Gå til innhold

Når slutter dere med bilsete til barna? Og bruker dere da pute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Junior er nå akkurat 140 cm, så da er straks på tide å ta ut bilsetet. Har hele tiden tenkt at da skal vi kjøpe pute, for det er vel vanlig? Eller?

Anonymous poster hash: 0c916...445
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er litt over 140 og sitter stort sett på pute. Sitter fortsatt i bilstol innimellom, særlig på turer hvor det er fartsgrense 80 og høyere. Sitter fremme foran airbag av og til.

Anonymous poster hash: 0dbe4...d67

Skrevet

Er der ikke 135 de kan sitte uten?

Anonymous poster hash: ad07f...4d2

Skrevet

Våre barn har sittet på pute med rygg til de er godt over grensa for kunne sitte uten.

Eldste på 10 år sitter uten, minste på 7 har slik stol.

Jeg har undersøkt om når man må slutte med slik stol, og fikk da beskjed om at så lenge hodet er mellom de beskyttelsene som går opp på sidene så kan barnet bare sitte. Det er bilens seler som tar støyten dersom man krasjer. Og de tåler jo mer enn de 36 kiloene mange stoler sier de tåler.

Pute uten rygger bannlyst fra min bil og mine barn.

Skrevet

Oj.. Er jeg bare 10 cm unna å måtte sitte på pute? 😯 Er 153 cm...

Anonymous poster hash: ea82a...b68

Skrevet

Takk for svar!

Har googlet og lest litt, og ser ut som de anbefaler å sitte på pute til 150 cm. Det må uansett gå på lengden, for junior er 140 cm og fortsatt 7 år.

hi

Skrevet

Hvis grensa går på 135/136 cm, så er det vel litt mer enn 10 cm som skiller. Derimot er det 13 cm som skiller deg fra airbag-grensa.

Anonymous poster hash: 0dbe4...d67

Skrevet

Vi går over på pute, men mest fordi barna selv vil sitte litt høyere. Det reduserer jo ikke risikoen, så det er helt greit for meg.

Skrevet

VI kommer også til å kjøpe pute.

Skrevet

Hvorfor er det farlig?

Anonymous poster hash: a859c...14a

Skrevet (endret)

Jepp faktisk det er jeg og, jeg driver og kjører opp til blilappen nå og jeg må bruke en pute ( vanlig pute) i skolebilen for jeg kommer ikke høyt nok opp 😕 Endret av Mamma_til_2
Skrevet

De anbefaler pute frem til 150 cm så strengt tatt er du bare 3 cm ifra å sitte på pute:-)

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil bytte fra bilstol/beltestol til bare pute? Så lenge ryggen er lang nok på bilstolen gir jo den vesentlig mye bedre beskyttelse til barnet, og normalt vil slike stoler passer til barnet er ca 9-10 år +/- alt ettersom lengde. Har du først en beltestol, er det absolutt ingen grunn til å bytte den ut med bare en pute som gir null ekstra beskyttelse.

Her har barna sluttet med putestol da de vokste fra den. Nest eldste var ca 10 år, nest minste på 8 år og ca 133 cm har enda mye å gå på.

Anonymous poster hash: 945e6...66a
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor du vil bytte fra bilstol/beltestol til bare pute? Så lenge ryggen er lang nok på bilstolen gir jo den vesentlig mye bedre beskyttelse til barnet, og normalt vil slike stoler passer til barnet er ca 9-10 år +/- alt ettersom lengde. Har du først en beltestol, er det absolutt ingen grunn til å bytte den ut med bare en pute som gir null ekstra beskyttelse.

Her har barna sluttet med putestol da de vokste fra den. Nest eldste var ca 10 år, nest minste på 8 år og ca 133 cm har enda mye å gå på.

Meg du spør?

Som jeg skriver så er min 7 åring nå 140 lang, så bilstolen er han straks for stor til. Alder er jo ikke avgjørende ettersom barn er ulike i størrelsene.

hi

Skrevet

Eldste var ca 145 høy og ti år da vi kuttet et beltestolen. Nå sitter han uten noe.

Skrevet

Våre barn har sittet på pute med rygg til de er godt over grensa for kunne sitte uten.

Jeg har undersøkt om når man må slutte med slik stol, og fikk da beskjed om at så lenge hodet er mellom de beskyttelsene som går opp på sidene så kan barnet bare sitte. Det er bilens seler som tar støyten dersom man krasjer. Og de tåler jo mer enn de 36 kiloene mange stoler sier de tåler.

Jeg spør av oppriktig interesse. Hvorfor er pute bannlyst?

Jeg er på søkend siden minstemann har problemer med å få plass i stolen. Han er rett og slett for bred over skuldrene, så han blir sittende litt lut. Og da er han ikke skikkelig beskyttet av sidebeskytterene, ikke er det behagelig på lengere turer heller. Han har også bikket 39kilo og er 145høy, i følge bruksanvisningen på stolen er han for tung.

Er så usikker på hva vi skal gjøre. La stolen bli eller kjøpe pute. Og finnes det puter som er bedre enn andre?

Anonymous poster hash: 1a158...897

Skrevet

Meg du spør?

Som jeg skriver så er min 7 åring nå 140 lang, så bilstolen er han straks for stor til. Alder er jo ikke avgjørende ettersom barn er ulike i størrelsene.

hi

Ja, deg. Vel, min 10-åring satt i sitt sete til han var nesten 150 cm lang, så ditt barn burde ha plass i minst 1-1,5 år til. De vokser ikke mer enn ca 6 cm i året :) Vent nå i hvert fall med å bytte til han har vokst ut av det.

Skrevet

Jeg er på søkend siden minstemann har problemer med å få plass i stolen. Han er rett og slett for bred over skuldrene, så han blir sittende litt lut. Og da er han ikke skikkelig beskyttet av sidebeskytterene, ikke er det behagelig på lengere turer heller. Han har også bikket 39kilo og er 145høy, i følge bruksanvisningen på stolen er han for tung.

Er så usikker på hva vi skal gjøre. La stolen bli eller kjøpe pute. Og finnes det puter som er bedre enn andre?

For etter min mening så sitter de høyt uten noen form for støtte rundt kroppen eller hodet. Ikke finns det noe som holder selen på plass over skulderen slik som pute med rygg har. 

I svinger og ved en ev. sidekollisjon vil de bli slengt rundt oppå puta.

Skrevet

Til det som kommer først av 150 cm eller 36 kg.

Anonymous poster hash: f2e2f...9f8

Skrevet

Sønnen min gikk fra sete til pute da han var ti år gammel. Nå er han 11 år og sitter enda på pute. Han er litt over 140 cm, men veier 28 kg. Jeg syns han sitter desidert best på pute. 

Skrevet

Dette viser veldig godt hvorfor jeg synes pute er en dårlig ide dersom barnet kan sitte i beltestol:

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2008/03/sikring-av-aldre-barn-i-bil-opp-til-ca.html

(se videoen i linken)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...