Gå til innhold

Trenger synspunkter på vanskelig problem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter på 10 og 12 år som bor halvparten av tida hos meg og halvparten av tida hos far sin. Slik har det vært siden far og jeg skilte oss for fem år siden. 12-åringen har en periode sagt at han ønsker å bo mer hos far, noe jeg sjølsagt forstår siden de har en del sammenfallende "gutteinteresser" og gutten ser opp til far sin og en gang skal han jo bli mann sjøl også. Gutten på 10 år er fornøyd med ordningen vi har idag. Det er her problemet oppstår, for er det riktig å la eldstegutten bo mer hos far og ikke yngstegutten og dermed gi søskena mindre tid sammen? Gutta er veldig knytta til hverandre, og jeg tenker at det at de er sammen er særlig viktig for den yngste. Han har ikke så lett for å få seg venner og har ingen helt nære venner og blir dermed gjerne sittende inne for seg selv hvis ikke storebror trekker ham med ut på noe (med storebror alene eller med storebror og hans kamerater eller nabogutter), som fotball i ballbingen, trampolinehopping eller lek i skogen. Jeg tenker at hvis gutta bor hvert sitt sted, vil tiåringen bli sittende mer inne enn idag og kanskje miste det nære forholdet han har til broren. Jeg veit ikke hva som blir riktig her... La storebror bo mest hos far, som han vil, og den yngste fortsette som det er i dag? La begge bo mest hos far, selv om dette er storebror sitt ønske og ikke den yngste sitt? Er det egentlig riktig å dele søsken? 

Håper på synspunkter og erfaringer fra dere!

Anonymous poster hash: 97aa6...9a4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må nesten bare prøve å finne ut hva som passer best for dere. Snakk med far og guttene og finn ut hva de tenker.

Anonymous poster hash: 8612c...d44

Skrevet

Jeg tenker at det kan være positivt for 10 åringen å måtte være uten en bror som ordner opp, at han må stå på egne bein. En dag eller to i uka kan ikke være et problem.

Skrevet

Når de er såpass store så tenker jeg de kan få bestemme litt selv.

Om eldste vil bo mer hos far så gjør han det, og så får den yngste bo delt. Kan være han også velger å bo mer hos far etter hvert for å være mer med broren, men dette finner han ut av selv :)

Og det KAN hende den yngste da klarer å aktivisere seg selv litt mer om han da ikke har storebror å "lene seg på"? Kanskje han vil begynne å kjede seg litt og heller oppsøker andre barn? :)

Anonymous poster hash: 7543a...fe7

Skrevet

De må få bestemme selv når de er så store.

Anonymous poster hash: c4511...e50

Skrevet

Umiddelbart tenker jeg at det kan være positivt for guttene å av og til ha en voksen for seg selv, så lenge de mesteparten av tiden er sammen. Kanskje vil dette også tvinge minstemann til å bli mer aktiv sosialt, i stedet for hele tiden å støtte seg på storebror.

Dere har vel lite å tape på å prøve?

Anonymous poster hash: dafd3...43b
Skrevet

På tide å la storebror slippe dra rundt på lillebror, om de er aldri så gode venner. La storebror få være med kompisene alene. Jeg hadde latt storebror få bo mer hos far!

Når det gjelder 10 åringen så er det dere foreldre som må ta ansvar, ikke legge dette over på storebror.

Snakk med 10 åringen. Er det noen aktiviteter han vil gå på? Trener han 2-3 ganger i uka i tillegg til lekser er fort ukedagene oppbrukt.

Hvem vil han være venner med? Kanskje du kan hjelpe han til å bli venn med de mindre populære gutta? Det gjorde vi med 11 åringen vår. Gjorde en innsats, maste litt på han, inviterte på filmkveld og dro de med på bowling, tur i skogen osv.

Nå har han fått en god vennegjeng på 4 stykker. Jeg innrømmer at det nok ikke var disse gutta jeg hadde sett for meg som vennene hans, men de passer godt sammen og er virkelig gode kompiser!

En 10 åring må begynne å ta litt ansvar for seg selv. Hva gjør han om han sitter inne en helg? Får spille og se tv? Begrens spilletiden.

Kanskje storebror kan bo hos far i ukedagene men ha en dag hos deg og så så annenhver helg hos dere? Da kan lillebror bo hos deg i ukedagene og ha helgene der storebror er.

Kan hende lillebror vil være hos far en dag alene han også?

Anonymous poster hash: b593a...dc7

Skrevet

Lykke til. Jeg vet ikke hvordan ordningen er i dag, men om dere f.eks bruker å bytte på mandager kan kanskje storebror begynne å være en eller to dager lengre hos far? Dvs at ene uken er begge hos far fra mandag til mandag, andre uken er lillebror hos deg fra mandag til mandag, mens storebror er hos deg fra onsdag til mandag.

For en raus og god dame du må være, som klarer å sette egne hensyn helt til side og tenke på barnas beste :) Vet om mange damer som har gått i krig med far, i tilsvarende situasjoner. Og som også nekter far 50/50, selv om store barn ønsker det.

Anonymous poster hash: dafd3...43b
Skrevet

Hvis han på 10 er fornøyd med 50/50 ordningen dere har nå, så får han jo likevel tilbragt mye tid med broren sin.

Da er han hos faren én uke, pluss at han ser storebroren de dagene 12-åringen er hos deg i uke 2.

Eller ser jeg det feil? :/

Så snill du er som hører på sønnene dine ang samvær. Det må være vanskelig å gi slipp, og å ikke tenke egoistisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...