Gå til innhold

Den gravide parkeringsvakten som fikk sparken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påstår at hun ble oppsagt fordi hun var gravid. Hun innrømmet å ha begått regelbrudd og arbeidsgiver hevder at det var regelbruddet som var årsaken til oppsigelsen. Kan man virkelig påstå at man blir diskriminert når man helt bevisst bryter reglene? Bør man være totalbeskyttet mot oppsigelse uansett hvilke regler man bryter fordi man er gravid og kan påberope seg diskriminering?

Anonymous poster hash: a839f...6f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir politi sparket om de får en fartsbot tror du? Nei, de blir ikke det vett ...så en parkeringsvakt burde ikke få sparken for å få en parkeringsbot heller. Det var i tillegg lederen hennes som skrev den ut.

Anonymous poster hash: aec10...381
Skrevet

Lederen hennes burde fått sparken, og hun en advarsel.

Anonymous poster hash: c2366...a60

Skrevet

Hun kan påstå hva som helst, men kommer nok ingen vei hvis hun går til retten og hevder seg diskriminert.

Skrevet

Hun kan påstå hva som helst, men kommer nok ingen vei hvis hun går til retten og hevder seg diskriminert.

Hun kom en vei. Hun gikk til retten og ble tilkjent en erstatning på 260 000,- Retten mente at hun fikk sparken fordi hun var gravid

Anonymous poster hash: d5973...8f0

Skrevet

Du leser ikke nyhetene eller?

Anonymous poster hash: 02018...0f7

Skrevet

Ehm, du burde nok lese saken.... Og du andre som sa hun fikk parkeringsbot... Hun fikk ikke det, hun droppet å betale for parkering, brukte en sånn gul lapp hun selv utstedte for å slippe betaling. I mine øyne er det stjeling.
Skrevet

Ehm, du burde nok lese saken.... Og du andre som sa hun fikk parkeringsbot... Hun fikk ikke det, hun droppet å betale for parkering, brukte en sånn gul lapp hun selv utstedte for å slippe betaling. I mine øyne er det stjeling.

Og hvis vi skal være pinlig korrekt så påstår hun at det var skiftlederen hennes som skrev ut den gule lappen. Og hun sier selv at hun ikke vet hvordan hun gjør det.

Sånn med tanke på å lese hele saken mener jeg.... 😉

Skrevet

Og hvis vi skal være pinlig korrekt så påstår hun at det var skiftlederen hennes som skrev ut den gule lappen. Og hun sier selv at hun ikke vet hvordan hun gjør det.

Sånn med tanke på å lese hele saken mener jeg....

Jeg leste hele saken. Mulig den ble oppdatert i ettertid med denne informasjonen? Arbeidsgiver hevder at hun printet ut den gule lappen selv. Det er tyveri og svindel uavhengig om man er gravid eller ikke. 

Det jeg har reagert på i flere saker er at det virker som om man er immun mot oppsigelser eller andre konsekvenser så lenge man er gravid. Det er ikke greit å ikke følge regler, og gravide må få konsekvenser som alle andre. Jeg kan virkelig ikke se hva parkeringsselskapet ville tjene på å sparke henne pga graviditet.

Skrevet

Overrasket over saken, men synes det er bra at likestillingen står så sterkt i rettsvesenet. Har selv opplevd å få muntlig beskjed om at jeg ikke fikk en jobb fordi jeg var gravid. Jeg kommer ingen vei med min sak til tross for skriftlig støtte både fra fagforening og likestillingsombudet. 

Anonymous poster hash: 809b3...5a1
Skrevet

Det står ihvertfall ganske tydelig i denne artikkelen. Umulig å si hva som stemmer, men det er jo tydeligvis ikke svart hvitt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/parkeringsvakten-cecilia-30-var-gravid-fikk-sparken/a/23445689/

I juni i fjor ville ikke Kristensen betale da hun parkerte ved en Europark-parkering ved Vulkan i Oslo. I stedet plasserte hun en såkalt testkontrollavgift på bilen sin – altså en gul lapp som er svært lik en vanlig parkeringsbot – og satt den på bilruten.

Ja, det står også at hun fikk den av en skiftleder, men det står ingenting om at hun ba om å få den for å bruke den selv for å unngå parkeringsbot. Det er uansett et brudd på reglene og bør få konsekvenser. Gravid eller ikke.

Skrevet

Overrasket over saken, men synes det er bra at likestillingen står så sterkt i rettsvesenet. Har selv opplevd å få muntlig beskjed om at jeg ikke fikk en jobb fordi jeg var gravid. Jeg kommer ingen vei med min sak til tross for skriftlig støtte både fra fagforening og likestillingsombudet. 

Dette har da ingenting med likestilling å gjøre. Dette handler ene og alene om hvorvidt hun fikk sparken fordi hun hadde gjord seg skyldig i feil/svindel eller om det er overveiende sannsynlig at graviditeten var årsaken til feilen.

Slik jeg leser dommen har retten gitt arbeidsgiver medhold i at arbeidstaker har gjort feil, men de er uenig om hvor grov feilen er og om det er grunnlag for oppsigelse. Retten har kommet til at det er mer sannsynlig at en slik feil burde resultert i en advarsel og ikke direkte oppsigelse, og at det derfor er grunn til å anta at graviditeten spiller en hovedvekt i oppsigelsen.

Anonymous poster hash: a6d5d...f95

Skrevet

Dette har da ingenting med likestilling å gjøre. Dette handler ene og alene om hvorvidt hun fikk sparken fordi hun hadde gjord seg skyldig i feil/svindel eller om det er overveiende sannsynlig at graviditeten var årsaken til feilen.

Slik jeg leser dommen har retten gitt arbeidsgiver medhold i at arbeidstaker har gjort feil, men de er uenig om hvor grov feilen er og om det er grunnlag for oppsigelse. Retten har kommet til at det er mer sannsynlig at en slik feil burde resultert i en advarsel og ikke direkte oppsigelse, og at det derfor er grunn til å anta at graviditeten spiller en hovedvekt i oppsigelsen.

Anonymous poster hash: a6d5d...f95

Altså handler det om likestilling. 

Skrevet

Sånn med tanke på å lese hele saken mener jeg.... 😉

Den ble oppdatert med det senere ja. Hun sa først hun gjorde det. Rimelig spesielt å snu slik i saken. Klart hun skrev den ut selv. Anken til selskapet vil nok slå deres vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...