Gå til innhold

Hva skal til for å ta en doktorgrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til det.

Holder på med master nå, innen psykisk helsearbeid.

Hvordan er veien videre?

Anonymous poster hash: 01bb0...e9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har så lyst til det.

Holder på med master nå, innen psykisk helsearbeid.

Hvordan er veien videre?

HI

Og hvilke jobber kan jeg da søke?

Skrevet

Du må i hvert fall publisere en del artikler osv først, deretter må du søke doktorgradsstipendiat.

Anonymous poster hash: 6b6d4...0bf
Skrevet

Du må i hvert fall publisere en del artikler osv først, deretter må du søke doktorgradsstipendiat.

Kan man ikke gå rett fra master til doktor?

Skrevet

En doktog og en temperaturmåler

Anonymous poster hash: 8ce4a...d08

Skrevet

Jeg er litt usikker, men jeg tror ikke det er så vanlig. Jeg har ikke doktorgrad selv, men mange venner som har det, og en svigerinne som er sykepleier som tar det nå. Svigerinnen min fortalte i hvert fall at hun måtte publisere et visst antall artikler før hun i det hele tatt kunne tenke på doktorgrad. I tillegg er det ikke slik som men bachelor og master der du bare søker inn på et studie, du må søke en stipendiatstilling der du skal forske på noe, og de stillingene vokser ikke på trær.

Skrevet

Du trenger et prosjekt, du trenger finansiering. Lite trolig at du har det i boks direkte fra master.

Anonymous poster hash: 19057...df3
Skrevet

Jo, det kan man. Snakk med veilederen din om at du ønsker å gå videre med en doktorgrad, så kan det hende det kan skreddersys en phd til deg eller at det kan søkes om midler. Noen phd-stillinger lyses ut (der det finnes midler avsatt til forskningsprosjekter) mens andre opprettes der det er et behov og man søker om midler. 

Hvor langt i masterløpet er du?

Skrevet

Jo da, det kan du. Bruk tiden på slutten av mastergrader til å finne et prosjekt som interesserer deg, og en veileder som virker grei å jobbe med. Det beste er om du skriver masteroppgaven på omtrent samme tema. Mulig det er karakterkrav dersom du vil ta doktorgraden gjennom universitetet. Jeg er utdannet tannlege, og der er vi automatisk kvalifisert.

Anonymous poster hash: c875e...0d5

Skrevet

Flere muligheter. Nevner de tre som folk jeg kjenner har benyttet.

Du kan søke på en stipendiatstilling. Disse lyses ut. Da må du ha gode karakterer og ofte levere en prosjektbeskrivelse. Ulempen her kan være interne søkere, som veileder kjenner, og som dermed vil stille sterkere enn deg.

Du kan gjøre det veldig bra på masteren og få tilbud fra veileder om å fortsette med doktorgrad, er slik de fleste jeg kjenner har begynt. Da lyses den også ut, men er såpass spesifikk at du er omtrent garantert å få den mot eksterne søkere (se punktet over).

Evt så kan du faktisk bare finne deg en veileder, og selvfinansiere graden din. Kjenner ei som gjør det.

Finnes sikkert mange andre måter også.

Anonymous poster hash: d88cf...89d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...