Gå til innhold

Manduca vs. elastisk sjal til nyfødt. Bæremammaer her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte manduca til sønnen min når han var 6 mnd. Den ble brukt kjempelenge, den var virkelig god. Så tenkte og bestille en denne gangen også.

Men denne gangen har jeg også kjøpt et elastisk sjal (Babylonia tricot slen). Men har aldri prøvd det før.

Er det vanskelig å bruke det når man først har lært seg hvordan man knyter det?

Er det noen som har brukt manduca fra nyfødt her? Sitter de med bena på samme måte som når de blir større, eller ligger de mer inni der som ved et sjal? Prøvde Google noen bilder, men så ikke så godt. Hvordan er det for hoftene til en så liten at bena blir dratt så fra hverandre?

Anonymous poster hash: fefd7...ed2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På manduca har de nok bena inni de første mnd. Det har de hvert fall på Mei Tai, som jo er ganske likt.

Det er ikke vanskelig å knytte elastiske sjal. Kjenner ikke det merket du nevner, da.

Anonymous poster hash: 78ad8...c6a

Skrevet

Takk så mye for svar!

Ser det er mange forskjellige bæremåter ved sjal. Håper knytemåten er tilnærmet likt. Får ikke prøvd nå for magen er for stor..

Har du brukt begge deler til nyfødt? Noen favoritt, sjal eller sele?

Skrevet

Takk så mye for svar!

Ser det er mange forskjellige bæremåter ved sjal. Håper knytemåten er tilnærmet likt. Får ikke prøvd nå for magen er for stor..

Har du brukt begge deler til nyfødt? Noen favoritt, sjal eller sele?

Har prøvd elastiske sjal, og de er supre til de minste. Man kan ha på sjalet og ta barnet oppi og ut av som det passer. Kan f.eks knytte det på hjemme og ha det på mens man kjører bil, og putte babyen oppi når man kommer frem. Jeg har aldri eid slike sjal, jeg trodde det var vanskelig når jeg fikk mine. Brukte derimot relativt tidlig Mei Tai.

Hadde nok brukt elastisk sjal helt i starten, de er så myke og gode for babyen.

Anonymous poster hash: 78ad8...c6a

Skrevet

Jeg brukte sjal de første månedene og så gikk jeg over til mei tai (og etterhvert også en ergo) fra ca 3 måneder. Med baby i sjal fikk jeg gjort masse, kunne variere hvordan jeg bar slik at både jeg og baby fikk variert belastning og positur, bevegd meg fritt og jeg kunne også amme med baby i sjalet, perfekt med en liten en som nekta å legges ned.

Anonymous poster hash: 55887...052

Skrevet
Jeg brukte mei tai fra begynnelsen til begge mine små. Hadde sjal også, men uansett hvordan jeg knytta så likte ingen av dem å bli bært i det. Tror problemet var at hodet ble sittende fast til ene siden. Eneste problemet var at mei taien var litt for bred for meg som er ganske smalskuldra, så jeg måtte støtte hodet til babyen når jeg bøyde meg

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: 21b0968a02a5c4174a97c4c54b7e1bf9"] 21b09...bf9 [/acronym]
Skrevet

Takk så mye for svarene og linken!

Gleder meg til jeg kan prøve. Så får vi se hva baby foretrekker. Har jo lest at ikke alle babyer liker sjal. Så det kommer jo an på hva den også liker.

Forrige hadde kolikk, angret på at jeg ikke gikk til innkjøp av bæresjal da, men det er 8 år siden så tror ikke det var så populært. Hørte hvertfall ikke så mye om det. Men håper vi slipper kolikk denne gangen, å at baby vil ligge i sjalet.

Takk igjen! Gleder meg så mye til vi kan prøve det ut! Virker så harmonisk  :D

Skrevet

Finnes det ikke innsats for nyfødte til manduca? Jeg var veldig fornøyd med bæresjal selv, men må si jeg var misunnelig på de som bare kunne klipse på seg en manduca.

Sjalene er jo ofte 5-6 meter lange, og det er ikke alltid like kult å knyte for harde livet midt på gata mens ungen skal opp av vogna NÅ! Man kan så klart knyte før man går ut, men så siger det litt, og så må du stramme osv...

Skrevet

Jeg hadde elastisk bæresjal til minstejenta oh likte det veldig godt, brukte det masse de første 6 mnd, senere ble det mer ergoselen og mei tai. Ikke vanskelig å knytte, så det på youtube et par ganger og prøvde med ei dokke. Babyen sitter så fint og får støttet hodet.

Skrevet

Jo det er nyfødtinnlegg i manducaen.

Vet bare ikke hvordan det blir. Hadde ikke brukt for det forrige gang.

Men sjal er sikkert greit å bruke hjemme. Men at kanskje manducaen er lettere å ta med ut ja.

Takk for svar 😊

Skrevet

Youtube og dukke var et bra tips!

Da skal jeg prøve med det før jeg setter babyen oppi.

Takk ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...