Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #1 Skrevet 6. mai 2015 Altså, dette er det jeg tror/vet: *Man har 5 uker med ferie *Da får med 12% av det man opptjente forgående år som feriepenger *Men, ingen måneder inneholder 5 uker *Dvs at en måned må bestå av bare 3 uker med lønn, og den siste uken må man "spare" fra feriepengene til slik at man får normalt mye inntekt. Ja? Eller er det ikke slik? Jeg hører liksom aldri om noen som har lavere lønn en måned i året, bare om at alle jubler over sine fete ferielønninger. Selv har jeg tidligere jobbet som lærer og hatt 10,2%, og dermed aldri vært borti problematikken. Kan noen forklare meg hvordan dette vil fungere for meg i år? Anonymous poster hash: 4f1e2...a7f
LivetErEnLek Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 Her får vi 12% I feriepenger + vanlig lønn. Deretter trekkes det et beløp tilsvarende 5 ukers lønn.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Her får vi 12% I feriepenger + vanlig lønn. Deretter trekkes det et beløp tilsvarende 5 ukers lønn. Eh ...? Ok, nå føler jeg meg dum, men kan du utdype litt mer? Får du både feriepenger og vanlig lønn en måned, og så trekkes 5 uker av den utbetalingen igjen? Så sånn helt reelt, så trekker de fra feriepengene slik at du egentlig bare får 10,2% feriepenger (tilsvarer drøye 4 uker) slik som lærere har pleid å ha? HI Anonymous poster hash: 4f1e2...a7f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 I kommunen blir vi trekt for all ferie på en gang. Dvs i juni får vi lønn, minus fem uker ferie, pluss feriepenger. Siden feriepengene er på 12% blir den "lønninga" høyere enn vanlig lønn. Om vi ikke tar ut ferie i juli skylder kommunen oss likevel fem uker ferie, og vi får lønn som normalt uansett når vi tar ut ferien. Etter ferieloven har man bare krav på fire uker og en dag med ferie, og får 10,2% i feriepenger.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Når man har fem veker ferie har men i realiteten 10 måneder med full lønn. En måned med tre uker og en måned uten lønn. I praksis blir det ofte gjort slik som en over skriver, man trekker femte uke ved utbetaling av feriepenger. Du er ikke eneste som sliter med å forstå dette. Har tegnet og forklart dette til mangen av mine kunder. Anonymous poster hash: 56689...9d4
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 I kommunen blir vi trekt for all ferie på en gang. Dvs i juni får vi lønn, minus fem uker ferie, pluss feriepenger. Siden feriepengene er på 12% blir den "lønninga" høyere enn vanlig lønn. Om vi ikke tar ut ferie i juli skylder kommunen oss likevel fem uker ferie, og vi får lønn som normalt uansett når vi tar ut ferien. Etter ferieloven har man bare krav på fire uker og en dag med ferie, og får 10,2% i feriepenger. Ok, så reell utbetaling for alle blir uansett ca 10,2%? Da tror jeg at jeg skjønner det HI Anonymous poster hash: 4f1e2...a7f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Nei, det er fremdeles 12%, men med en uke mer ferie (og dermed lavere grunnlag) blir nok summen omtrent den samme uansett
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Når man har fem veker ferie har men i realiteten 10 måneder med full lønn. En måned med tre uker og en måned uten lønn. I praksis blir det ofte gjort slik som en over skriver, man trekker femte uke ved utbetaling av feriepenger. Du er ikke eneste som sliter med å forstå dette. Har tegnet og forklart dette til mangen av mine kunder. Anonymous poster hash: 56689...9d4 Jeg tror det gikk et lys opp for meg nå Og jeg var jo ikke så langt unna heller, men må innrømme at jeg fortsatt synes det høres litt tungvint ut. Det må jo være enklere å bare operere med 10,2% for alle uansett, i hvert fall når man skal regne ut hvor mye man reelt får utbetalt. Om man regner med 12% og glemmer den siste uken, så blir det jo helt krøll i budsjettet HI Anonymous poster hash: 4f1e2...a7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå