Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Jeg har nettopp lest ut "den hemmelighetsfull Ø", men det er en gammel utgave fra 1913 og der heter boka "den hemmelighetsfull Ø og det sorte Indien". Det er bare det at i hele boka finner jeg ingen sammenheng til India. Hva betyr tittelen? Anonymous poster hash: 8a089...340
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #2 Skrevet 6. mai 2015 Ingen literatureksperter her? Anonymous poster hash: 8a089...340
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #3 Skrevet 6. mai 2015 Er det snakk om de vestindiske øyer? Google det? Anonymous poster hash: 63743...db2
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #4 Skrevet 6. mai 2015 Vel, det er førti år siden jeg leste Jules Verne, men på slutten avslører jo kaptein Nemo at han er en indisk prins og deltok i opprørskamper i India.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #5 Skrevet 6. mai 2015 Vestindia er det samme som Karibia, fra gammelt... Anonymous poster hash: 63743...db2
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #6 Skrevet 6. mai 2015 Forøvrig kan det veldig godt hende at du har lest en avkortet versjon, for i lang tid var i alle fall de engelske oversettelsene flinke til å droppe lange passasjer av anti-imperialisme fra Nemos dødstale.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #7 Skrevet 6. mai 2015 Er det snakk om de vestindiske øyer? Google det? Anonymous poster hash: 63743...db2 Jeg har forsøkt å google det, men finner ikke noe om det. Mulig jeg har søkt dumt. Det står sikkert et sted, men jeg har ikke klart å finne det. Anonymous poster hash: 8a089...340
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #8 Skrevet 6. mai 2015 Er det snakk om de vestindiske øyer? Google det? Anonymous poster hash: 63743...db2 Jeg har forsøkt å google det, men finner ikke noe om det. Mulig jeg har søkt dumt. Det står sikkert et sted, men jeg har ikke klart å finne det. Anonymous poster hash: 8a089...340 Nei, det foregår i Stillehavet utenfor New Zealand.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #9 Skrevet 6. mai 2015 Vel, det er førti år siden jeg leste Jules Verne, men på slutten avslører jo kaptein Nemo at han er en indisk prins og deltok i opprørskamper i India. Den utgaven jeg har som er utgitt i Kjøbenhavn i 1913 og med de opprinlige tegningene i, finner aldri de skipbrudne kaptein Nemo. Vi får mange hint om at han er der og han hjelper dem på mange måter, men det fremkommer aldri hvem hjelperen er. Boken slutter rett etter at straffangene har blitt beseiret. Kan det være at det finnes en del 2 som ville gjøre dette med "det sorte Indien" klarere? Anonymous poster hash: 8a089...340
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #10 Skrevet 6. mai 2015 (endret) Vel, det er førti år siden jeg leste Jules Verne, men på slutten avslører jo kaptein Nemo at han er en indisk prins og deltok i opprørskamper i India. Den utgaven jeg har som er utgitt i Kjøbenhavn i 1913 og med de opprinlige tegningene i, finner aldri de skipbrudne kaptein Nemo. Vi får mange hint om at han er der og han hjelper dem på mange måter, men det fremkommer aldri hvem hjelperen er. Boken slutter rett etter at straffangene har blitt beseiret. Kan det være at det finnes en del 2 som ville gjøre dette med "det sorte Indien" klarere? Anonymous poster hash: 8a089...340 Da må du ha en utgave i to bind, tenker jeg. Og mangle bind to. Synd! Men veldig stilig at du leser en så gammel utgave uansett! Edit: jeg husker ikke straffangene eller hvor langt ut i boka de er, men du har definitivt igjen mye av handlingen hvis de ikke har funnet Nemo. Prøv å finne resten - evt på UB. Jeg gråt masse da han døde, husker jeg. Endret 6. mai 2015 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2015 #11 Skrevet 6. mai 2015 Vel, det er førti år siden jeg leste Jules Verne, men på slutten avslører jo kaptein Nemo at han er en indisk prins og deltok i opprørskamper i India. Den utgaven jeg har som er utgitt i Kjøbenhavn i 1913 og med de opprinlige tegningene i, finner aldri de skipbrudne kaptein Nemo. Vi får mange hint om at han er der og han hjelper dem på mange måter, men det fremkommer aldri hvem hjelperen er. Boken slutter rett etter at straffangene har blitt beseiret. Kan det være at det finnes en del 2 som ville gjøre dette med "det sorte Indien" klarere? Anonymous poster hash: 8a089...340 Da må du ha en utgave i to bind, tenker jeg. Og mangle bind to. Synd! Men veldig stilig at du leser en så gammel utgave uansett! Jeg har masse gamle bøker. Kan godt hende jeg har del 2 også. Det står sikkert 12-15 bøker i samme serie i bokhylla. Jeg var bare sikker på at dette var hele ettersom den ikke er merket med "del 1" eller noe sånt. Ene datteren min er hekta på Jules Verne for tiden så det er de bøkene vi brukter å lese høyt fra om kvelden. Hun blir i hvertfall strålende fornøyd hvis det er en "del 2" som forteller mer om kaptein Nemo. Det var egentlig derfor vi valgte denne boka. Jeg trodde den ville gi en del svar på de spørsmålene hun satt igjen med etter "En verdensomseiling under havet". Det er utrolig deilig når ungene blir gamle nok til å ha glede av skikklige bøker. Nå er det jo gøy å lese høyt! Anonymous poster hash: 8a089...340
sug lut Skrevet 6. mai 2015 #12 Skrevet 6. mai 2015 Vel, det er førti år siden jeg leste Jules Verne, men på slutten avslører jo kaptein Nemo at han er en indisk prins og deltok i opprørskamper i India. Den utgaven jeg har som er utgitt i Kjøbenhavn i 1913 og med de opprinlige tegningene i, finner aldri de skipbrudne kaptein Nemo. Vi får mange hint om at han er der og han hjelper dem på mange måter, men det fremkommer aldri hvem hjelperen er. Boken slutter rett etter at straffangene har blitt beseiret. Kan det være at det finnes en del 2 som ville gjøre dette med "det sorte Indien" klarere? Anonymous poster hash: 8a089...340 Da må du ha en utgave i to bind, tenker jeg. Og mangle bind to. Synd! Men veldig stilig at du leser en så gammel utgave uansett! Jeg har masse gamle bøker. Kan godt hende jeg har del 2 også. Det står sikkert 12-15 bøker i samme serie i bokhylla. Jeg var bare sikker på at dette var hele ettersom den ikke er merket med "del 1" eller noe sånt. Ene datteren min er hekta på Jules Verne for tiden så det er de bøkene vi brukter å lese høyt fra om kvelden. Hun blir i hvertfall strålende fornøyd hvis det er en "del 2" som forteller mer om kaptein Nemo. Det var egentlig derfor vi valgte denne boka. Jeg trodde den ville gi en del svar på de spørsmålene hun satt igjen med etter "En verdensomseiling under havet". Det er utrolig deilig når ungene blir gamle nok til å ha glede av skikklige bøker. Nå er det jo gøy å lese høyt! Anonymous poster hash: 8a089...340 Det er definitivt en stor glede å lese barnebøker om igjen for egne barn (eller la dem lese selv). Krysser fingrene for at du har del to også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå