Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #1 Skrevet 5. mai 2015 En venn av min sønn har en gutt i klassen med store atferdsproblemer (med diagnoser). Min sønns venn (Per) er snill, rolig og flink. En mønsterelev på mange måter. Gutten (Pål) i klassen er stor og sterk, og har flere ganger gått til angrep på Per både fysisk og verbalt. I går fikk Pers mor en telefon fra skolen. Læreren fortalte at han hadde pålagt Per og et par andre av de snille og flinke guttene å skrive under på en kontrakt på at de skulle ta seg spesielt av Pål. Det vil si ta at de skulle invitere ham med i alle aktiviteter i friminuttene, ta seg spesielt av ham på morgenen, hjelpe ham i timene osv. Denne kontrakten hadde guttenes foreldre ikke blitt informert om før etter at barna hadde undertegnet. Per gruer seg nå til å gå på skolen. De går i femtetrinn, og det har vært flere tildels alvorlige episoder gjennom årene, selv om Per bevisst har holdt seg i bakgrunnen. Er det ok av skolen å tvinge barna til å skrive under på noe slikt, uten å informere barn og foreldre på forhånd? Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det synes jeg ikke. Hvis det er sånn at de andre barna er redd Pål i friminuttene, må skolen sette en voksen på ham hele friminuttet. Ja, man skal inkludere der det er mulig, men det fungerer ikke når de andre barna er for redde til å oppfylle kontrakten de har skrevet under på. Lite gjennomtenkt av læreren: skaper nye problemer i stedet for å løse det eksisterende problemet. Anonymous poster hash: 96930...983
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #3 Skrevet 5. mai 2015 Nei, det synes jeg ikke. Hvis det er sånn at de andre barna er redd Pål i friminuttene, må skolen sette en voksen på ham hele friminuttet. Ja, man skal inkludere der det er mulig, men det fungerer ikke når de andre barna er for redde til å oppfylle kontrakten de har skrevet under på. Lite gjennomtenkt av læreren: skaper nye problemer i stedet for å løse det eksisterende problemet. Anonymous poster hash: 96930...983 Det tenker jeg også. Jeg tror ikke de gjør Påls situasjon noe lettere ved å gjøre ham til disse elevenes problem. Det virker som den eneste dette hjelper er læreren. HI Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #4 Skrevet 5. mai 2015 Nei, dette er IKKE greit! Jeg er selv lærer og kjente at jeg ble skikkelig irritert nå over at andre i yrket skal ødelegge for resten av oss ved å gjøre idiotiske ting som dette her og lage dårlig rykte på oss. En lærer har ikke lov til å bruke elever opp mot andre uten å klarere med både foresatte og barnet selv først. Å på generelt grunnlag oppmuntre alle til å være med alle, både greit og noe man bør. Å kreve at noen skal ta seg av en annen, og skrive under, uten å ha kontakt med foreldrene, langt over alle streker. Foreldrene til Per bør kontakte læreren og be om et møte. Anonymous poster hash: b1a58...11b
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #5 Skrevet 5. mai 2015 Selvfølgelig IKKE greit!! Høres ut som en totalt inkompetent lærer som har funnet på dette.. Anonymous poster hash: 4b1e3...932
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #6 Skrevet 5. mai 2015 Be om møte med både læreren og rektor, denne læreren har noen mangler og trenger kanskje veiledning. Man løser ikke Påls problem med å la andre bli redd fordi de har måttet skrive under en "kontrakt" og derfor begynner å grue seg for å gå til skolen. Siden det har vært alvorlige episoder med Pål så mener jeg at rektor trenger å være med på møtet, da rektor er ansvarlig for at ingen elever skal gå redd på skolen - og samtidig skaffe nok hjelp slik at Pål kan få hjelp til å passe bedre inn. Anonymous poster hash: f0451...872
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #7 Skrevet 5. mai 2015 Det der hadde jeg ikke godtatt, når det er sagt, hva skal læreren gjøre om de bryter den kontrakten? Den er vel ikke juridisk bindene i den alderen? Skal han utvise de? Nekte å undervise de? Henge de ut som kontraktbrytere? Jeg tror faktisk jeg hadde tent slik at jeg hadde tatt med meg ei kontrakt på skolen hvor læreren måtte skrive under på at han sto 100% ansvarlig for at Per aldri mer ble plaget av Pål og at om Per følte det minste ubehag så skulle læreren si opp sin stilling og love å aldri mer jobbe som lærer eller noe i den duren. Anonymous poster hash: 4b42c...c13
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Skrevet 5. mai 2015 Det der hadde jeg ikke godtatt, når det er sagt, hva skal læreren gjøre om de bryter den kontrakten? Den er vel ikke juridisk bindene i den alderen? Skal han utvise de? Nekte å undervise de? Henge de ut som kontraktbrytere? Jeg tror faktisk jeg hadde tent slik at jeg hadde tatt med meg ei kontrakt på skolen hvor læreren måtte skrive under på at han sto 100% ansvarlig for at Per aldri mer ble plaget av Pål og at om Per følte det minste ubehag så skulle læreren si opp sin stilling og love å aldri mer jobbe som lærer eller noe i den duren. Anonymous poster hash: 4b42c...c13 I tillegg blir jo dette bare enda mer stigmatiserende for Pål, og markerer ham ytterligere som en byrde og en outsider. makan! Anonymous poster hash: 16700...480
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #9 Skrevet 5. mai 2015 Godt å se at flere er enige. Synes dette er et håpløst forslag til løsning, både for Pål og de andre elevene. Må bare legge til at fen faste læreren er ute i permisjon, og for alt jeg vet er ikke vikaren utdannet lærer. Håper nesten ikke det. HI Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Skrevet 5. mai 2015 En venn av min sønn har en gutt i klassen med store atferdsproblemer (med diagnoser). Min sønns venn (Per) er snill, rolig og flink. En mønsterelev på mange måter. Gutten (Pål) i klassen er stor og sterk, og har flere ganger gått til angrep på Per både fysisk og verbalt. I går fikk Pers mor en telefon fra skolen. Læreren fortalte at han hadde pålagt Per og et par andre av de snille og flinke guttene å skrive under på en kontrakt på at de skulle ta seg spesielt av Pål. Det vil si ta at de skulle invitere ham med i alle aktiviteter i friminuttene, ta seg spesielt av ham på morgenen, hjelpe ham i timene osv. Denne kontrakten hadde guttenes foreldre ikke blitt informert om før etter at barna hadde undertegnet. Per gruer seg nå til å gå på skolen. De går i femtetrinn, og det har vært flere tildels alvorlige episoder gjennom årene, selv om Per bevisst har holdt seg i bakgrunnen. Er det ok av skolen å tvinge barna til å skrive under på noe slikt, uten å informere barn og foreldre på forhånd? Anonymous poster hash: 7ff58...b81 Unnskyld spørsmålet, men hvilket fylke er dette? Anonymous poster hash: 9240c...ab0
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #11 Skrevet 5. mai 2015 Dette er helt vannvittig, jeg hadde ringt rektor umiddelbart. I de fleste klasser er det uromomenter og barn med div utfordringer, og selvfølgelig skal man jobbe med inkludering og klassemiljø så både den stille og sjenerte og den utagerende og bråkete har en så fin hverdag som mulig. Men det er ikke "snille" medelever sin oppgave å være støttekontakt for de som har problemer, dette må løses av de voksne! Anonymous poster hash: 77fb5...972
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #12 Skrevet 5. mai 2015 Er det din egen sønn det dreier seg om, HI? I så fall hadde jeg vært på skolen allerede nå. For en forferdelig ansvarsfraskrivelse fra læreren! Anonymous poster hash: c6104...393
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #13 Skrevet 5. mai 2015 Er det din egen sønn det dreier seg om, HI? I så fall hadde jeg vært på skolen allerede nå. For en forferdelig ansvarsfraskrivelse fra læreren! Anonymous poster hash: c6104...393 Nei, det er det ikke, sønnen min går i parallelklassen, men jeg er nesten fristet til å ta det opp med rektor allikevel. Ble provosert av denne "løsningen". Heldigvis er det tak i de andre foreldrene, så jeg regner med de tar det videre. Jeg vet ikke om rektor var involvert i dette, men jeg håper ikke det og tviler egentlig på det. Har derimot snakket med min sønn, og sagt at hvis han noen gang kommer i en lignende situasjon skal han nekte og bare si at han ikke trenger kontrakt for å oppføre seg skikkelig. HI Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #14 Skrevet 5. mai 2015 Oj, det høres veldig spesielt ut! Hadde blitt helt satt ut om dette var min sønn (Per). IKKE greit i det hele tatt. Hva for konsekvenser skal det få dersom de bryter denne "kontrakten" da? En lærer skal IKKE pålegge dette på 10-11 åringer, det er ikke deres ansvar at Pål skal klare å fungere på skolen og sosialt. Her skyver læreren ansvaret over på elevene. Dessuten vil jeg ikke tro dette er til særlig hjelp for Pål heller, som da har det hengende over seg at de kun er sammen med ham fordi de MÅ, ikke fordi de vil. Anonymous poster hash: a3a6a...3e7
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #15 Skrevet 5. mai 2015 Sønnen min er som "Per"; rolig, inkluderende og veldig snill. Lærerer oppfattet det raskt og har innrømmet for lenge siden at hun bruker han som stabilisator som hun kaller det. Han har flere ganger blitt plassert sammen med en som et veldig urolig, og utrolig nok går de veldig godt sammen. En gang hadde en vikar sagt til min sønn at han som han satt sammen med var så urolig så han måtte passe på han og be han være stille om hun var opptatt. Da kontaktet jeg læreren hans og ga beskjed om at det ikke ikke gjenta seg. Jeg var redd noe sånt kom så hadde snakket med gutten min om det, så han ga beskjed når han kom hjem. Jeg hadde aldri godtatt dette. Hadde snakket med lærer og rektor; syns dette du beskriver er å gå altfor langt! Anonymous poster hash: d6c7b...802
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #16 Skrevet 5. mai 2015 Som mor til en som Pål hadde jeg blitt illsint om mitt barn hadde blitt behandlet slik. Kjempefint å ha mindre grupper, velge ut noen barn til å gjøre enkelte aktiviteter, men det må følges opp av en voksen. Og per og de andre barna skal ikke ha ansvar for Pål. Skolen har ansvar for Pål. Anonymous poster hash: 2e207...bbc
Sint naken biltyv Skrevet 5. mai 2015 #17 Skrevet 5. mai 2015 Da hadde jeg satt meg totalt på bakbeina og laget et helvete. Barn skal ikke ha ansvar for andre barn. At de voksne på skolen dytter sitt ansvar over på barn er bare helt sykt!!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #18 Skrevet 5. mai 2015 Det der hadde jeg ikke godtatt, når det er sagt, hva skal læreren gjøre om de bryter den kontrakten? Den er vel ikke juridisk bindene i den alderen? Skal han utvise de? Nekte å undervise de? Henge de ut som kontraktbrytere? Jeg tror faktisk jeg hadde tent slik at jeg hadde tatt med meg ei kontrakt på skolen hvor læreren måtte skrive under på at han sto 100% ansvarlig for at Per aldri mer ble plaget av Pål og at om Per følte det minste ubehag så skulle læreren si opp sin stilling og love å aldri mer jobbe som lærer eller noe i den duren. Anonymous poster hash: 4b42c...c13 I tillegg blir jo dette bare enda mer stigmatiserende for Pål, og markerer ham ytterligere som en byrde og en outsider. makan! Anonymous poster hash: 16700...480 Jeg var en outsider på barneskolen, og det ble laget slikt opplegg for meg. Der og da var jeg glad for det, inntil jeg så hvor dårlig det funka. Anonymous poster hash: 30687...b1c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #19 Skrevet 5. mai 2015 Det der hadde jeg ikke godtatt, når det er sagt, hva skal læreren gjøre om de bryter den kontrakten? Den er vel ikke juridisk bindene i den alderen? Skal han utvise de? Nekte å undervise de? Henge de ut som kontraktbrytere? Jeg tror faktisk jeg hadde tent slik at jeg hadde tatt med meg ei kontrakt på skolen hvor læreren måtte skrive under på at han sto 100% ansvarlig for at Per aldri mer ble plaget av Pål og at om Per følte det minste ubehag så skulle læreren si opp sin stilling og love å aldri mer jobbe som lærer eller noe i den duren. Anonymous poster hash: 4b42c...c13 I tillegg blir jo dette bare enda mer stigmatiserende for Pål, og markerer ham ytterligere som en byrde og en outsider. makan! Anonymous poster hash: 16700...480 Jeg var en outsider på barneskolen, og det ble laget slikt opplegg for meg. Der og da var jeg glad for det, inntil jeg så hvor dårlig det funka. Anonymous poster hash: 30687...b1c Venninnene mine og jeg var av de som ble bedt om å ta oss av de som falt utenfor. Det var helt ok, men helt annerledes enn dette. For det første gjaldt dette jenter som var "nederst på rangstigen" av ulike årsaker, men som aldri hadde gjort meg noe. Det var greie jenter, og selv om vi var for ulike til å bli bestevenner var det helt ok å være sammen med dem på skolen, skoleturer etc. For det andre var det aldri snakk om noen kontrakt. Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #20 Skrevet 5. mai 2015 Det er langt utenfor hva det er greit å gjøre mot et barn! (Altså Per). Hadde jeg aldri akseptert. Selv var jeg en av de "snille og flinke". Jeg fikk alltid urokråkene i min "arbeidsgruppe" som skulle levere og jeg var leder av gruppa. (Gjennom barneskolen). Det var et helvete. Anonymous poster hash: 28d20...3bb
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #21 Skrevet 5. mai 2015 Det er langt utenfor hva det er greit å gjøre mot et barn! (Altså Per). Hadde jeg aldri akseptert. Selv var jeg en av de "snille og flinke". Jeg fikk alltid urokråkene i min "arbeidsgruppe" som skulle levere og jeg var leder av gruppa. (Gjennom barneskolen). Det var et helvete. Anonymous poster hash: 28d20...3bb Enig med deg, men jeg synes i grunnen ikke det er greit med tanke på Pål heller. Må være ganske kjipt å tenke på at læreren må ha barn til å skrive under på kontrakt om å ta seg av deg. HI Anonymous poster hash: 7ff58...b81
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #22 Skrevet 5. mai 2015 Hva i all verdens slags lærer er dette?? En forferdelig dårlig løsning!!! Anonymous poster hash: 373ea...a6e
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #23 Skrevet 5. mai 2015 Jeg skjønner læreren bittelitt - ikke at han ber de andre skrive under på å ta seg av Pål, men at han klarer å se Påls aggressive atferd som et vrengt og feiluttrykt kontaktbehov. Sønnen min er i 3.trinn, og der har han ofte vært i klammeri med en gutt. Denne gutten var ny i klassen en gang på 2.trinn, og har bare aldri funnet seg til rette. Jeg skjønner at sønnen min og de andre ungene sier "B. er slem!" når han f eks sier hei og så sparker eller dytter like etterpå. Selv ser jeg en veldig, veldig ensom liten gutt, som ikke helt forstår seg på hvordan man får kontakt, hvordan man beholder et vennskap og så videre. Etter å ha fått et enkeltvedtak på at dette var en mobbesak (sønnen min var redd ham, og fikk ikke gå i fred 4 av 5 dager i uka) har jeg vært i kontakt med skolen med en bønn om at de må prøve å se begge ungene i dette. Ikke bare mitt barn. Sønnen min er ressurssterk, har mange venner, er best i klassen i veldig mange fag og disipliner, og "trenger" ikke den andre gutten. Den andre gutten, B., er åpenbart mistilpasset og ensom, veldig overvektig, og ikke et typisk "populært" barn. De bor veldig nært oss, men sønnen min ringer aldri på der mer. Det ble for negativt. Hans forfeilede måte å ta kontakt på har vært skremmende for gutten min og en del andre, men når vi har snakka om det, skjønte sønnen min at det faktisk ikke var så lett å komme inn i en gjeng som den siste, og at noen av de negative tingene skyldes at lille B. ikke er så flink med mennesker, rett og slett. Og eureka! i dag møttes disse guttene ute fordi det var godt vær - B. spurte gutten min om han ville bli med inn, og de var der og lekte i nesten 2 timer! Jeg øyner en slutt på elendigheten hvis de klarer å bli venner. Anonymous poster hash: 18d01...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå