Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #1 Skrevet 4. mai 2015 Sønnen vår på 1,5 år har atopisk eksem, kun i ansiktet og hovedskelig rundt munnen. Han hadde når han var ca 6 mnd en del i panna men det kom ikke tilbake etter en kur med hydrokortison. Den gangen pleide han å klore seg til blods i panna. Men han har aldri klort seg rundt munnen som vi har sett, så det plager han ikke så mye tydeligvis. Vi ser at han reagerer på sitrus men lar han en gang i blant (1-2 ganger i mnd, så ikke ofte) få en båt med appelsin, er det dumt? Det virker som at det går bra men ikke om han får mer, da blusser eksemen opp ganske fort. Ellers reagerer han på kulde og fuktighet. F.eks han sikler mye når han bruker smokken, så den lar vi han kun ha når han skal sove. Da sikler han mindre fordi han er ikke i aktivitet da. For eksemen blir verre av siklingen. Og om vi vasker han mye rundt munnen etter mat. Eksemen har blusset opp i det siste og vi tror at det er pga mye skiftende vær her, og han er mye ute i barnehagen og i helgene med oss. Men vi så i fjor at han ble veldig rød i huden når han spiste bringebær, men det virket ikke å trigge eksemen. Vi kuttet for det helt ut å gi han bringebær, det er jo ikke så vanskelig det. Men etterhvert så så vi en tendens til at han også blir sånn rød når han spiser tomat, vi spiser ikke tomat så ofte (altså som i tomatsuppe, tomatsaus, pizza osv) og han har bare fått litt da. Men han er glad i tomatsaus så jeg tenker at vi nå må finne ut om han kan spise tomat eller ikke. Han er ikke glad i fersk tomat. I går var vi hos svigers og vi spiste lasagne, og huden hans ble rød rundt munnen, i et par timer kanskje. Men er det med å bli rød rundt munnen sånn en del av atopisk eksemen? Vi klarer ikke å se at eksemen blir verre av det, det ser vi tydelig av sitrus når han spiser mer enn en båt. Eller er dette en annen type allergisk reaksjon? Bør vi kutte ut tomat helt? Det er ikke sånn at han kun har spist tomat i det siste så derfor er eksemen verre nå. Han har legetime om to uker så jeg skal ta det opp med legen da, men vet ikke om han har peiling på sånt. Bør jeg be om en henvisning til en hudlege eller noe annet? Han er ikke den som er hardest rammet, og vanligvis så har han ganske lite eksem, men det har som sagt blusset opp. Og forresten i helga har eksemen begynt å roe seg. I fjor sommer ble han pga sol og varme helt fri for eksem, håper det skjer i år og Anonymous poster hash: a9ff3...8e9
Mia_73 Skrevet 4. mai 2015 #2 Skrevet 4. mai 2015 Sitrusfrukt burde du kutte ut, komplett. Spiser han en båt eller to er det ikke verdt det, så la heller være. Hos oss er det slik hvis eksemet blomstrer smører vi på med kortisonkrem (han er hos behandling hos hudlege og han fikk salve som er mye sterkere enn hydrokortison) i ei uke, helt til det er borte, og så fortsetter vi med vanlig hudpleie. Han har ømfintlig hud som trenger mye fuktighet, hos oss fungerer kremer og lotion med urea bra. Han tåler ikke ull i det hele tatt, så det har vi kuttet ut. Matvarer reagerer han ikke på, bortsett fra sitrusfrukter. Obs. det betyr også veldig mange juicer som inneholder mye appelsinjuice. Jeg vil anbefale å kontakte hudlege, vår begynte allerede i 6 måneders alder å ha problemer og det har bare blitt mer krevende å holde eksem i sjakk jo eldre han blir.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #3 Skrevet 4. mai 2015 Sitrusfrukt burde du kutte ut, komplett. Spiser han en båt eller to er det ikke verdt det, så la heller være. Hos oss er det slik hvis eksemet blomstrer smører vi på med kortisonkrem (han er hos behandling hos hudlege og han fikk salve som er mye sterkere enn hydrokortison) i ei uke, helt til det er borte, og så fortsetter vi med vanlig hudpleie. Han har ømfintlig hud som trenger mye fuktighet, hos oss fungerer kremer og lotion med urea bra. Han tåler ikke ull i det hele tatt, så det har vi kuttet ut. Matvarer reagerer han ikke på, bortsett fra sitrusfrukter. Obs. det betyr også veldig mange juicer som inneholder mye appelsinjuice. Jeg vil anbefale å kontakte hudlege, vår begynte allerede i 6 måneders alder å ha problemer og det har bare blitt mer krevende å holde eksem i sjakk jo eldre han blir. Takk for svar! Da kutter vi ut sitrus, er så lite han får uansett. Ull bruker vi ikke nei. Vet at det er appelsin i mange juicer Hadde vært kjekt ja og pratet med en hudlege, for jeg tror ikke at fastlegen vet så mye. Fastlegen sa at vi kun bør bruke kortison om gutten er plaget av eksemen, f.eks klør seg. Fordi kortison kan tynne ut huden. Har også lest om det. Så det frister ikke å bruke det så mye. Lurer sånn på det med tomaten. Greit å vite om vi må kutte helt ut å gi han det. HI Anonymous poster hash: a9ff3...8e9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #4 Skrevet 4. mai 2015 Jeg kan ikke så mye om dette. Men vet at ved atopisk eksem er det to ting man skal holde seg unna; tomat og sitrus. Vi gjorde oss en erfaring i fjor sommer da guttens eksem forverret seg. Det viste seg å være grunnet solkrem med mye parfyme i. Så hold dere unna det og Anonymous poster hash: 16410...594
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #5 Skrevet 4. mai 2015 Jeg kan ikke så mye om dette. Men vet at ved atopisk eksem er det to ting man skal holde seg unna; tomat og sitrus. Vi gjorde oss en erfaring i fjor sommer da guttens eksem forverret seg. Det viste seg å være grunnet solkrem med mye parfyme i. Så hold dere unna det og Anonymous poster hash: 16410...594 Jo vet at de tingene kan være ille for de med atopisk eksem. Men f.eks ei venninne sin sønn på snart 6 år har atopisk eksem og han tåler ull helt fint, det har han alltid gjort. Vår sønn får en svak reaksjon av ull, mens sønnen til ei anna venninne som er like gsmmel som min sønn, han får en voldsom reaksjon av ull. Og den gutten tåler både sitrus og tomat helt fint, han reagerer på eple faktisk. Ei venninne av meg har ennå atopisk eksem i voksen alder og det er kun sitrus hun alltid har måttet holde seg unna. Så de med atopisk eksem er forskjellige Parfyme har vi aldri testet på sønnen vår. Vi har fra han ble født brukt vaskemiddel uten parfyme, da det anbefales til nyfødte, så det bruker vi ennå. Til våre klær og. Og selvfølgelig lotion uten parfyme. Så vet ikke om han tåler parfyme. Anonymous poster hash: a9ff3...8e9
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #6 Skrevet 4. mai 2015 Bare et lite tips vi fikk av vår barnelege... Dersom du bruker kortison skal du vente ti minutter, så smøre på en fet krem (fordi huden tynnes ut). Jeg vil virkelig anbefale Aderma Balm - den er like fet som vanlig krem, men virker ikke så fet. Og den er litt kløstillende. Dersom sønnen min får eksem prøver vi først med denne, før vi prøver kortison. I 9 av 10 tilfeller holder det med denne :-) Anonymous poster hash: d4759...ad3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Bare et lite tips vi fikk av vår barnelege... Dersom du bruker kortison skal du vente ti minutter, så smøre på en fet krem (fordi huden tynnes ut). Jeg vil virkelig anbefale Aderma Balm - den er like fet som vanlig krem, men virker ikke så fet. Og den er litt kløstillende. Dersom sønnen min får eksem prøver vi først med denne, før vi prøver kortison. I 9 av 10 tilfeller holder det med denne :-) Anonymous poster hash: d4759...ad3 Ok takk. Vi brukte Aderma lotion før i ansiktet men i vinter så ble eksmen så mye verre pga kulda så da begynte vi å bruke Locobase repair som var veldig effektiv. Vi har fortsatt å bruke den men den er snart tom så kanskje vi skal prøve Aderma balm. Prøvde aderma lotion for et par uker siden, men det hjalp ikke. Har vært ganske kaldt her lenge men nå tror jeg at våren endelig har kommet, bor i nord. Anonymous poster hash: a9ff3...8e9
the amazing spidermamma Skrevet 4. mai 2015 #8 Skrevet 4. mai 2015 Håper også at dere ikke bader ham for ofte, husk at det tørker ut huden.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2015 #9 Skrevet 4. mai 2015 Håper også at dere ikke bader ham for ofte, husk at det tørker ut huden.Nei vi har aldri badet han ofte. Vet om de som har badet babyen sin hver eneste kveld som en leggerutine men det har ikke vi gjort. Som baby badet vi han en gang i uka, en baby blir ikke så skitten. Nå som han går i barnehagen så bader han en gang i uka fremdeles, men er også med en av oss i dusjen en gang i uka. Han har mye og tykt hår så det må vaskes, bruker sjampo uten parfyme. Anonymous poster hash: a9ff3...8e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå