Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Hei , jeg er en jente på 18 år som fikk en sønn 16 januar i år. Jeg bor hjemme hos foreldrene mine og de har nok økonomi til å ta vare på meg og min søster, av og til også til lillegutt. Problemet mitt er at jeg sluttet tidligt på skolen (sep 2015) pga svangerskapskvalme 24/7 ,så jeg går verken på skole eller jobb før høsten 2016. I tillegg til det har jo jeg ingen sted jeg kan spare penger på til å kjøpe det nødvendige til sønnen min og må derfor spør foreldrene mine og foreldrene til barnefaren hele tiden. Jeg er sammen med barnefaren men vi er ikke samboere som dere ser (han bor også hjemme hos foreldrene sine) og eneste jeg får i månden er 970kr men nå har jo jeg bare 300kr igjen! resten av de 470 kronene gikk til å betale får bankkortet mitt i tillegg til jeg var i minus på kontoen i over 2 uker så da ble det også purring der. Det er ikke nok med 970kr vis man tenker på at jeg må kjøpe våtservietter,bleier i tillegg til annet utstyr til småen i månden + mme som er ca 70kr opp til 3 ganger i uken! Personlig syns jeg det er ganske dumt at jeg må gå rundt å spør folk om penger pga at jeg foreksempel mangler mme eller bleier til sønnen min. Hverken meg eller barnefar har jobb og jeg syns det blir får dumt og begynne på jobb får fullt allerede nå når småen snart bare er 4 mnd :/ Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Trolleri og trollerei Anonymous poster hash: ec4dc...794
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Jeg tenker at du oppsøker studieveileder på skolen du gikk på og får hjelp til å søke om ny skoleplass fra høsten av. Så tar du deg en tur til NAV, trekker kø-lapp og ber om å få snakke med en rådgiver der. Denne kan helt sikkert veilede deg om hvilke økonomiske rettigheter du har som skoleelev med ansvar for eget barn. Anonymous poster hash: bac7e...12d
Syngensang Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Sidan du bur heime har vel kanskje du det meste av arbeidet med barnet? Kanskje barnefar kunne få ein liten deltidsjobb og hjelpe deg med pengar?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 Du fikk engansstønad. Hvor er de pengene? Anonymous poster hash: 54168...d2a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Du fikk engansstønad. Hvor er de pengene? Anonymous poster hash: 54168...d2a Ja, det må du jo ha fått. Men har du ikke rett på noe mer økonomisk støtte når du er alene med barn? Anonymous poster hash: 09a57...aa8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 takk , ja jeg skal bort til nav i morgen for å se om det er mulig å gjøre noe med dette, siden barnefaren er går på skolen så er det jeg som er hjemme og tar meg av lillegutt så å si hele dagen. Snakkte med den forrige rådgiveren min på skolen jeg gikk på og hun anbefalte meg å ikke begynne før høsten 2016 så jeg skulle få mer tid med barnet og sånt. Men jeg ser ikke hvordan jeg skal få det til når jeg ikke har engang råd til å betale for min egen sønn :/ Engangstønaden har jeg brukt på ting til han og hadde alt klart til før han ble født, 10000kr av de har jeg spar siden jeg og barnet skal til hjemmelandet på familiegjenforening og dette kan være siste gang vi i det hele tatt har råd til å se dem. Grunnen til at det er så dyrt vis er pga at familien våres er fra sør-amerika så det blir alltid svindyrt o.o! Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Om du er i et kjæresteforhold med barnefar har du ikke krav på støtte som enslig forsørger, men noe penger til livsopphold (sosialstøtte) vil du få hos nav. Du vil få penger til klær, bleier, mat, legebesøk og slike ting. Ring nav og be om et møte så du kan søke om supplerende livsopphold. Anonymous poster hash: 52ff7...de9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Du fikk engansstønad. Hvor er de pengene? Anonymous poster hash: 54168...d2a Ja, det må du jo ha fått. Men har du ikke rett på noe mer økonomisk støtte når du er alene med barn? Anonymous poster hash: 09a57...aa8 Jo det er det jeg prøver å finne ut men får ikke svar :/ , sist jeg spurte var det jordmor og hun sa det bare var engangstønaden og overgangstønaden. Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #10 Skrevet 4. mai 2015 Du fikk engansstønad. Hvor er de pengene? Anonymous poster hash: 54168...d2a Ja, det må du jo ha fått. Men har du ikke rett på noe mer økonomisk støtte når du er alene med barn? Anonymous poster hash: 09a57...aa8 Hun skriver at hun er i ett forhold til barnefaren og da har hun ikke rett på stønader som alene forelder. Han burde jobbe og tjene penger til ungen sin. Om ikke burde HI vurdere å gjøre det slutt. Anonymous poster hash: 54168...d2a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #11 Skrevet 4. mai 2015 Om du er i et kjæresteforhold med barnefar har du ikke krav på støtte som enslig forsørger, men noe penger til livsopphold (sosialstøtte) vil du få hos nav. Du vil få penger til klær, bleier, mat, legebesøk og slike ting. Ring nav og be om et møte så du kan søke om supplerende livsopphold. Anonymous poster hash: 52ff7...de9 ahh , okei tusen takk Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #12 Skrevet 4. mai 2015 Om du er i et kjæresteforhold med barnefar har du ikke krav på støtte som enslig forsørger, men noe penger til livsopphold (sosialstøtte) vil du få hos nav. Du vil få penger til klær, bleier, mat, legebesøk og slike ting. Ring nav og be om et møte så du kan søke om supplerende livsopphold. Anonymous poster hash: 52ff7...de9 Ikke så lenge hun har 10 000 kr i banken. HI du er mor nå. Du kan ikke bruke 10 000 kr på ferie når du ikke har råd til mme og bleier til ungen din Anonymous poster hash: 54168...d2a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #13 Skrevet 4. mai 2015 HI, du reiser vel ikke på ferie når du ikke har råd til å kjøpe bleier til ditt eget barn..? Sorry, tror ingenting på historien din. Anonymous poster hash: d1f94...661
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #14 Skrevet 4. mai 2015 Klart du har krav på overgangsstønad når du bor alene... Ihvertfall når ikke faren kan hjelpe økonomisk i det hele tatt. Søk allerede i morgen... Anonymous poster hash: c2c6b...2c1
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #15 Skrevet 4. mai 2015 Hvem skal dere på familiegjenforening til? Du bor hjemme hos foreldrene dine? Kanskje se om du kan ta noen kveldsvakter noen steder? Mens barnefar har barnet. Gå med aviser på morgenen mens foreldrene dine ser til barnet? Barnefar kan vel bidra med litt han også? Ikke alltid like lett, men når man har ansvaret for barn så må man gjøre noen grep for at ting skal løse seg. Lykke til! Anonymous poster hash: db954...55c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #16 Skrevet 4. mai 2015 Du fikk engansstønad. Hvor er de pengene? Anonymous poster hash: 54168...d2a Ja, det må du jo ha fått. Men har du ikke rett på noe mer økonomisk støtte når du er alene med barn? Anonymous poster hash: 09a57...aa8 Hun skriver at hun er i ett forhold til barnefaren og da har hun ikke rett på stønader som alene forelder. Han burde jobbe og tjene penger til ungen sin. Om ikke burde HI vurdere å gjøre det slutt. Anonymous poster hash: 54168...d2a Jo, dersom de aldri har bodd sammen kan hun ha rett på overgangsstønad. Min venninne fikk det, selv om hun var åpen på at hun var i et forhold med barnets far. Anonymous poster hash: 0bd24...dc3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #17 Skrevet 4. mai 2015 Får andre gang, jeg skal i,familiegjenforening , det er INGEN FERIE!, jeg har bestemor og bestefar der som er syke og som jeg kansje aldri får se igjen og som kansje aldri får treffe sønnen min , derfor skal vi der for å treffe dem for dette blir mest sannsynligvis siste gang jeg skal dra. Så når vi er der skal vi treffe hele familien min, eneste jeg har her i norge er mamma,pappa,søster og sønn. Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #18 Skrevet 4. mai 2015 Hvis du gikk på skole før du ble gravid og sykmeldt er det mulig du kan få en del fra lånekassa. Ellers bør du nok belage deg på å jobbe en del. Du kan ikke forvente at staten skal betale deg for å gå hjemme med barn i flere år og reise på ferie til Sør Amerika (feriereiser i motsetning til arbeidsreise). Selv om foreldrene dine er snille og lar deg og barnet bo gratis hos dem kan ikke du og faren forvente å få alt dere og barnet trenger uten å jobbe. Hvis faren studerer vanlig på dagtid og du passer barnet kan en av dere jobbe kvelder og helger mens den andre passer barn. Det går fint an å gjøre lekser om kvelden når barnet sover. Anonymous poster hash: 45b92...b4e
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #19 Skrevet 4. mai 2015 Si til nav at du og barnefar ikke er kjærester lenger, så får du enslig forsørger penger +++ Da får du virkelig masse i overgangsstønad (men sørg for å ikke bli busta, altså ikke si det til noen at du får disse pengene, eller fortell noen at du får penger fra nav, vær forsiktig med bilder du legger ut i sosiale medier osv, for det er dyrt og straffbart i å bli tatt i å lyve om)! Evt si at du betaler husleie hos foreldrene dine, må betale egen mat til deg og barnet der (da får du dekket dette). Anonymous poster hash: 4dd7b...8c2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #20 Skrevet 4. mai 2015 Kan dere vær så snill å LESE før dere kommenterer!!, det er ingen ferie -.-, og jeg kan ikke begynne å jobbe før jeg finner noen som kan passe på sønnen min da, både mamma og pappa fra begge sider jobber. Så vis det er en jobb jeg i så fall kunne fått på søndager og ellers sent på kvelden da er det supert! Men blir nok helst ikke før sommeren :/ Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #21 Skrevet 4. mai 2015 Kan dere vær så snill å LESE før dere kommenterer!!, det er ingen ferie -.-, og jeg kan ikke begynne å jobbe før jeg finner noen som kan passe på sønnen min da, både mamma og pappa fra begge sider jobber. Så vis det er en jobb jeg i så fall kunne fått på søndager og ellers sent på kvelden da er det supert! Men blir nok helst ikke før sommeren :/Anonymous poster hash: 79084...d3f selvfølgelig er dette ferie og du får ikke sosialstønad når du bruker penger på den måten. Heller ikke lurt å svindle slik anonym over mener. Ikke bare mister du all rett til sosialpenger eller annen hjelp, du må betale alt tilbake og kan komme i fengsel. Barnevernet kommer inn i bildet. Du kan miste barnet Anonymous poster hash: 54168...d2a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #22 Skrevet 4. mai 2015 Har du ikke snakket med nav i det hele tatt? Du er nødt til å ringe i morgen og snakke med dem, det er klart du får noe penger for å kjøpe det du og barnet trenger mens du venter på barnehageplass og videre skolegang. Anonymous poster hash: 52ff7...de9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #23 Skrevet 4. mai 2015 Ah, jeg blir dårlig i magen av tanken på at folk får unger uten å ha noe klart!! Driter i om akkurat dette er trolling, men det er faktisk mange som er i denne situasjonen. Som ble gravide og ikke gjorde noe gjennom svangerskapet for å forbedre en crappy situasjon. Anonymous poster hash: cb1a0...432
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #24 Skrevet 4. mai 2015 Kan dere vær så snill å LESE før dere kommenterer!!, det er ingen ferie -.-, og jeg kan ikke begynne å jobbe før jeg finner noen som kan passe på sønnen min da, både mamma og pappa fra begge sider jobber. Så vis det er en jobb jeg i så fall kunne fått på søndager og ellers sent på kvelden da er det supert! Men blir nok helst ikke før sommeren :/ Anonymous poster hash: 79084...d3f Å besøke familien i hjemlandet er pr.definisjon ferie. Nav vil hjelpe deg med supplerende stønad, men de forlanger selvfølgelig at du bruker de pengene du allerede har på livsopphold og ikke reise. Anonymous poster hash: 52ff7...de9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #25 Skrevet 4. mai 2015 Jeg har ikke planer om å svindle de, og hvordan kan det får å se familien sin får siste gang vær ferie? Dette blir siste gang jeg skal der mest sannsynligvis og sist gang jeg så dem var får over 5-6 år siden så jeg ser dem nesten aldri.Så vi skal besøke dem før det er alt får sent Anonymous poster hash: 79084...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå