Gå til innhold

Hjernen min virker annerledes enn andres hjerner, mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sa seksåringen til meg i går.

Hun syntes det var vanskelig å forklare hvorfor. Men hun sa at hun tenker annerledes, at fantasien hennes er annerledes og at det derfor er litt vanskelig å gjøre som alle andre.

Hun er jo litt spesiell, har alltid vært det. Sosisl til tusen, men det er vanskelig med større grupper for henne. Hun syns at jentene har et spill som hun ikke liker - at de ikke er ærlige mot hverandre.

Da hun var mindre kunne hun komme med merkelige utsagn om folk hun ikke kjente. Som: " Den mannen har vondt i hjertet sitt, mamma" eller " Han må vi passe oss litt for" Hun sa også til en venninne av meg som ikke kan få barn ( viste det seg i ettertid) at " her kommer det ikke noen baby." Sånne utsagn har hun ikke lengre, men hun er av og til skremmende reflekterende og leser sinnsstemninger.

Også har hun altså nå følelsen av at hun tenker annerledes enn andre. Jeg håper bare at det går over, for jeg ser at det allerede er vanskelig for henne.

Jeg tenkte i retning Asberger eller noe sånt. Husker jeg så en dokumentar hvor en mann fortalte at han opplevde det som om at han tenkte så annerledes enn alle andre, og at det ble som et skuespill om han skulle prøve å tilpasse seg.

Andre med barn som føler seg litt annerledes? Dere med barn med Asberger - kjenner dere dere igjen?

Anonymous poster hash: 9ed9c...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en lillesøster med asperger og hun likte ingen av jentene i klassen fordi de var "dumme". Hun syntes det var rart at de ikke bare kunne si ting som det var når det faktisk var sånn osv. Hun slet litt med ironi men skjønte veldig godt når folk løy for henne. Ser også ofte fortere enn andre hvem hun bør holde seg unna osv. Hun likte f.eks aldri noen av kjærestene mine, og det viste seg til slutt at jeg burde hørt på henne. Hun liker han jeg bor sammen med nå og det føles riktig for meg også for første gang. Kanskje de bare ser ting ingen andre ser, og er helt rå til å lese folk. Selv tror jeg man kan komme langt med det.

Anonymous poster hash: 1be1e...be7

Skrevet

Jeg var et barn som tenkte annerledes enn andre barn. Jeg avskydde klikker, at jeg skulle tekkes den populære jenta i klasssen og gjøre som hun sa (ikke faen). Jeg syntes ofte andre unger var svært lett å gjennomskue, og jeg syntes de andre barna var veldig naive og godtroende, jeg kunne ikke tro at de trodde på det de trodde på.

Som voksen er jeg også annerledes, men jeg har ingenting som minner om aspergers syndrom.

Anonymous poster hash: 1f44f...e43

Skrevet

Høres mer ut som at din datter er utrolig evnerik, klok og tar inn energier lett.

Jeg ville ikke tenkt autisme i det hele tatt.

Sensist

Anonymous poster hash: b54ce...e32

Skrevet

Høres mer ut som at din datter er utrolig evnerik, klok og tar inn energier lett.

Jeg ville ikke tenkt autisme i det hele tatt.

Sensist

Sensitiv heller!

(iPhone sendte meldingen for fort!

Skrevet

Høres ikke ut som asperger. Jenta høres helt herlig ut som er seg selv.

Anonymous poster hash: 2ac2e...274

Skrevet

Det høres ut som hun har evner. Ville undersøkt om noen som også kan se, kunne tatt en prat med henne. Ville valgt type Gro Helen framfor Lilli Bendriss ;) Noen søte og rolige. Som kanskje forstår.

Anonymous poster hash: 7d7d1...28c

Skrevet

Tusen takk for svar. Hun er herlig ( helt objektivt ;). )

Og hun er spennende. På Bhg sa styrer at dersom det var én person hun tok filosofiske samtaler med, uavhengig av om det var barn eller voksne, så var det henne :)

Dessverre har hun pga sin " annerledeshet" hatt vanskelig med det sosiale. Hun er en sånn som man ikke kan stille seg likegyldig til. De andre barna enten elsker eller misliker henne. Mange av jentene syns hun er merkelig og intens, tror jeg :)

Hun tilpasser seg mer og mer. Det syns jeg er lettende - samtidig er det nesten litt trist..

HI

Skrevet

Hehe, er det ikke et program som heter synske barn da? :)

Har ikke sett det, er litt skeptisk til sånt. Når det er sagt visste min mor mange ting når hun var barn, for å si det på den måten. Forutså ting.

Vær glad for at jenta di holder avstand til dramajentene. Det betyr bare at hun er smart nok til å gjennomskue de.

Min eldste var sånn, nå er hun 18, russ med gode karakterer, to jobber og et aktivt sosialt liv.

Anonymous poster hash: 55d11...3e7

Skrevet

Hehe, er det ikke et program som heter synske barn da? :)

Har ikke sett det, er litt skeptisk til sånt. Når det er sagt visste min mor mange ting når hun var barn, for å si det på den måten. Forutså ting.

Vær glad for at jenta di holder avstand til dramajentene. Det betyr bare at hun er smart nok til å gjennomskue de.

Min eldste var sånn, nå er hun 18, russ med gode karakterer, to jobber og et aktivt sosialt liv.

Anonymous poster hash: 55d11...3e7

Selv om det har vært noen merkelige episoder tror jeg nok ikke at hun er synsk :D

Gidt å høre at jenta di har fått det så bra til :)

Det viktigste for meg er at jenta vår får noen gode venner som liker henne som den hun er. Jeg tror på mange måter "underdogs gjengen" kommer lengre enn de som alltid følger strømmen, sett i et lengre tidsperspektiv. Men det er bare om de ikke går rundt ensomme. Det er grobunn for psykiske problemer.

HI

Skrevet

Har en lillesøster med asperger og hun likte ingen av jentene i klassen fordi de var "dumme". Hun syntes det var rart at de ikke bare kunne si ting som det var når det faktisk var sånn osv. Hun slet litt med ironi men skjønte veldig godt når folk løy for henne. Ser også ofte fortere enn andre hvem hun bør holde seg unna osv. Hun likte f.eks aldri noen av kjærestene mine, og det viste seg til slutt at jeg burde hørt på henne. Hun liker han jeg bor sammen med nå og det føles riktig for meg også for første gang. Kanskje de bare ser ting ingen andre ser, og er helt rå til å lese folk. Selv tror jeg man kan komme langt med det.

Dette var interessant. Det hørtes veldig gjenkjennelig ut. Lever hun greit med Asberger? Eller er det vanskelig for henne?

HI

Skrevet

Det høres ut som hun har evner. Ville undersøkt om noen som også kan se, kunne tatt en prat med henne. Ville valgt type Gro Helen framfor Lilli Bendriss ;) Noen søte og rolige. Som kanskje forstår.

Jeg var inne på tanken i en periode da det var mye rart. Blant annet mente hun at folk kom til henne på natten. Men det er lenge siden nå, så jeg har tenkt at det får ligge. Vil ikke bygge opp under noe som kanskje bare er fantasi :)

HI

Skrevet

Indigobarn! Søk det opp

Anonymous poster hash: 3675e...519

Skrevet

Dette var interessant. Det hørtes veldig gjenkjennelig ut. Lever hun greit med Asberger? Eller er det vanskelig for henne?

HI

Det var litt problemer på ungdomsskolen (mye "teite" jenter, jentegreier som hun ikke skjønte seg på osv.), men før og etter det har det gått helt fint. Hun har alltid funnet seg et par gode venner og syntes at det holdt. Hun er 20 nå, og har klart seg veldig fint gjennom videregående og høyskole, og skal nå flytte for seg selv og studere mer. Det største problemet har vært at hun ikke trives i folkemengder, men det ble bedre jo eldre hun ble. Hun holder seg til de få hun liker, og bryr seg rett og slett ikke så mye om alle de andre.

Skrevet

Indigobarn! Søk det opp

Sprøtt. Dette var jo som å lese om jenta vår.

Det står at mange blir feildiagnostisert med ADHD, Asbergers osv. Men hva den dagen da BUP setter stempelet i papirene? Hva skjedd da hvis foreldrene kommer med konklusjonen Indigobarn og motsetter seg medisinering? Er det ikke da en fare for at barnevernet blandes inn fordi foreldre motsetter seg behandling? Og man VET jo liksom aldri med sikkerhet..

Jenta vår ser ofte nye løsninger på ting, og utfordrer det bestående på et vis.. Problemet kommer når andre i klassen ikke skjønner hva hun mener, da kan hun bli veldig såret. Så hun er nok litt rigid i lek, hvis hun har sett for seg et langt hendelsesforløp i hodet og det ikke blir som hun hadde tenkt (det var også en av indikasjonene på Asberger, så jeg) Og når hun utfordrer dem som er vant til å få sette dagsorden, så er det sosial utfrysning som ofte blir straffen.

HI

Skrevet

HI

Det var litt problemer på ungdomsskolen (mye "teite" jenter, jentegreier som hun ikke skjønte seg på osv.), men før og etter det har det gått helt fint. Hun har alltid funnet seg et par gode venner og syntes at det holdt. Hun er 20 nå, og har klart seg veldig fint gjennom videregående og høyskole, og skal nå flytte for seg selv og studere mer. Det største problemet har vært at hun ikke trives i folkemengder, men det ble bedre jo eldre hun ble. Hun holder seg til de få hun liker, og bryr seg rett og slett ikke så mye om alle de andre.

Så godt å høre :)

Det finnes vel sikkert ulike grader av Asbergers også.. 

Jeg fikk så vondt av denne gutten/mannen jeg så på den dokumentaren som hadde det ganske vondt fordi ha ikke klarte å tilpasse seg samfunnskravene. 

Godt at din søster har funnet seg til rette og funnet sin vei.

HI

Skrevet

Hun er bare høysensitiv. Mange som er det. Les litt om det.

Anonymous poster hash: 0c688...bfb

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Enig med mange andre her! Hun høres ut som en helt herlig jente og er nok veldig sensitiv.

Noen barn ser og fornemmer bare mer en andre og de trenger noen som kan ta dem på alvor.

Å være annerledes er ikke alltid lett, men med oppmuntring til å være den hun er og muligens få litt hjelp og støtte fra andre som kan forstå henne så vil det helt sikkert bli en trygg og fin person av henne.

Ønsker dere masse lykke til!

Skrevet

Bor dere på Sørlandet?

Skrevet

Igjen, tusen takk :)

Vi bor på Østlandet.

En ting til jeg har merket meg. Hun elsker jo alt som er av bøker og teater og musikk, og vi reiser på opplevelsesferier sammen hvor hun virkelig får kose seg med alt av sine interesser.

Det som er litt merkelig er at hun ved store opplevelser. For eksempel et show med mange visuelle virkemidler, nesten kan gå inn i en slags transe. Hun blir vanskelig å "jorde" Hun elsker det, men det virker som om at hun må skru av hvis hun har fått for mye stimuli. Om det er et isolert show/konsert går det helt greit, men om det har vært opplevelser også i forkant av showet kortslutter det på en måte. Veldig vanskelig å forklare. Da blir hun hyper, og vi kan ikke snakke henne ned. 

Hun husker også alt, alle detaljer. Så hun sier selv at hun ikke har plass til mer i hodet.

Så vi har bestemt oss for å skjerme henne litt og gi henne god tid til å slappe av når vi er ute og reiser, for eksempel. Hun er tilsynelatende helt på høyden, men så PLUTSELIG er grensen nådd..

HI

Skrevet

Jeg var inne på tanken i en periode da det var mye rart. Blant annet mente hun at folk kom til henne på natten. Men det er lenge siden nå, så jeg har tenkt at det får ligge. Vil ikke bygge opp under noe som kanskje bare er fantasi :)

HI

Ikke uvanlig at barn er ekstra sensitive og ser ting, for så å "vokse det av seg" til en viss grad. Lykke til med jenta, hun høres flott ut!

Skrevet

Tusen takk altså!

jeg blir veldig stolt og lykkelig over å lese alle de fine kommentarene om at hun høres flott ut.

Jeg har vært så vant til at alle instanser ser henne som en utfordring. Absolutt et spennende og høyst smart barn, men likevel vanskelig å kjøre gjennom den A4 malen. Så det har vært mye snakk om hva vi kan gjøre for at hun skal tilpasse seg. Lite snakk om hennes flotte egenskaper :)

PPT har vært inne i bildet, men de mente at det ikke var grunnlag for noe mer testing. Hun lå over normalen på de testene hun tok som går på refleksjon og faglig forståelse. Men det sosiale samspillet har vært der skoen trykker. PPT sa at det ikke var noe urovekkende ved hennes "annerledeshet" men at hun ville vokse seg inn i gruppen etterhvert. 

HI

Skrevet

Tusen takk altså!

jeg blir veldig stolt og lykkelig over å lese alle de fine kommentarene om at hun høres flott ut.

Jeg har vært så vant til at alle instanser ser henne som en utfordring. Absolutt et spennende og høyst smart barn, men likevel vanskelig å kjøre gjennom den A4 malen. Så det har vært mye snakk om hva vi kan gjøre for at hun skal tilpasse seg. Lite snakk om hennes flotte egenskaper :)

PPT har vært inne i bildet, men de mente at det ikke var grunnlag for noe mer testing. Hun lå over normalen på de testene hun tok som går på refleksjon og faglig forståelse. Men det sosiale samspillet har vært der skoen trykker. PPT sa at det ikke var noe urovekkende ved hennes "annerledeshet" men at hun ville vokse seg inn i gruppen etterhvert. 

HI

Men jeg har da altså likevel vært litt engstelig for at det var Asberger, siden hun har mange av de særegenhetene som Asberger diagnosen lister opp. 

HI

Skrevet

Tusen takk altså!

HI

Men jeg har da altså likevel vært litt engstelig for at det var Asberger, siden hun har mange av de særegenhetene som Asberger diagnosen lister opp.

HI

Sønnen min på seks år er akkurat på samme måte. Det er vanskelig innimellom, men han er samtidig veldig ressurssterk. Jeg nyter å ha et litt annerledes, men et fantastisk barn. Kjedelig er det i hvert fall ikke.

Anonymous poster hash: 0c688...bfb

Skrevet

Igjen, tusen takk :) Vi bor på Østlandet. En ting til jeg har merket meg. Hun elsker jo alt som er av bøker og teater og musikk, og vi reiser på opplevelsesferier sammen hvor hun virkelig får kose seg med alt av sine interesser. Det som er litt merkelig er at hun ved store opplevelser. For eksempel et show med mange visuelle virkemidler, nesten kan gå inn i en slags transe. Hun blir vanskelig å "jorde" Hun elsker det, men det virker som om at hun må skru av hvis hun har fått for mye stimuli. Om det er et isolert show/konsert går det helt greit, men om det har vært opplevelser også i forkant av showet kortslutter det på en måte. Veldig vanskelig å forklare. Da blir hun hyper, og vi kan ikke snakke henne ned.  Hun husker også alt, alle detaljer. Så hun sier selv at hun ikke har plass til mer i hodet. Så vi har bestemt oss for å skjerme henne litt og gi henne god tid til å slappe av når vi er ute og reiser, for eksempel. Hun er tilsynelatende helt på høyden, men så PLUTSELIG er grensen nådd.. HI Anonymous poster hash: 9ed9c...2fc

Sensitiv, ville jeg tenke - at hun har færre filter mellom seg og inntrykkene?

Anonymous poster hash: 0b215...4bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...