Gå til innhold

Sjalbarn og barnehage !?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer disse bærebarna og Samsovingsbarna seg i barnehagen ? Bør man ikke holde ungen hjemme til den er 3-4 år om man skal holde på sånn ?

 

Anonymous poster hash: d3364...0cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør de sikkert også ;)

 

Neida, men det er jo nyanser av dette også sa. Jeg har brukt både sjal og samsovet med flere av mine barn første leveåret, og de begynte i barnehage hvor de sov i vogn da de var ca 1 år likevel. Man kan jo bruke litt av alt. Jeg har både brukt vogn og sjal, ikke bare en ting f.eks.



Anonymous poster hash: 5375a...eea
Skrevet

Man bærer vel ikke hele tiden? Samsover vel heller ikke på dagen kanskje?

 

Tror det går helt fint. Stor forskjell på en baby og et barnehagebarn vel?

 

Anonymous poster hash: 4cd93...aaf

Skrevet

Jeg synes det virker koselig med sjal, men kommer jo ikke til å bruke det hele tiden. Men av og til kan det jo være veldig praktisk. Samsoving har jeg ikke tenkt til.

 

Anonymous poster hash: 65c07...526

Skrevet

Å jo da finnes de som samsover på dagen også eller gynger i timesvis for å få til soving ... Sikkert disse som står å hyler i barnehagen dagen lang. Stakkars barn ....

 

Anonymous poster hash: d3364...0cf

Skrevet

Men det er vel mer unntaket enn regelen?

 

Folk som gjøre ting veldig forskjellig fra en selv finner man mange plasser. Det går vel stort sett bra med de barna også. Så må vi huske på at de aller aller fleste gjør ting i beste mening for barna sine.

 

Jeg syns det er en uting å si stakkars barn til ting som dette. For har du sett  deg rundt om i verden? Avvenningen blir kanskje større for de barna, men synd på dem?

 

Jeg hadde kun en ergosele til min som jeg brukte mye. Men denne gangen har jeg tenkt å bruke sjal. Hele tiden? Nei.



Anonymous poster hash: 4cd93...aaf
Skrevet

Å jo da finnes de som samsover på dagen også eller gynger i timesvis for å få til soving ... Sikkert disse som står å hyler i barnehagen dagen lang. Stakkars barn ....

 

Anonymous poster hash: d3364...0cf

Ikke nødvendigvis. Min nummer tre var sånn, såkalt high-need-baby. Kunne ikke legge ham fra meg i det hele tatt de første 6 mnd omtrent, og hadde kolikk i tillegg. Det var et ganske stort sjokk etter å ha hatt to enkle babyer som var etter "boken" og lett kunne vennes til både vogn, bilstol og egen seng. Jeg tror ikke de med "vanlige" babyer egentlig har forutsetning til å forstå at alt som normalt fungerer, rett og slett ikke fungerer med high-need-babyer. Jeg måtte i hvert fall erfare det selv. Nummer fire var for øvrig "vanlig" igjen.

 

Uansett, min nummer tre begynte i barnehagen da han var 11 mnd, og det gikk helt utmerket. Han gråt aldri og var, og er, en solstråle dagen lang.

 

Anonymous poster hash: 5375a...eea

Skrevet

Jeg både samsov og bysset og bar, riktignok uten sjal.

 

Gikk helt fint. Starta i bhg da hun var 13 mnd, og etter et par uker hadde hun sklidd rett inn i barnehagens rutiner for søvn. Litt kos før legging og så ble hun lagt i seng og sovnet selv. Aldri gjort det hjemme før hun starta i barnehagen, men det var altså null problem.

Skrevet

 

 

Å jo da finnes de som samsover på dagen også eller gynger i timesvis for å få til soving ... Sikkert disse som står å hyler i barnehagen dagen lang. Stakkars barn ....

 

Anonymous poster hash: d3364...0cf

Ikke nødvendigvis. Min nummer tre var sånn, såkalt high-need-baby. Kunne ikke legge ham fra meg i det hele tatt de første 6 mnd omtrent, og hadde kolikk i tillegg. Det var et ganske stort sjokk etter å ha hatt to enkle babyer som var etter "boken" og lett kunne vennes til både vogn, bilstol og egen seng. Jeg tror ikke de med "vanlige" babyer egentlig har forutsetning til å forstå at alt som normalt fungerer, rett og slett ikke fungerer med high-need-babyer. Jeg måtte i hvert fall erfare det selv. Nummer fire var for øvrig "vanlig" igjen.

 

Uansett, min nummer tre begynte i barnehagen da han var 11 mnd, og det gikk helt utmerket. Han gråt aldri og var, og er, en solstråle dagen lang.

 

Anonymous poster hash: 5375a...eea

Signerer denne!! Akkurat som de som ikke har hatt kolikkbabyer neppe kan sette seg inn i hva det faktisk innebærer, kan de som ikke har hatt en high need baby neppe forstå hvordan det er... Ganske sårt når de fleste rundt deg mener du skjemmer bort og nærmest ødelegger forbabyen din, og du har prøvd virkelig alle triks og metoder uten at noe annnet funker enn nærhet, nærhet og atter nærhet...

 

Anonymous poster hash: 09577...152

Skrevet

De klarer seg nok minst like bra som barna som ikke får lov til å få den nærheten til mamma el pappa i så stor grad. Hvis ikke mer.... Og de som samsover samsover jo på natta.. Ikke på alle napper.

 

Anonymous poster hash: c4957...4ff

Skrevet

Samsover med min 5-åring. Han er likevel supersosial og klarer seg helt fint uten mamma i barnehagen. Han er veldig trygg, og jeg mener at samsoving og mye kos og bæring har noe med det å gjøre.

 

Storesøsknene hans samsover jeg ikke med, de sluttet i 5-årsalderen de også. Er like sosiale og trygge som minstemann!

 

Samsov faktisk på dagen da de var babyer. Av og til måtte de gynges for å sovne også. Ikke noe problem da de begynte i barnehagen!



Anonymous poster hash: b191e...dd6
Skrevet (endret)

"Holde på sånn"? Fnis... Jaja...:)

 

 

Min gutt ble båret lenge. Tror sist jeg hadde han på ryggen (mei tai) til barnehagen, var vinteren før han fylte 4.

Han var alvorlig syk som liten baby, og trengte mye kroppskontakt og jeg hadde storesøsken å også følge opp så dermed ble han båret mye i sjal.

Samsov og samsover ofte, men ikke hver natt, enda. I blant får jeg gjerne besøk av 12 åringen også. Fnis..

 

Han begynte i bhg da han var 1 år og 2 mnd og det gikk veldig greit. Han ble fort trygg og trivdes godt.

Klart han slet litt med å ikke få så mye kos og kroppskontakt som vanlig, men han hadde korte dager i 2 år så det gikk fint. Han ble kalt for brelegutten det første året fordi han ville bæres sv de ansatte, men det gikk seg til. :P

Han er en skikkelig kosegutt enda, 7,5 åringen som han er.:) klarer seg kjempe fint og får mye skryt av alle at han er trygg og sosial.

Endret av Kaviar88
Skrevet

Det er tull å si at barna hyler seg i søvn i barnehagen. Jeg har aldri opplevd det i alle de årene jeg har jobbet med barn.

 

De aller fleste ungene klarer fort å skille på barnehagerutiner og hjemmerutiner. Barn er ikke dumme. De vet godt forskjell. Bare et eksempel: Lise, den blide 1,5 åringen på avdelingen. Alltid glad og leken. Med en gang mor eller far kommer inn for å hente forvandler Lise seg til en spagetti som sutrer og hyler og skal ha smokk og bamse og kose og bæres... ;)

 

Har kun hatt to barn på avdelingene, i mine 10 år i barnehage som har trengt at vi har sittet ved sengen/vognen en stund med dem mens de har sovnet. Man lar ikke de grine og være redd. Det er i så fall dårlige barnehager.

Skrevet

Har jobbet i snart 15 år i bhg, tror jeg ikke har hatt narn som ikke har klart å finne roen i vogna etter en ukes tid uten at de må se en voksen til de sovner. Har trillet og sittet ved siden av til de har sovnet. Aldri har noen hylt i søvn uten at man har funnet på løsninger som har gjort barnet trygt!

 

Anonymous poster hash: 087e0...abc

Skrevet

Jøss, det var da voldsomt til fordommer mot oss som er glad i nærhet til barna våre?!

 

Anonymous poster hash: e107f...50e

Skrevet

Samsover, bærer, og koser mye hjemme. I bhg sov han fint i vogna fra dag 1. Ingen problem.

 

Anonymous poster hash: 6bef4...7df

Skrevet

5 år og vi samsover fortsatt:)

 

Gått i barnehage siden hun var 16mnd. og sover fint alene hos andre.

Samsovingen har ikke hemmet henne eller gjort henne sær;)

 

Anonymous poster hash: 82ae8...a38

Skrevet

Oi! Her må HI lese seg opp på tilknytning, trygghet og godt selvbilde. Der er jo de barna som har fått god kroppskontakt, som har et nært forhold til sine foreldre og som har en trygg hjemmebase som ofte klarer seg best ute i den store verden. Jobbet i bhg i mange år, og har ikke sett(på generelt grunnlag) at det er de barna som har vært mye og nære sine foreldre som strever mest med overgangen.

 

Anonymous poster hash: 3131e...35d

Skrevet

Mine har blitt båret og sovet sammen har vi gjort med alle 3. Jammen har det blitt folk av dem også, heldigvis.

 

Trygge og lekne barn også, som ikke har stått ved porten å skreket.

 

Anonymous poster hash: ab71d...761

Skrevet

Å jo da finnes de som samsover på dagen også eller gynger i timesvis for å få til soving ... Sikkert disse som står å hyler i barnehagen dagen lang. Stakkars barn ....

 

Anonymous poster hash: d3364...0cf

Dummeste jeg har hørt. Vi har både samsovet/samsover, bysset og båret våre i sjal og annet bæretøy til de har vært store. På grunn av det har jeg fått trygge og harmoniske barn hvorav ingen av de har hatt problemer med hverken barn2hagestart eller det å være I barnehage

 

Anonymous poster hash: 0c9ba...ae3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...