en til. men det er jammen litt av en kabal å sjonglere to jobber 40% og 50% i to helt forskjellige bedrifter og holde seg innafor en grei "arbeidsdag" for ungene. Men regningene må betales og mat på bordet må til Men det er altså mange plasser det bare er å "ta seg sammen og ikke være så selvhøytidelig". Anonymous poster hash: 8cfaf...419
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #13 Skrevet 8. mai 2015 Dersom man er så mye bedre enn de andre deltakerne er det jo pussig at man går ledig så lenge da. Og hvorfor er det ikke så mange på kursene som har høyere utdanning og god erfaring med bruk av pc som jobbverktøy? Jo fordi disse klarer å skaffe seg jobb raskt. Som arbeidssøker plikter man å ta hva som helst av jobber, og det er her mange ikke forstår at det også betyr å ta jobber man er overkvalifisert for. Å skaffe drømmejobben er vanskelig. Å skaffe en hvilken som helst jobb er lett som en plett om man er oppegående, ikke er selvhøytidelig og har arbeidslyst. Her jeg bor er arbeidsmarkedet utrolig dårlig nå! Ledigheten er større her nå enn rett etter finanskrisa..Det speiler seg litt i søknadsbunken når det er over 1000søkere på 20 stillinger som butikkmedarbeider - flere småstillinger og noen fulle. Over 120 søkere på tannhelse/helsesekretær. Over 100 på stillinger som assistent i barnehage. An so on. Da er det nødvendigvis noen som ikke får jobb og som kan bli gående lenge uten jobb. Jeg var dessverre en slik en. Og det går jo ikke bedre når man er alene med barn og er prisgitt barnehagens åpningstider... Takk og lov for at det åpnet seg en mulighet for meg i en liten stilling. og så en til. men det er jammen litt av en kabal å sjonglere to jobber 40% og 50% i to helt forskjellige bedrifter og holde seg innafor en grei "arbeidsdag" for ungene. Men regningene må betales og mat på bordet må til Men det er altså mange plasser det bare er å "ta seg sammen og ikke være så selvhøytidelig".Anonymous poster hash: 8cfaf...419 Amen! Sånn er det her også.... Og så ender det oftest opp med at den som faktisk får jobben er venninne eller kjæreste med en som alt jobber på det aktuelle stedet... Anonymous poster hash: e0ab0...1f3
Roheryn Skrevet 8. mai 2015 #14 Skrevet 8. mai 2015 Har vært på div nav-kurs og sett på at husmødre og arbeidsledige vaskehjelper har lært å skru av og på en pc ja.. dataopplæringen er som regel svært grunnleggende, og cv-skrivingen tar laaaaaang tid fordi brorparten av kursdeltakerne ikke kunne å skru på en pc engang da de startet. Men når det er sagt så kan det ofte dryppe konstruktive tips og triks i tillegg, så det kan godt være matnyttig å få med seg.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #15 Skrevet 8. mai 2015 Jobbklubb er tidsfordriv. Siste jeg var på varte i fire måneder. Dag ut og dag inn foran pc, 7 timer hver dag. Spurte pent om jeg kunne gå rundt å levere søknader, men nei. Så satt der i fire måneder da. Kursholderne gjorde ingen ting bortsett fra å drikke kaffe og sitte på kontoret. Fikk jobb en uke etter kurset på eget initiativ. Ingen andre fikk jobb. Vi var vel 50 stk. Nå er dette tre år siden og er på nytt arbeidsledig. Nå varer kurset 2 timer i uken heldigvis Anonymous poster hash: 3b794...681
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #16 Skrevet 8. mai 2015 Jeg hadde det kjempegøy på jobbklubb! Gikk på det i 2006, og hadde selveste "Walter" fra tv-serien "syv søstre" som foreleser. Vi skravlet, lo, øvde oss på intervju, cv og søknadskriving. Så når det var i boks, kom det flere fra vikarbyrå inn og intervjuet oss. Og vips hadde jeg 100% jobb. Det var en ordentlig uhøytidelig morsom gjeng jeg gikk med, så var heldig der. Og for meg var det i allefall litt mer motiverende å sitte med andre folk å søke, enn å sitte hjemme og få avslag på avslag... Anonymous poster hash: cbbfa...ba1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #17 Skrevet 8. mai 2015 Siden du har høyere utdannelse så pass på at du får jobbklubb for de med høyere utdannelse-da blir det litt mer relevant for deg enn om du kommer med folk som nesten aldri har jobba før. Om det ikke er den type jobbklubb du har fått tilbud om så ta kontakt med nav kontoret ditt og be om å få bytte. Anonymous poster hash: c9942...c60
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #18 Skrevet 8. mai 2015 Nav har da virkelig ikke egne kurs for de som har bedre utdanning eller mer arbeidserfaring. Der går alle under en kam. Hvis ikke nav kontoret deres er spesielle på dette området. Anonymous poster hash: 3b794...681
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #19 Skrevet 9. mai 2015 Nav har da virkelig ikke egne kurs for de som har bedre utdanning eller mer arbeidserfaring. Der går alle under en kam. Hvis ikke nav kontoret deres er spesielle på dette området. Anonymous poster hash: 3b794...681 Som jeg skrev over så måtte jeg delta på et slikt jobbsøkekurs for personer med høyere utdanning, så det finnes tydeligvis. Anonymous poster hash: a603e...87c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #20 Skrevet 9. mai 2015 Er bare nav som fyller tiden med unyttig tull. Kurset hadde kanskje vært nyttig i 1995 når ikke alle var vant til pc. Anonymous poster hash: cc643...d77
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #21 Skrevet 9. mai 2015 Kjenner jeg blir lettere irritert av enkelte holdninger her! Hva skal dere ellers bruke tiden på? Kafé? Jogge? Vaske hus? Sove? Jeg er syk og går på aap. NAV har tiltak for oss også. Selv med legeerkæring på at tiltaket kan gjøre meg sykere gir meg ikke fritak fra å prøve. De gangene noen har spørsmål rundt dette her inne er svært mange spydige og sier man jammen må klare såpass når man får penger av staten... Men er man arbeidsledig er man altså for flink til å gå på kurs...?! Forstå det den som kan! Anonymous poster hash: 32d5a...f46
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2015 #22 Skrevet 9. mai 2015 Kjenner jeg blir lettere irritert av enkelte holdninger her! Hva skal dere ellers bruke tiden på? Kafé? Jogge? Vaske hus? Sove? Jeg er syk og går på aap. NAV har tiltak for oss også. Selv med legeerkæring på at tiltaket kan gjøre meg sykere gir meg ikke fritak fra å prøve. De gangene noen har spørsmål rundt dette her inne er svært mange spydige og sier man jammen må klare såpass når man får penger av staten... Men er man arbeidsledig er man altså for flink til å gå på kurs...?! Forstå det den som kan! Anonymous poster hash: 32d5a...f46 Nå er jeg verken arbeidsledig eller i NAV-systemet ellers, men: mener du seriøst at en person som faktisk KAN disse tingene (skrive søknader, CVer osv) skal bruke tid på et dustekurs hvor de likevel ikke har tid å lære bort noe som kunne vært nyttig for de som kan slikt?? Dette er tid man i stedet kunne ha brukt på faktisk å søke på jobber eller ta NYTTIGE kurs man faktisk kunne ha bruk for og som kanskje kunne hjelpe vedkommende å få en jobb. Ville ikke det vært mer nyttig bruk av skattepengene våre synes du? Anonymous poster hash: 4c513...a0c
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #23 Skrevet 20. april 2017 Hei, jeg har vært på jobbklubb nå i 4uker som er ferdig idag. Så kurset er ferdig men vi fikk vite at hele kurset er ferdig 6.Juni. Jeg har enda ikke fått meg jobb, så er det sånn at jeg må møte der hver dag frem til 6.juni eller er det sånn at jeg kan drive på egenhånd og få hjelp ved behov? For stønaden varer også frem til 6.juni da hele kurset er ferdig. Anonymkode: 84dc5...e79
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #24 Skrevet 20. april 2017 På 08.05.2015 den 14.45, overlord skrev: Dersom man er så mye bedre enn de andre deltakerne er det jo pussig at man går ledig så lenge da. Og hvorfor er det ikke så mange på kursene som har høyere utdanning og god erfaring med bruk av pc som jobbverktøy? Jo fordi disse klarer å skaffe seg jobb raskt. Som arbeidssøker plikter man å ta hva som helst av jobber, og det er her mange ikke forstår at det også betyr å ta jobber man er overkvalifisert for. Å skaffe drømmejobben er vanskelig. Å skaffe en hvilken som helst jobb er lett som en plett om man er oppegående, ikke er selvhøytidelig og har arbeidslyst. Problemet er jo at mange arbeidsgivere ikke ansetter folk med akademisk utdanning på sykehjem og McDonalds. De fleste arbeidsgivere ønsker ikke gjennomtrekk, men arbeidstakere som holder seg på arbeidsplassen en stund. Enhver sau forstår at en med akademisk utdanning sier takk og farvel med en gang relevant jobb dukker opp. Har man for eksempel aleneansvar for barn, er det heller ikke alle jobber man faktisk kan ta. Man kan ikke ta nattevakter og la barnet være alene hjemme i en alder av 3 år. Jeg har ei venninne som ble oppsagt på grunn av nedskjæringer. Hun sliter med å få seg jobb fordi det er 200 søkere på hver stilling i hennes yrke akkurat nå, og ingen butikker, bensinstasjoner og kafeer ønsker å ansette ei som har 7 års utdanning og har jobbet innen feltet sitt i over 10 år. De forstår jo hva som skjer med en gang hun får tilbud om relevant jobb. I prøvetiden er det vanligvis rundt 2 ukers oppsigelsestid, så vips! må de ut og søke etter ny arbeidstaker, lære vedkommende opp, noe som koster tid og penger. Hvis den nye også har høyere utdanning, kan de havne i samme situasjon om en måned igjen, og på'n igjen med opplæring, innføring i rutiner, så forsvinner arbeidstakeren etter noen uker.
Luksusdyret Skrevet 20. april 2017 #25 Skrevet 20. april 2017 På 09.05.2015 den 8.49, Anonym bruker skrev: Kjenner jeg blir lettere irritert av enkelte holdninger her! Hva skal dere ellers bruke tiden på? Kafé? Jogge? Vaske hus? Sove? Jeg er syk og går på aap. NAV har tiltak for oss også. Selv med legeerkæring på at tiltaket kan gjøre meg sykere gir meg ikke fritak fra å prøve. De gangene noen har spørsmål rundt dette her inne er svært mange spydige og sier man jammen må klare såpass når man får penger av staten... Men er man arbeidsledig er man altså for flink til å gå på kurs...?! Forstå det den som kan! Anonymous poster hash: 32d5a...f46 Nei, men man kan kanskje bruke tid på å oppsøke arbeidsgivere, skrive åpne søknader til bedrifter, gå på intervjuer, vurdere å starte for seg selv og så videre. Mener du virkelig at en som har brukt PC som arbeidsverktøy og for eksempel har jobbet i HR-avdeling med ansettelser i 10 år, skal gå på kurs for å lære å skrive CV og slå av og på PC'en? Det er ikke snakk om å være nedlatende, men om at man kunne ha brukt den tiden man er på kurs til å være mer effektiv arbeidssøker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå