Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Det var det jeg trodde, men venninnen min var skråsikker på at det var det samme. Men har B12 noe med jern å gjøre? Og hva står for jern på blodprøvesvarene, HB? Anonymous poster hash: 01d8a...f86
Gjest Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 HB - hemoglobin blodprosenten i blodet Jern - Fertitin jernlagret i kroppen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 HB - hemoglobin blodprosenten i blodet Jern - Fertitin jernlagret i kroppen. Så når legen sier at en har lite jern, så er det da hb eller ferritin som er lav, eller begge? Anonymous poster hash: 01d8a...f86
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 HB er hemoglobin og det er blodprosent( i dagligtale). Ferritin er jernlageret. Man kan også måle fritt jern, s- jern. B 12 er et vitamin som også kan gi anemi( lav blodprosent), det er kanskje det som har gjort din venninne forvirret? Altså at lav HB kan skyldes både lav jern og lav b12, Anonymous poster hash: 84a4f...a3c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Man kan ha lav Ferritin, men normal HB. Først tømmes jernlageret, deretter faller HB. Så det mest alvorlige vil være både lav Ferritin og lav HB. Anonymous poster hash: 84a4f...a3c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Jeg tror legen mener kun lav Ferritin når han sier lav jern. Han ville nok sagt lav blodprosent om man hadde det. Anonymous poster hash: 84a4f...a3c
Candy king Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det er ikke det samme. B12 er et vitamin som danner blodceller og opprettholder normal nervefunksjon. Jern er et mineral som er med på å frakte oksygen til celler i kroppen. Hb som noen prater om er det samme som blodprosent, og det er et protein som frakter oksygen.Jern fester seg til hemoglobinet, og jobber sammen på litt ulike måter for å frakte nok oksygen til celler og vev. Vi trenger B12 for å danne blodceller, jern til å ta opp oksygen fra lungene og hemoglobin så jern kan feste seg i og frakte oksygen rundt Jeg er ikke så god til å forklare, de har forskjellige oppgaver, men er avhengige av hverandre for å utføre oppgavene.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Hvis man har ekstremt lavt jernlager og B12.....kan det føre til at man har problemer med fysisk aktivitet? Anonymous poster hash: a51e0...6ff
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Hvis man har ekstremt lavt jernlager og B12.....kan det føre til at man har problemer med fysisk aktivitet? Anonymous poster hash: a51e0...6ff Man kan få problemer både fysisk og psykisk. Anonymous poster hash: b3d88...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå