Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 De senere årene har jeg vært en del sykemeldt. Jobber på matbutikk. I fjor sommer gikk jeg fra 80% stilling til full stilling. Har etter dette hatt en del plager men er nå friskmeldt. Arbeidsgiver kalte meg inn til dialogmøte, men i og med at jeg var frisk valgte legen å sende friskmelding til nav og sjefen. Legen mente det var unødvendig med et møte når jeg nå er frisk. Fikk beskjed av sjefen i dag at dialogmøtet blir i morgen likevel, pga at jeg har hatt så mye fravær. Så mye for å friskmelde seg! Så, hva skjer på dette møtet? Vil jeg miste jobben? Må jeg opplyse for arbeidsgiver hvorfor jeg har vært borte? Er frisk nå og det er lyst ut. Jeg føler ikke at jeg trenger tilrettelegging. Kan jeg velge å bare si "Jeg er frisk nå og velger å se framover"? Kan legen røpe mine tidligere diagnoser? Føler at sjefen er ute etter å ta meg på noe. Hun ville egentlig gi jobben til en annen for et år siden, men pga tariffavtalen hadde jeg fortrinnsrett til stillinga pga lengre ansiennitet enn den som hun hadde peillet ut til jobben. Jeg har jobbet i 10 år, kollegaen i 4 år ca. Iflg tariffavtalen vår skal den med lengst ansiennitet gå foran. Ble litt oppvask med fagforeninga pga dette, og har hatt et anstrengt forhold til sjefen etter dette.Er så redd for å miste jobben, er helt på tuppa, vondt i hodet og magen. Å miste jobben etter et kjipt år vil knekke meg fullstendig. Kan jeg si det? Må jeg trygle for å beholde jobben min? Ja jeg har vært mye sykemeldt men er nå frisk, og ser svært lyst på framtiden og vet at jeg skal klare å holde meg på jobben bare de ikke sparker meg! Gruer meg slik til i morgen, møtet er midt på dagen så må på jobb først. Hvordan skal jeg klare å gjøre jobben min med møtet hengende over meg?? Er helt nedkjørt nå, på bunnen. Hadde vel hatt bedre rettigheter som sykemeldt, men legen mente møtet ikke var nødvendig mtp at jeg nå er frisk... Hva slags rolle har legen på møtet? Føler at sjefen vil ha meg ut av stillingen til fordel for den andre, siden jeg har mye feavær etter jeg fikk hel stilling og mer ansvar :-( Kan noen fortelle litt om dialigmøte? Egentlig skal det vel kalles inn etter 4 uker? Fikk inkalling for 2 uker siden, 2 dager etter jeg ble sykemeldt.... Anonymous poster hash: a8b7a...c15
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 Nei, du får ikke sparken pga gyldig fravær og sykemeldinger så den bekymringen kan du legge helt vekk. Senk skuldrene og pust med magen, ingen kan "ta deg" på noe selv om du en periode har hatt en del sykefravær. Men arbeidsgiver er forpliktet til å følge opp sykefraværet på arbeidsplassen og gjøre det han/hun kan for å holde dette nede. Det er det møtet i morgen skal handle om, er det noe arbeidsgiver kan bidra med for at du skal holde deg frisk? Forandre på arbeidsoppgaver, omplassere, minske noen typer belastninger e.l Sjefen din er pålagt dette av sin sjef igjen. Sykefravær er kjempekostbart for bedriften, og mange kortidssykemeldinger med akkurat så langt mellomrom at de må betale arbeidsgiverperioden igjen og igjen er veldig ødeleggende for lønnsbudsjettene. Så din arbeidsgiver er nødt til å følge opp dette, du har siste året vært en av grunnene til at butikken sprenger lønnsbudsjettene sine og sjefen din har garantert hovedkontoret på nakken. Det ordner seg. Alle kan ha perioder i livet med mye sykdom, nå er du frisk igjen og ting går seg til. Anonymous poster hash: b5c84...ee5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Ta med tillitsvalgt på møtet! Anonymous poster hash: 1d730...cb6
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Ta med tillitsvalgt på møtet! Anonymous poster hash: 1d730...cb6 Skal ha med legen i første omgang, så får vi se om jeg skal koble inn tillitsvalgs. Anonymous poster hash: a8b7a...c15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå