Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Er det noen uskrevne regler her? Hva mener dere? Skjønner man kan velge selv, men hva er det vanlige? Anonymous poster hash: 03a70...1bb
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Det vanligste er vel å velge enten en der man bor/ er fra / har røtter. Men mange velger den de syns er finest. Personlig kunne jeg aldri valgt en bunad basert på utseende alene. Men folk får gjøre som de vil :-)
LivetErEnLek Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 De fleste velger en bunad de på et eller annet vis føler tilhørighet til. Men igjen, mine jenter har vest-telemarks bunader. De har vel knapt nok vært der. Men farmor er der i fra og dette er bunader hun brukte da hun var liten. Man kan med andre ord føle en tilhørighet til en bunad selv om man ikke har tilhørighet til plassen den kommer fra.
overlord Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Er man født og oppvokst på et sted og bor der fremdeles har man etter mitt skjønn bare ett valg. Unntak dersom man har arvet en bunad.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 De sier vel at du skal ha bunad fra din egen hjemplass, eller fra steder du har tilknytning/røtter. Jeg har f.eks hele farsslekten min i Hamartraktene, der ligger hjemgården til farfar, også har jeg morsslekten i Nord-Norge, jeg kan da ha bunad fra begge disse stedene. Jeg har Nordlandsbunaden, som min mormor har brodert til meg, selv om jeg selv aldri har bodd der. Jeg fikk den i gave til konfirmasjonen. Var aldri noe tema hvilken bunad jeg skulle ha, mormor skulle lage og hun lager nordlandsbunader.... Anonymous poster hash: c32a5...bb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå