Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #1 Skrevet 7. mai 2015 Det er så utrolig viktig å snakke med barna om dette! Se og del gjerne videoen på sosiale medier slik at flest mulig kan få øynene opp for overgrep mot barn. Anonymous poster hash: 043eb...a90
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #2 Skrevet 7. mai 2015 Har noen av dere snakket med barna deres om seksuelle overgrep? I såfall hvordan gjorde dere det? Hva sa dere? Hva sa barna? Anonymous poster hash: 043eb...a90
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #3 Skrevet 7. mai 2015 Vi har ikke snakket direkte om overgrep, er litt redd for å skremme ham og tror dessuten han ikke hadde skjønt så mye, han er nesten 4 år. Men vi har snakket om grenser, at han bestemmer om han vil gi noen en klem f.eks, og at de ikke har lov til å gjøre det hvis han sier nei. Har også sagt at ingen har lov til å bestemme at han skal holde noe hemmelig for mamma og pappa, og at han kan fortelle oss alt. Han er ikke så glad i å klemme, og i alle fall ikke på "kommando", så den delen tok han veldig til seg og ville gjerne at jeg skulle fortelle dette til bestemor. Men hemmeligheter tror jeg ikke han vet hva er, han svarte ikke noe særlig på det, ville bare gå og leke. Anonymous poster hash: 24557...b1b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #4 Skrevet 7. mai 2015 jeg har snakka litt rundt det, har sagt at din kropp er din, DU bestemmer og INGEN skal ta på deg eller noe sånn uten at du vil. Og du kan ALLTID komme til mamma å fortelle. Uansett hva som blir sagt. Mamma blir ikke sinna, ingenting skjer med mamma, det er ikke du som gjør/har gjort noe galt osv.. jeg har vært veldig bevisst på dette siden jeg nettopp har vært gjennom en rettsak på dette det en person ble dømt for overgrep. Mine barn vet ikke dette, det får de vite når de er større. Men de skal ALLTID vite at de kan komme til meg uansett! Og uten at jeg blir sinna Anonymous poster hash: 0bd98...2a5
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #5 Skrevet 7. mai 2015 Eli Rygg har skrevet en barnebok som heter "Jeg sa ikke kom inn". Den er et fint utgangspunkt for å snakke med barn om dette. Anonymous poster hash: fc1be...4d2
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2015 #6 Skrevet 7. mai 2015 Vi har ikke snakket direkte om overgrep, er litt redd for å skremme ham og tror dessuten han ikke hadde skjønt så mye, han er nesten 4 år. Men vi har snakket om grenser, at han bestemmer om han vil gi noen en klem f.eks, og at de ikke har lov til å gjøre det hvis han sier nei. Har også sagt at ingen har lov til å bestemme at han skal holde noe hemmelig for mamma og pappa, og at han kan fortelle oss alt. Han er ikke så glad i å klemme, og i alle fall ikke på "kommando", så den delen tok han veldig til seg og ville gjerne at jeg skulle fortelle dette til bestemor. Men hemmeligheter tror jeg ikke han vet hva er, han svarte ikke noe særlig på det, ville bare gå og leke. Anonymous poster hash: 24557...b1b Så bra. Nei, det er jo viktig å ikke skremme de heller. Vanskelig å finne en balansegang på hvor mye og hvordan det kan fortelles/snakkes om. jeg har snakka litt rundt det, har sagt at din kropp er din, DU bestemmer og INGEN skal ta på deg eller noe sånn uten at du vil. Og du kan ALLTID komme til mamma å fortelle. Uansett hva som blir sagt. Mamma blir ikke sinna, ingenting skjer med mamma, det er ikke du som gjør/har gjort noe galt osv.. jeg har vært veldig bevisst på dette siden jeg nettopp har vært gjennom en rettsak på dette det en person ble dømt for overgrep. Mine barn vet ikke dette, det får de vite når de er større. Men de skal ALLTID vite at de kan komme til meg uansett! Og uten at jeg blir sinnaAnonymous poster hash: 0bd98...2a5 Jeg tror akkurat det der er viktig, at de skal vite at vi ikke blir sinte uansett hva de har å fortelle. Barn er veldig redd for å ha gjort noe feil og for å få kjeft, så det er mange ganger derfor de ikke forteller. Eli Rygg har skrevet en barnebok som heter "Jeg sa ikke kom inn". Den er et fint utgangspunkt for å snakke med barn om dette. Anonymous poster hash: fc1be...4d2 Den har jeg ikke hørt om. Takk for tips! Hi Anonymous poster hash: 043eb...a90
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #7 Skrevet 8. mai 2015 Noen andre som har snakket med barna sine? Anonymous poster hash: 043eb...a90
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #8 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har snakket med sønnen min om at det er hans kropp og at voksne ikke skal/har lov å borti tissen osv. Ikke sånn at jeg ga han det med teskje, men det har blitt sagt. Selv ble jeg misbrukt som barn, og siden jeg har den opplevelsen emd meg. Har vi snakket om at noen ganger ber voksne ett barn om å ha hemmeligheter som er fæle, og at kanskje truer de med slemme ting hvis man ikke holder det hemmelig. Og at han ikke skal være erdd for at noe skulle skjedd meg om han fortalte meg slike hemmeligheter, fordi jeg er en skummel dame som ingen kan gjøre noe slemt med bare fordi jeg får vite hemmeligheter.... Dette fordi jeg jo vet hvilke trusler som kan bli brukt og vil forsikre han om at han likevel kan si alt til meg uten å være redd for at noe skulle skjedd med meg... Anonymous poster hash: 8814e...9a3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2015 #9 Skrevet 8. mai 2015 Jeg har snakket med sønnen min om at det er hans kropp og at voksne ikke skal/har lov å borti tissen osv. Ikke sånn at jeg ga han det med teskje, men det har blitt sagt. Selv ble jeg misbrukt som barn, og siden jeg har den opplevelsen emd meg. Har vi snakket om at noen ganger ber voksne ett barn om å ha hemmeligheter som er fæle, og at kanskje truer de med slemme ting hvis man ikke holder det hemmelig. Og at han ikke skal være erdd for at noe skulle skjedd meg om han fortalte meg slike hemmeligheter, fordi jeg er en skummel dame som ingen kan gjøre noe slemt med bare fordi jeg får vite hemmeligheter.... Dette fordi jeg jo vet hvilke trusler som kan bli brukt og vil forsikre han om at han likevel kan si alt til meg uten å være redd for at noe skulle skjedd med meg... Anonymous poster hash: 8814e...9a3 Så trist at det har skjedd deg også, men jeg tenker at når man første har blitt utsatt for overgrep må man bruke det man har lært og gjøre det beste ut av det. Fortiden kan ingen endre, men man kan gjøre utrolig mye bra med fremtiden! Grunnen til at jeg er så opptatt av at vi må snakke med barna våre, er at mine foreldre aldri snakket med meg om sex. Det eneste jeg noen sinne hat hørt om sex var på skolen og av overgriperen. Jeg tenkte da at hvis foreldrene mine ikke tålte å høre om vanlig sex en gang, kom de aldri i verden til å tåle å høre meg fortelle om gjentatte overgrep av en mann på deres alder. Jeg tenker at legger man til rette for en samtale om temaet så viser man barna at det ikke er farlig å snakke om, og man gir de en mulighet til å stille spørsmål og evt da fortelle om noe har skjedd. Anonymous poster hash: 043eb...a90
Mother Gothel Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har snakket en del med 6-åringen om hva som er greit og ikke greit, at han kan fortelle meh meg alt -uansett hva det gjelder, og at hemmeligheter ikke gjelder foreldrene. Til 3-åringen har jeg ikke sagt så mye til enda annet enn at ingen har lov å ta på henne utenom når hun skal vaskes. Er livredd for at det skal skje de noe når man hører om hvor mange det fafaktisk gjelder :/
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Har snakket med henne om kropp, grenser, hva voksne ikke har lov til og om hemmeligheter siden hun var 3 år. Utrolig viktig med kompetente barn som vet at det er lov å si nei og som vet at vonde hemmeligheter må man fortelle til en voksen. Anonymous poster hash: 5ef70...b19
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Vi har snakket mye med femåringen om ulike ting som er galt og kan skje med barn. En del har vært vinklet inn mot min jobb i barnevernet, siden hun spør en del om hva jeg gjør der. ...det resulterte i at hun som fireåring gjerne erklærte at "DU bestemmer IKKE over MIN kropp!" når hun ikke ville dusje. Utover det har det vært nyttig. Anonymous poster hash: 16221...16e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2015 #13 Skrevet 15. mai 2015 Så bra at flere av dere har snakket med barna deres! Fortsett gjerne og del videoen slik at den når ut til flest mulig. Kan jeg bidra til at ETT barn sier ifra før det er for sent, eller at EN overgriper blir tatt er hele min historie verdt det! <3 Anonymous poster hash: 043eb...a90
Mamma_til_2 Skrevet 15. mai 2015 #14 Skrevet 15. mai 2015 Jeg har snakket med eldste om noe men ikke direkte om overgrep, har fortalt henne at der er hennes kropp og om noen gjør noe med henne som hun ikke liker så må hun si fra for det er ikke lov, har og fortalt henne. Hun er 8 år nå og begynner og bli litt nysgjerrig på når hun får piper og andre kroppslige ting, så vi prater egentlig ganske mye om det og hver gang passer jeg på og fortelle henne at det er hennes kropp og ingen får lov til og ta på eller noe uten at det er greit, har og fortalt at voksene ikke har lov til og ta på barns kropp, med mindre det er en mamma eller pappa som skal hjelpe til med hårvask etc. Hun er opplyst og vet at enkelte voksne er slemme mot barn og vet hvor viktig det er og si fra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå