Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Er det feil å bruke det i setninger som: "Hva mener du er rett i forhold til barneoppdragelse," eller lignende... Har lest om det og trodde det var feil og har helt sluttet å bruke det i den sammenhengen, og har til og med irritert meg over andre som skriver det! Men nå når jeg leser pensum står det "feil" hele tiden (vet ikke om det er feil lenger). Har lest på hjemmesiden til regjeringen og der står det også! Så dere språkeksperter! Opplys meg! Jeg prøver å skrive mest mulig korrekt! (Har jeg andre skrivefeil i innlegget mitt, blir jeg veldig glad for å bli rettet på ) Anonymous poster hash: a7cf8...44e
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 http://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriverad/Feil-bruk-av-ord-og-uttrykk/I-forhold-til/ Anonymous poster hash: 5aaa5...454
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Mange bruker det istedet for "sammenlignet med" - det er DER det er feil å bruke det . F.eks "eplejuice er surt sammenlignet med melk", ikke "eplejuice er surt i forhold til melk" Anonymous poster hash: fd6b9...ddf
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Mange bruker det istedet for "sammenlignet med" - det er DER det er feil å bruke det . F.eks "eplejuice er surt sammenlignet med melk", ikke "eplejuice er surt i forhold til melk" Anonymous poster hash: fd6b9...ddf Oi, må lære meg å lese hvis det er det som stemmer... har lest at det er der det er rett å bruke det! Altså kan du ikke bytte ut "i forhold til" med "sammenlignet med" skal du ikke bruke det! Anonymous poster hash: a47bc...691
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Akkurat det uttrykket tror jeg er i ferd med å bli så innarbeidet i språket at det må regnes som god norsk å bruke det. For 10 år siden burde vi nok skrevet noe annet, som "i sammenheng med....", men slik språket utvikler seg tror jeg ikke det kan regnes som galt i dag. Mulig det er noen som er helt uenige. Anonymous poster hash: 46023...04b
Krumelur Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Mange bruker det istedet for "sammenlignet med" - det er DER det er feil å bruke det . F.eks "eplejuice er surt sammenlignet med melk", ikke "eplejuice er surt i forhold til melk" Anonymous poster hash: fd6b9...ddf Oi, må lære meg å lese hvis det er det som stemmer... har lest at det er der det er rett å bruke det! Altså kan du ikke bytte ut "i forhold til" med "sammenlignet med" skal du ikke bruke det! Anonymous poster hash: a47bc...691 Det blir vel motsatt? At hvis du kan bruke sammenlignet med, er i forhold til feil?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Mange bruker det istedet for "sammenlignet med" - det er DER det er feil å bruke det . F.eks "eplejuice er surt sammenlignet med melk", ikke "eplejuice er surt i forhold til melk"Anonymous poster hash: fd6b9...ddf "I forhold til" er opprinnelig et sammenlikningsuttrykk! Det står jo til og med på språkrådet sine sider. Altså kan man fint bruke det når man sammenligner eplejuice og melk! Det er da det er riktig! Anonymous poster hash: 4ae58...8c5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Mange bruker det istedet for "sammenlignet med" - det er DER det er feil å bruke det . F.eks "eplejuice er surt sammenlignet med melk", ikke "eplejuice er surt i forhold til melk"Anonymous poster hash: fd6b9...ddf "I forhold til" er opprinnelig et sammenlikningsuttrykk! Det står jo til og med på språkrådet sine sider. Altså kan man fint bruke det når man sammenligner eplejuice og melk! Det er da det er riktig! Anonymous poster hash: 4ae58...8c5 Det er det jeg også mente det sto. Anonymous poster hash: a47bc...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå