rytme Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Norske-modre-har-det-best_-men-likevel-foder-de-altfor-fa-barn-525027_1.snd "- Med unntak av høye fødselsrater noen steder i Afrika og uutviklede deler av Asia, fødes det ikke nok barn til å opprettholde befolkningen, det er et fenomen over hele verden. Antall japanere og italienere vil snart være halvert på grunn av ekstremt lave fødselsrater. Vi må se i øynene at jordens befolkning er i ferd med å skrumpe, legger han til." Stort sett gjennom hele artikkelen så skriver de om at norske kvinner ikke føder nok barn til å opprettholde befolkningen og på slutten skriver han altså dette sitatet om at det samme også skjer ellers i verden. Det fremstilles som et problem at man ikke opprettholder jordens befolkning. Men i mine øyne er jorden kraftig overbefolket? Jeg trodde det var den allmenne oppfattelsen også. Overbefolkningen er ikke bare et problem i seg selv men roten av mange andre problemer som miljø, sykdom, fattigdom, hungersnød o.l. Jeg skjønner jo at det ville vært bedre om norske damer fikk flere barn og afrikanske damer fikk færre, men på generell basis må det vel være bedre for menneskeheten generelt om befolkningen minker?? Overbefolkning er liksom ikke nevnt i artikkelen i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Det står forklart i den lille boksen øverst til høyre hvorfor norske kvinner bør føde flere barn. Anonymous poster hash: 3cb88...9c6
rytme Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2015 Det står forklart i den lille boksen øverst til høyre hvorfor norske kvinner bør føde flere barn. Anonymous poster hash: 3cb88...9c6 Ja, ok jeg skjønner den problemstillingen med at noen må ta vare på de eldre osv. Men nr 1: Hva med å heller satse på adopsjon/innvandring av unge mennesker for å øke befolkninger her til lands da? og nr 2: Er ikke overbefolkning et så stort problem her i verden at vi faktisk bør tenke at vi skal ofre vår alderdom for at verden skal bli et bedre sted å bo? Hvis det alltid skal være nok mennesker til å ta seg av de eldre, så må det jo bare bli flere og flere av oss da..... Er det bare meg som ser på det som et større problem enn at et par generasjoner eldre må lide seg gjennom alderdommen slik at verden en gang kan bli en bedre plass å bo?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Vet ikke om jeg vil si at jorden er overbefolket. Vi hr nok ressurser til å fø alle og flere til. Hvordan godene jorda har å by på fordeles blant jordas befolkning er derimot en annen sak. Dersom norske kvinner (og kvinner i andre vestlige land) føder færre og færre barn, og kvinner i fattigere land opprettholder de høye fødselsratene, vil vi kunne riSikere en enda større skjevfordeling av verdens goder. Enda færre vil gjerne da vokse opp i fattigdom, mens penger og andre goder og verdier vil eies av stadig færre... Anonymous poster hash: 4bf58...2cf
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Det står forklart i den lille boksen øverst til høyre hvorfor norske kvinner bør føde flere barn. Anonymous poster hash: 3cb88...9c6 Ja, ok jeg skjønner den problemstillingen med at noen må ta vare på de eldre osv. Men nr 1: Hva med å heller satse på adopsjon/innvandring av unge mennesker for å øke befolkninger her til lands da? og nr 2: Er ikke overbefolkning et så stort problem her i verden at vi faktisk bør tenke at vi skal ofre vår alderdom for at verden skal bli et bedre sted å bo? Hvis det alltid skal være nok mennesker til å ta seg av de eldre, så må det jo bare bli flere og flere av oss da..... Er det bare meg som ser på det som et større problem enn at et par generasjoner eldre må lide seg gjennom alderdommen slik at verden en gang kan bli en bedre plass å bo? Det er et veldig godt forslag og vi trenger arbeidsinnvandring / innvandrere og flykninger som på sikt kan stå i jobb. Bare så synd at så mange motsetter seg dette. Anonymous poster hash: 3cb88...9c6
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Det er fordelingspolitikken og den økonomiske verdensorden som er feil. Ikke antallet personer som sådan. Ressursene i seg selv kan brødfø ti milliarder, bare det gjøres rett. Når det er sagt, myten om befolkningseksplosjonen og om den ekstreme fattigdommen her og der er en etterlevning av den kunnskapen vi satt på i 1970- og 1980-tallet. Bl a har Asia og Asias befolkning tatt et kvantesprang, etter å ha vært i dyp fattigdom store deler av 1900-tallet. Hungersnød i Kina og India var regelen snarere enn unntaket. Nå ser man at tigerøkonomiene i Korea, Indonesia, Kina, Japan, Malaysia og andre asiatiske land vil gå forbi Europa/Nord-Amerika. Anonymous poster hash: deccd...892
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Ja, ok jeg skjønner den problemstillingen med at noen må ta vare på de eldre osv. Men nr 1: Hva med å heller satse på adopsjon/innvandring av unge mennesker for å øke befolkninger her til lands da? og nr 2: Er ikke overbefolkning et så stort problem her i verden at vi faktisk bør tenke at vi skal ofre vår alderdom for at verden skal bli et bedre sted å bo? Hvis det alltid skal være nok mennesker til å ta seg av de eldre, så må det jo bare bli flere og flere av oss da..... Er det bare meg som ser på det som et større problem enn at et par generasjoner eldre må lide seg gjennom alderdommen slik at verden en gang kan bli en bedre plass å bo? Synes du det er helt greit at dine besteforeldre er de som skal lide? Kanskje dine foreldre? Eller deg selv? Eller kanskje det er helt greit at det er dine barn og barnebarn som skal lide for verdens beste? Virker ikke som om du har særlig kjennskap til hvordan eldreomsorgen fungerer litt for mange steder her til lands i dag... Anonymous poster hash: 50a4c...dae
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Ja, ok jeg skjønner den problemstillingen med at noen må ta vare på de eldre osv. Men nr 1: Hva med å heller satse på adopsjon/innvandring av unge mennesker for å øke befolkninger her til lands da? og nr 2: Er ikke overbefolkning et så stort problem her i verden at vi faktisk bør tenke at vi skal ofre vår alderdom for at verden skal bli et bedre sted å bo? Hvis det alltid skal være nok mennesker til å ta seg av de eldre, så må det jo bare bli flere og flere av oss da..... Er det bare meg som ser på det som et større problem enn at et par generasjoner eldre må lide seg gjennom alderdommen slik at verden en gang kan bli en bedre plass å bo? Synes du det er helt greit at dine besteforeldre er de som skal lide? Kanskje dine foreldre?Eller deg selv? Eller kanskje det er helt greit at det er dine barn og barnebarn som skal lide for verdens beste? Virker ikke som om du har særlig kjennskap til hvordan eldreomsorgen fungerer litt for mange steder her til lands i dag... Anonymous poster hash: 50a4c...dae Vel, da er det bare å brette opp ermene og gå i gang. Enten får du skaffe deg flere barn, eller la oldemor flytte hjem. Anonymous poster hash: deccd...892
rytme Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 5. mai 2015 Vet ikke om jeg vil si at jorden er overbefolket. Vi hr nok ressurser til å fø alle og flere til. Hvordan godene jorda har å by på fordeles blant jordas befolkning er derimot en annen sak. Dersom norske kvinner (og kvinner i andre vestlige land) føder færre og færre barn, og kvinner i fattigere land opprettholder de høye fødselsratene, vil vi kunne riSikere en enda større skjevfordeling av verdens goder. Enda færre vil gjerne da vokse opp i fattigdom, mens penger og andre goder og verdier vil eies av stadig færre... Anonymous poster hash: 4bf58...2cf Jeg er helt uenig. Man har kanskje resurser nok til å fø alle i teorien. Men jeg ser på dette rent praktisk. Man vil ikke praktisk sett kunne klare å fordele resursene. Det er ikke mulig å få til noe slik innenfor en rimelig tidsramme på et par hundre år. I tillegg kommer problemer som hvor skal alle bo? Folk bor så trangt og ulevelig i mange deler av verden at det er til fare for dem rent medisinsk sett. Hva med forurensning? Så mange mennesker som vi er i dag så er det klart vi forurenser mer... Noe som også er en fare for helsen vår. Jeg vet at det er mye man kan gjøre for å redusere de problemene vi har med resursfordeling, miljø, konflikter osv. Men helt ærlig, helt praktisk? Kommer det til å bli gjennomført? Nei, ikke med mindre man innfører veldig streng verdensdominerende kommunisme. Folk kommer ikke til å kjøpe mindre mat her i vesten selv om alle kjøper mye mer enn de trenger. Folk kommer ikke til å kjøre mindre bil, fly osv. Folk kommer ikke til å slutte å ta med seg 4 plastposer hver gang de har vært på butikken og alle disse andre forslagene jeg leser om. Man kan ikke regne med at befolkningen selv skal fikse dette. Nei, det må skje av seg selv. For eksempel ved at vi velger å få færre barn. Tror jeg.
rytme Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2015 Ja, ok jeg skjønner den problemstillingen med at noen må ta vare på de eldre osv. Men nr 1: Hva med å heller satse på adopsjon/innvandring av unge mennesker for å øke befolkninger her til lands da? og nr 2: Er ikke overbefolkning et så stort problem her i verden at vi faktisk bør tenke at vi skal ofre vår alderdom for at verden skal bli et bedre sted å bo? Hvis det alltid skal være nok mennesker til å ta seg av de eldre, så må det jo bare bli flere og flere av oss da..... Er det bare meg som ser på det som et større problem enn at et par generasjoner eldre må lide seg gjennom alderdommen slik at verden en gang kan bli en bedre plass å bo? Synes du det er helt greit at dine besteforeldre er de som skal lide? Kanskje dine foreldre?Eller deg selv? Eller kanskje det er helt greit at det er dine barn og barnebarn som skal lide for verdens beste? Virker ikke som om du har særlig kjennskap til hvordan eldreomsorgen fungerer litt for mange steder her til lands i dag... Anonymous poster hash: 50a4c...dae Vel, da er det bare å brette opp ermene og gå i gang. Enten får du skaffe deg flere barn, eller la oldemor flytte hjem. Anonymous poster hash: deccd...892 [/acro Jeg snakker om verdensproblemer her. Da kan man ikke se på sånne store problemer på et sånt personlig nivå. Det vil bli som en finansminister som velger at akkurat den kommunen skal få mer penger til eldre omsorg for der bor bestemor. Eller at fra nå av skal vi prioritere å gi mer støtte til utdanning av pedagoger for det er det datteren ønsker å begynne på. Man må jo se på hva som er best for hele befolkningen i det lange løp. Og da ser ikke jeg en bedre løsning enn at befolkningen minsker og dessverre blir det da meg og deg og de rundt oss som må lide for det.... Hadde noen kommet med et annet forslag for hvordan hele verdens befolkning kunne få det bra der ingen måtte lide for det, så hadde jeg nok ikke vært vanskelig å få overtalt
rytme Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 5. mai 2015 Det er fordelingspolitikken og den økonomiske verdensorden som er feil. Ikke antallet personer som sådan. Ressursene i seg selv kan brødfø ti milliarder, bare det gjøres rett. Når det er sagt, myten om befolkningseksplosjonen og om den ekstreme fattigdommen her og der er en etterlevning av den kunnskapen vi satt på i 1970- og 1980-tallet. Bl a har Asia og Asias befolkning tatt et kvantesprang, etter å ha vært i dyp fattigdom store deler av 1900-tallet. Hungersnød i Kina og India var regelen snarere enn unntaket. Nå ser man at tigerøkonomiene i Korea, Indonesia, Kina, Japan, Malaysia og andre asiatiske land vil gå forbi Europa/Nord-Amerika. Anonymous poster hash: deccd...892 Jeg skjønner jo at ressursene kan brødfø oss. Men hvordan kan det gjøres i praksis uten en streng kommunistisk verdenshersker, liksom? Slik som det er nå så er det jo mye av ressurser markedsstyrt og hvordan kan vi da forvente at det skal bli delt på rett måte? Noen vil vel alltid betale mer for ressursene enn andre. Jeg vil ikke akkurat sette min lit til at befolkningen i seg selv skal skjønne at jeg må forbruke mindre slik at andre kan få mer, liksom. Hvis det er det som er planen, så vil jeg kalle det beint frem naivt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå