Gå til innhold

Middagsretter som er enkle å lage for en sjukling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er langtidssykemeldt og mangler matlyst for tiden, både pga sykdom men også pga en medisin. Mannen er matlei men har alltid vært dårlig på å komme med middagsforslag så jeg har egentlig nesten alltid måttet finne på middager. Vi har en sønn på bare 1,5 år så han kan ikke foreslå noe. Formen min er variabel men jeg kan stortsett lage middag til mannen og sønnen vår kommer hjem. Men står ikke å kokkelerer i timesvis. For tiden er hjernen min helt tom for middagsforslag, jo jeg vet om lasagne, fisk, kjøttboller osv. Men ingenting frister. Vi (dvs jeg) pleier egentlig å skrive en ukesmeny hver søndag men hjernen var tom på søndag og.

Men allikevel så ønsker jeg middagsforslag av dere :) Enkle ting som en person i ikke-toppform kan lage, og passe sunt. Ikke rene salater fordi de spiser hverken mannen eller gutten. Men salat ved siden av maten har vi ofte. Supper er vi ikke glade i. Ja og økonomien er ikke på topp så ikke så dyre retter heller.

Jo mannen kan lage mat, han lager i helgene, men han og ungen er ikke hjemme før nesten 16.30, så er greit at jeg har maten klar til da. Har ikke noe i mot å lage middag. Men har jeg en ekstra dårlig dag så lager mannen middag.

Anonymous poster hash: 9ef38...1e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nakkekoteletter med potet og grønnsaker. Brun kotelettene tidlig på dagen, krydre med salt og pepper, og sett dem i ovnen på 100 grader til dere skal spise. Blir veldig møre.

Fiskekaker med revne gulrøtter og potetmos.

Laksefilet stekt i ovnen med ris og brokkoli ved siden av. Rømme eller hollandaise til.

Kyllingwok

Tortillas med kyllingfilet

Spaghetti carbonara

Anonymous poster hash: 90a2a...70e

Skrevet

Nakkekoteletter med potet og grønnsaker. Brun kotelettene tidlig på dagen, krydre med salt og pepper, og sett dem i ovnen på 100 grader til dere skal spise. Blir veldig møre.

Fiskekaker med revne gulrøtter og potetmos.

Laksefilet stekt i ovnen med ris og brokkoli ved siden av. Rømme eller hollandaise til.

Kyllingwok

Tortillas med kyllingfilet

Spaghetti carbonaraAnonymous poster hash: 90a2a...70e

Takk, er faktisk disse tingene det har gått mest av i det siste :P

Anonymous poster hash: 9ef38...1e1

Skrevet (endret)

Tomatsuppe med makaroni og hardkokt egg. Jwg selv er ikke begeistret for supper. Men tomatsuppe er godt og lett :-)

Stekte kjøttpølser med potetstappe med sprøstekt løk og salat ved siden av.

God bedring!

Endret av Stridsmøy
Skrevet

Risgrøt

Ei form med kjøttsaus( laget av kjøttdeig, løk, hakkatomater, tomatpure og krydre med det en vil) potetmos på toppen så inn i ovnen et kvarters tid. Server med salat til eller ha grønnsaker også i formen.

Middagspølser, poteter og brun saus.

Lapskaus

Anonymous poster hash: ae464...e63

Skrevet

Samme greia her, jeg er ikke frisk, men barna trenger mat.

I går fikk de brødskive med fiskekaker på og cherrytomater på siden, ikke akkurat gourmetmat, men de spiste og var lykkelige de ;)

Forrige uke fant jeg en pose i frysedisken som het Perfekt til lapskaus, var frosne rotgrønnsaker. Så sto det en oppskrift på baksiden av posen med biffstrimler. Skulle steke biffstrimler, ha på vann og den grønnsaksblandingen og la det kose til en slags brun lapskaus (husker ikke i farta om det var noe mer jeg hadde i). Var ihvertfall veldig enkelt, jeg lagde det rett i den panna med høye kanter og både mann og barn skrøt veldig av maten og dette kunne vi ha igjen.

http://www.findus.no/produkter/perfekt-til-lapskaus/

Anonymous poster hash: f1855...8bc
Skrevet

Lapskaus. Kjøp ferdig, frosne grønnsaker. Vi skreller selv poteter, gulrøtter og kålrot. Koker til stappe og har oppi pølsebiter. Spiser med flatbrød til. Vi lager en svær gryte og fryser ned. Enkelt å varme opp.

Toro har kommet med noe som heter "miks for ovnsgratinert kylling/laks". Mikser pulveret med vann og fløte. Kyllingfilet i biter med sausen over. Ris og grønnsaker til. Veldig enkelt, mildt og godt.

Grove pitabrød med kyllingbiter, Svinestrimler, karbonadedeig og grønnsaker! Evt fiskekaker oppi pitabrød.

Jeg kjøper kjøttfarse på butikken. Blander i finrevet gulrot, løk og spinat. Grovt brød. Smører farseblandingen på skiver og steker med farsen ned i pannen. Veldig godt og dette har vi ofte når ungene er syke.

Gryteretter

Fisk i biter, lag fiskepinner med feks egg, mel, cornflakes/rasp og stek i pannen. Ungene spiser mer fisk når det lages som fiskepinner.

Grove pannekaker

Jeg deler ofte poteter i båter, ulike grønnsaker som gulrot, kålrabi, løk, blomkål, brokkoli osv i biter. I ildfast form med litt olje og godt krydder. Dette passer til mye.

Anonymous poster hash: 3ecad...69b

Skrevet

Lapskaus. Kjøp ferdig, frosne grønnsaker. Vi skreller selv poteter, gulrøtter og kålrot. Koker til stappe og har oppi pølsebiter. Spiser med flatbrød til. Vi lager en svær gryte og fryser ned. Enkelt å varme opp.

Toro har kommet med noe som heter "miks for ovnsgratinert kylling/laks". Mikser pulveret med vann og fløte. Kyllingfilet i biter med sausen over. Ris og grønnsaker til. Veldig enkelt, mildt og godt.

Grove pitabrød med kyllingbiter, Svinestrimler, karbonadedeig og grønnsaker! Evt fiskekaker oppi pitabrød.

Jeg kjøper kjøttfarse på butikken. Blander i finrevet gulrot, løk og spinat. Grovt brød. Smører farseblandingen på skiver og steker med farsen ned i pannen. Veldig godt og dette har vi ofte når ungene er syke.

Gryteretter

Fisk i biter, lag fiskepinner med feks egg, mel, cornflakes/rasp og stek i pannen. Ungene spiser mer fisk når det lages som fiskepinner.

Grove pannekaker

Jeg deler ofte poteter i båter, ulike grønnsaker som gulrot, kålrabi, løk, blomkål, brokkoli osv i biter. I ildfast form med litt olje og godt krydder. Dette passer til mye.

"Jeg kjøper kjøttfarse på butikken. Blander i finrevet gulrot, løk og spinat. Grovt brød. Smører farseblandingen på skiver og steker med farsen ned i pannen. Veldig godt og dette har vi ofte når ungene er syke"

Hmm, dette har jeg aldri hørt om en gang, må kanskje prøves :)

Anonymous poster hash: 26e86...063

Skrevet

Gryteretter

Grove pannekaker

"Jeg kjøper kjøttfarse på butikken. Blander i finrevet gulrot, løk og spinat. Grovt brød. Smører farseblandingen på skiver og steker med farsen ned i pannen. Veldig godt og dette har vi ofte når ungene er syke"

Hmm, dette har jeg aldri hørt om en gang, må kanskje prøves :)

Anonymous poster hash: 26e86...063

Jeg vet ikke hvor jeg har lært det! Ungene synes det er godt når de er syke. Jeg steiker først med farsen ned på steikepannen og så snur jeg, da blir skivene sprøe og gode!

Skrevet

Når jeg er sliten, hiver jeg en pose wokblanding panna sammen med en boks kikerter.

Har sweet chilisaus og soyasaus ved siden av. Kjempelett og raskt, og veldig sunt!

Ellers kan jeg anbefale deg å lage brent kjærlighet (her i huset lager vi den vegetarisk, men man kan jo bruke hva man vil)

Brokkoli passer veldig godt sammen med potetmos, synes jeg... Så der kan man jo mixe og matche. (Det er lov å bruke potetmos på pose hvis man har masse grønnsaker ved siden av)

Veggisburger :)

Lykke til og god bedring!  :smilyblomst:

Anonymous poster hash: 35b2a...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...