Gå til innhold

Kanskje ukas dummeste spørsmål. Om lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått ny jobb med en årslønn på 400.000. Også er det 4 uker ferie i fellesferien. For å regne brutto mnd lønn, deler jeg på 11 eller 12?

Anonymous poster hash: d3fc3...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du deler med 12 :)

Anonymous poster hash: 546a8...dc7

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor? :) har alltid bare hatt timelønn og varierende årslønn. Så dette er helt nytt for meg.

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor? :) har alltid bare hatt timelønn og varierende årslønn. Så dette er helt nytt for meg.

Det er rett og slett fordi et år består av 12 måneder :) Hadde det stått årsinntekt så hadde vært noe annet. Årsinntekt er summen av lønna man får i løpet av et år ( som regel bare 11 måneder siden de aller fleste får utbetalt feriepenger i juni/ juli), feriepenger, overtid, tillegg, bonus osv. Noen har årslønn med innbakt overtid inkludert, så det fins unntaker.

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke noe av? Årslønn er da del på 11? Den 12 mnd er jo ulønna? Så skal du regne ut brutto mnd, så må du da dele på 11? Også kommer evt tillegg på toppen.

Anonymous poster hash: e6310...b35

Skrevet

Dette skjønner jeg ikke noe av? Årslønn er da del på 11? Den 12 mnd er jo ulønna? Så skal du regne ut brutto mnd, så må du da dele på 11? Også kommer evt tillegg på toppen.

Ja, det var det jeg tenkte. For hvis man deler på 12 så er det vel betalt ferie? Hvis ikke så "mister" jeg vel en mnd lønn og da er jo ikke årslønnen lenger på 400.000?

Skrevet

Brutto årslønn er lønn + feriepenger, så du deler på 12

Anonymous poster hash: dfed5...6eb

Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte. For hvis man deler på 12 så er det vel betalt ferie? Hvis ikke så "mister" jeg vel en mnd lønn og da er jo ikke årslønnen lenger på 400.000?

Feriepenger er inkludert i årslønnen, det betyr at du første året ikke får betalt 400.000 fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger.

Anonymous poster hash: 53f92...668

Skrevet

Nå har jeg fått 2 forskjellige svar, så ble egentlig ikke noe klokere :)

Skrevet

Feriepenger er inkludert i årslønnen, det betyr at du første året ikke får betalt 400.000 fordi du ikke har opparbeidet deg feriepenger.

Anonymous poster hash: 53f92...668

Gå inn på dinside, og "finn din lønn". Der får du et riktig svar!

Skrevet

Du deler på 12.

Hilsen revisor.

Anonymous poster hash: c6be7...587

Skrevet

Du deler på 12!! Jobber med lønn så dette vet jeg. alle dere som svarer 11 mnd. Har dere noengang hatt en jobb med en fastsatt årslønn og faktisk sett hva mnd lønnen var??

Anonymous poster hash: 3ff8d...330

Skrevet

Deler på 12, hilsen økonom

Anonymous poster hash: 8b3ac...a69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...