Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 Jeg er ikke allergisk mot noe som helst såvidt jeg vet. Har alltid kunne spise akkurat hva jeg har lyst på. Men nå har jeg spist litt ristede mandler, og kjenner at tunga prikker og kjennes litt "brannskadd" ut. Det ble sånn i sted, så ventet jeg noen timer før jeg spiste litt til og fikk samme reaksjon. Kan man plutselig bli allergisk ? Det var også blandet gojibær sammen med mandlene, men det er vel ikke noen allergener i dem ? Anonymous poster hash: 8f8bd...12d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Det kan ha vært muggsopp i bærene eller mandlene. Det er ganske vanlig med nøtter, mandler og tørket frukt/bær. Som regel er det ikke så mye at man reagerer på det (det kontrolleres jevnlig), men det hender jo at det glipper og noen ladninger med for mye muggsopp kan komme ut i butikkene. Det er ikke alltid man kan smake det. De som tror de ikke tåler mandler reagerer oftere på muggsoppen enn på selve mandlene. Jeg ville kastet dem og prøvd et annet merke en annen dag. Anonymous poster hash: 6480b...e57
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Jeg tåler plutselig ikke hasselnøtter. Hadde aldri hatt noen allergier, plutselig hovnet jeg opp i halsen en dag jeg spiste hasselnøtter. Har tatt negativ allergitest, men det har skjedd flere ganger, så det er mulig ja. Fikk forresten "plutselig" så sterk pollenallergi at det utløste astma også, så man kan tydeligvis vokse på seg allergi, ikke bare vokse det av seg Anonymous poster hash: 2e9fe...a5f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Jeg tåler plutselig ikke hasselnøtter. Hadde aldri hatt noen allergier, plutselig hovnet jeg opp i halsen en dag jeg spiste hasselnøtter. Har tatt negativ allergitest, men det har skjedd flere ganger, så det er mulig ja. Fikk forresten "plutselig" så sterk pollenallergi at det utløste astma også, så man kan tydeligvis vokse på seg allergi, ikke bare vokse det av seg Anonymous poster hash: 2e9fe...a5f Ja, det kan gå begge veier Om immunsystemet er svakt så kan man ved uheldige omstendigheter plutselig begynne å reagere på ting man ikke reagerte på tidligere. Jeg har for første gang kjent på pollenallergi i år, men det var heldigvis bare de første dagene da sommeren kom til østlandet, så har det roet seg - og samme periode så har immunforsvaret mitt styrket seg, det var svakt rett før pollen kom. Så selv om man kan vokse det på seg så kan man vokse seg ut av det igjen også Anonymous poster hash: 6480b...e57
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Google kryssallergi. Jeg reagerer på mandler og hasselnøtter hele året. Men epler og gulrøtter kun nå på våren når det er bjørkepollen inlufta. Anonymous poster hash: 20ff1...64d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå