Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #26 Skrevet 5. mai 2015 Jeg ville ikke konfirmere meg. Fikk da selvsagt ingen fest, var jo nettopp for å slippe festen at jeg ikke ville konfirmere meg Anonymous poster hash: bf55c...380
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2015 #27 Skrevet 5. mai 2015 Jeg valgte å ikke konfirmere meg og fikk heller ingen fest. Het ok for meg, og hadde aldri forventet noe annet heller. Helt ærlig synes jeg det er spesielt å lage en fest med gaver og det hele for en ungdom som ikke konfirmerer seg. Jeg hadde blitt litt satt ut om jeg fikk en invitasjon for en fest til min niese eller lignende der de forventet gaver når man egentlig ikke har noen anledning å feire.Anonymous poster hash: c6c1f...a08 Det er INGEN av de som sier de har arrangert ungdomsfest som har sagt noe som helst om gaver... Dessuten: Mulig det er jeg som misorstår her, men når noen her nevnte at de hadde arrangert ungdomsfest i stedet, så tolket jeg det ikke dithen at det var familie og familie-venner som ble invitert, men at 15-åringen fikk lov å ha en stor fest for sine venner hjemme. Muligens med litt mer avansert servering enn saft og grandis. Jeg ser virkelig ikke problemet med det kjenner jeg. Ser ikke problemet med å invitere familie på fest heller jeg da, UTEN gaver. Anonymous poster hash: 27182...0a2 I prinsippet er jeg enig med deg - i praksis ser jeg mye av det motsatte: skal ikke konfirmeres men får fullt selskap og gaver for ellers er det jo synd på ungen. Dermed står det enda mer respekt av de som avstår fra konf når de heller ikke kompenseres av sine svake idiotforeldre med å få hele pakka uten å gjøre en dritt annet enn å leve til de er femten. Syns vel ikke det å tvinge seg fem ganger i kirka på et år er noe å premiere med 20.000 kroner heller. Vil man feire barnet sitt, så er vel det ene påskuddet like dårlig som det andre. Min eldste bror ville ikke ha kirkelig konfirmasjon fordi han er en innbitt hedning. Det fantes ikke noe alternativ (borgerlig, som det het, hadde ikke nådd vår avkrok av verden.) Mamma holdt fest likevel, og brodern fikk penger til trommesettet sitt. Tusen takk, mamma, som lærte meg kunsten å sove godt med paradiddle-øvelser i naborommet. Min neste bror var så sjenert at han forbød oss å i det hele tatt tenke på feiring. Verken kirkelig eller noe annet. Heldigvis fikk han et stipend til en utenlandsk skole et år etterpå, så vi arrangerte avskjedsmiddag rett før han dro og pushet gavene på ham. Da slapp han å grue seg, og fikk likevel et snev av begunstigelse. Jeg ble borgerlig konfirmert, og må si at hvis det er penger og gaver det går i, så var timeprisen for oppmøte på konfirmasjonskurset ganske god, tror det var fire eller fem helgesamlinger før vi hadde selve markeringen. Det har utvikla seg en del. Om noe, så må jeg si at 14-15-årsalderen er for tidlig for en slik markering. Ikke kan de gå på fest, ikke flytter de hjemmefra, ikke får de noen nye rettigheter, de er ikke engang ferdige med skolegangen (det som konfirmasjonen egentlig skulle markere!), så alt vrøvlet om "de voksnes rekker" er bare floskler fra gamledager. Hadde passet bedre å holde 18-årsdag med stor festivitas og pengegaver.
sug lut Skrevet 5. mai 2015 #28 Skrevet 5. mai 2015 (endret) I prinsippet er jeg enig med deg - i praksis ser jeg mye av det motsatte: skal ikke konfirmeres men får fullt selskap og gaver for ellers er det jo synd på ungen. Dermed står det enda mer respekt av de som avstår fra konf når de heller ikke kompenseres av sine svake idiotforeldre med å få hele pakka uten å gjøre en dritt annet enn å leve til de er femten. Syns vel ikke det å tvinge seg fem ganger i kirka på et år er noe å premiere med 20.000 kroner heller. Vil man feire barnet sitt, så er vel det ene påskuddet like dårlig som det andre. Min eldste bror ville ikke ha kirkelig konfirmasjon fordi han er en innbitt hedning. Det fantes ikke noe alternativ (borgerlig, som det het, hadde ikke nådd vår avkrok av verden.) Mamma holdt fest likevel, og brodern fikk penger til trommesettet sitt. Tusen takk, mamma, som lærte meg kunsten å sove godt med paradiddle-øvelser i naborommet. Min neste bror var så sjenert at han forbød oss å i det hele tatt tenke på feiring. Verken kirkelig eller noe annet. Heldigvis fikk han et stipend til en utenlandsk skole et år etterpå, så vi arrangerte avskjedsmiddag rett før han dro og pushet gavene på ham. Da slapp han å grue seg, og fikk likevel et snev av begunstigelse. Jeg ble borgerlig konfirmert, og må si at hvis det er penger og gaver det går i, så var timeprisen for oppmøte på konfirmasjonskurset ganske god, tror det var fire eller fem helgesamlinger før vi hadde selve markeringen. Det har utvikla seg en del. Om noe, så må jeg si at 14-15-årsalderen er for tidlig for en slik markering. Ikke kan de gå på fest, ikke flytter de hjemmefra, ikke får de noen nye rettigheter, de er ikke engang ferdige med skolegangen (det som konfirmasjonen egentlig skulle markere!), så alt vrøvlet om "de voksnes rekker" er bare floskler fra gamledager. Hadde passet bedre å holde 18-årsdag med stor festivitas og pengegaver. Og der er vi ved neste punkt: uansett feires det også attenårsdager med vulgært store pengegaver kun få år etter. Det sammenfaller i det minste med en slags overgang - plutselig er de myndige, kan sendes i krigen, kjøpe legalt øl og stemme frp. Men fjortenåringene var voksne i gamle dager i den forstand at mange begynte å jobbe - hvorfor kan man ikke heller heve konfirmasjonsalder til å samsvare med myndighetsalder? Det er ikke det at attenåringene er så voldsomt modne til å ta valg om religion heller, men de har i hvert fall fire års forsprang. Konfirmasjon ved fjorten er bare tåpelig. Endret 5. mai 2015 av sug lut
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2015 #29 Skrevet 5. mai 2015 Jeg valgte å ikke konfirmere meg og fikk heller ingen fest. Het ok for meg, og hadde aldri forventet noe annet heller. Helt ærlig synes jeg det er spesielt å lage en fest med gaver og det hele for en ungdom som ikke konfirmerer seg. Jeg hadde blitt litt satt ut om jeg fikk en invitasjon for en fest til min niese eller lignende der de forventet gaver når man egentlig ikke har noen anledning å feire.Anonymous poster hash: c6c1f...a08 Det er INGEN av de som sier de har arrangert ungdomsfest som har sagt noe som helst om gaver... Dessuten: Mulig det er jeg som misorstår her, men når noen her nevnte at de hadde arrangert ungdomsfest i stedet, så tolket jeg det ikke dithen at det var familie og familie-venner som ble invitert, men at 15-åringen fikk lov å ha en stor fest for sine venner hjemme. Muligens med litt mer avansert servering enn saft og grandis. Jeg ser virkelig ikke problemet med det kjenner jeg. Ser ikke problemet med å invitere familie på fest heller jeg da, UTEN gaver. Anonymous poster hash: 27182...0a2 I prinsippet er jeg enig med deg - i praksis ser jeg mye av det motsatte: skal ikke konfirmeres men får fullt selskap og gaver for ellers er det jo synd på ungen. Dermed står det enda mer respekt av de som avstår fra konf når de heller ikke kompenseres av sine svake idiotforeldre med å få hele pakka uten å gjøre en dritt annet enn å leve til de er femten. Syns vel ikke det å tvinge seg fem ganger i kirka på et år er noe å premiere med 20.000 kroner heller. Vil man feire barnet sitt, så er vel det ene påskuddet like dårlig som det andre. Min eldste bror ville ikke ha kirkelig konfirmasjon fordi han er en innbitt hedning. Det fantes ikke noe alternativ (borgerlig, som det het, hadde ikke nådd vår avkrok av verden.) Mamma holdt fest likevel, og brodern fikk penger til trommesettet sitt. Tusen takk, mamma, som lærte meg kunsten å sove godt med paradiddle-øvelser i naborommet. Min neste bror var så sjenert at han forbød oss å i det hele tatt tenke på feiring. Verken kirkelig eller noe annet. Heldigvis fikk han et stipend til en utenlandsk skole et år etterpå, så vi arrangerte avskjedsmiddag rett før han dro og pushet gavene på ham. Da slapp han å grue seg, og fikk likevel et snev av begunstigelse. Jeg ble borgerlig konfirmert, og må si at hvis det er penger og gaver det går i, så var timeprisen for oppmøte på konfirmasjonskurset ganske god, tror det var fire eller fem helgesamlinger før vi hadde selve markeringen. Det har utvikla seg en del. Om noe, så må jeg si at 14-15-årsalderen er for tidlig for en slik markering. Ikke kan de gå på fest, ikke flytter de hjemmefra, ikke får de noen nye rettigheter, de er ikke engang ferdige med skolegangen (det som konfirmasjonen egentlig skulle markere!), så alt vrøvlet om "de voksnes rekker" er bare floskler fra gamledager. Hadde passet bedre å holde 18-årsdag med stor festivitas og pengegaver. Og der er vi ved neste punkt: uansett feires det også attenårsdager med vulgært store pengegaver kun få år etter. Det sammenfaller i det minste med en slags overgang - plutselig er de myndige, kan sendes i krigen, kjøpe legalt øl og stemme frp. Men fjortenåringene var voksne i gamle dager i den forstand at mange begynte å jobbe - hvorfor kan man ikke heller heve konfirmasjonsalder til å samsvare med myndighetsalder? Det er ikke det at attenåringene er så voldsomt modne til å ta valg om religion heller, men de har i hvert fall fire års forsprang. Konfirmasjon ved fjorten er bare tåpelig. Men er det vanlig, mener du, når det gjelder 18-årsdager? Jeg har ikke feiret noen ennå, annet enn at min samboers sønner har fylt 18. Det var "vanlige" bursdager med mat, kake, familie og gaver i normal størrelse. Pene gensere og varme votter og sånt. Har ikke vært med på det du beskriver.
sug lut Skrevet 5. mai 2015 #30 Skrevet 5. mai 2015 (endret) Men er det vanlig, mener du, når det gjelder 18-årsdager? Jeg har ikke feiret noen ennå, annet enn at min samboers sønner har fylt 18. Det var "vanlige" bursdager med mat, kake, familie og gaver i normal størrelse. Pene gensere og varme votter og sånt. Har ikke vært med på det du beskriver. Jeg har jo større barn og har observert det blant jevnaldrende, ja. Det er jo da mange får alle pengene for ikke å ha røyka (as if) eller drukket (as if), eller flere titusener fra besteforeldre til lappen eller hva det måtte være. Og det gir mer mening som attenåring som skal flytte, kanskje sparer til bil eller liknende. Men de som fikk mengder til konf får ikke noe mindre til attenårsdag. (Og grunnen til at jeg veit det er den motbydelige greia med at de snakker om det seg imellom. Men det er en annen skål.) Endret 5. mai 2015 av sug lut
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2015 #31 Skrevet 5. mai 2015 Men er det vanlig, mener du, når det gjelder 18-årsdager? Jeg har ikke feiret noen ennå, annet enn at min samboers sønner har fylt 18. Det var "vanlige" bursdager med mat, kake, familie og gaver i normal størrelse. Pene gensere og varme votter og sånt. Har ikke vært med på det du beskriver. Jeg har jo større barn og har observert det blant jevnaldrende, ja. Det er jo da mange får alle pengene for ikke å ha røyka (as if) eller drukket (as if), eller flere titusener fra besteforeldre til lappen eller hva det måtte være. Og det gir mer mening som attenåring som skal flytte, kanskje sparer til bil eller liknende. Men de som fikk mengder til konf får ikke noe mindre til attenårsdag. (Og grunnen til at jeg veit det er den motbydelige greia med at de snakker om det seg imellom. Men det er en annen skål.) Ungene hans hadde drukket begge to og den ene hadde røkt, så det ville vel ha blitt magert dersom de skulle ha blitt belønnet for sånne ting Forresten så hadde de begge deltidsjobber ved siden av skolen da 18-årsdagen kom, så det der pengebehovet hadde de funnet en løsning på. Hva skal jeg overtale mine til å jobbe med, tro?
sug lut Skrevet 5. mai 2015 #32 Skrevet 5. mai 2015 Men er det vanlig, mener du, når det gjelder 18-årsdager? Jeg har ikke feiret noen ennå, annet enn at min samboers sønner har fylt 18. Det var "vanlige" bursdager med mat, kake, familie og gaver i normal størrelse. Pene gensere og varme votter og sånt. Har ikke vært med på det du beskriver.Jeg har jo større barn og har observert det blant jevnaldrende, ja. Det er jo da mange får alle pengene for ikke å ha røyka (as if) eller drukket (as if), eller flere titusener fra besteforeldre til lappen eller hva det måtte være. Og det gir mer mening som attenåring som skal flytte, kanskje sparer til bil eller liknende. Men de som fikk mengder til konf får ikke noe mindre til attenårsdag. (Og grunnen til at jeg veit det er den motbydelige greia med at de snakker om det seg imellom. Men det er en annen skål.) Ungene hans hadde drukket begge to og den ene hadde røkt, så det ville vel ha blitt magert dersom de skulle ha blitt belønnet for sånne ting Forresten så hadde de begge deltidsjobber ved siden av skolen da 18-årsdagen kom, så det der pengebehovet hadde de funnet en løsning på. Hva skal jeg overtale mine til å jobbe med, tro? Ja, det der er usikre penger å regne med - de fleste gambler vel på at foreldre er dumme og blinde og de har ofte rett. Det kommer jo litt an på hvor store hull barna dine har å putte pengene i... her i huset kunne man godt ha trengt noen rike onkler i tillegg til bijobben, siden hobbyer er av det sinnsykt dyre slaget, men dengang ei, sa Tordenskjold.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #33 Skrevet 5. mai 2015 Takk for svar alle sammen :-) ser det er delte meninger her..Datteren min har bestemt at hun ikke vil konfirmere seg hverken i kirken eller borgerlig. Tenker at en markering ville vært hyggelig, men får se.. Anonymous poster hash: a1178...26c
Gjest Antarctica Skrevet 5. mai 2015 #34 Skrevet 5. mai 2015 Men er det vanlig, mener du, når det gjelder 18-årsdager? Jeg har ikke feiret noen ennå, annet enn at min samboers sønner har fylt 18. Det var "vanlige" bursdager med mat, kake, familie og gaver i normal størrelse. Pene gensere og varme votter og sånt. Har ikke vært med på det du beskriver. Jeg har jo større barn og har observert det blant jevnaldrende, ja. Det er jo da mange får alle pengene for ikke å ha røyka (as if) eller drukket (as if), eller flere titusener fra besteforeldre til lappen eller hva det måtte være. Og det gir mer mening som attenåring som skal flytte, kanskje sparer til bil eller liknende. Men de som fikk mengder til konf får ikke noe mindre til attenårsdag. (Og grunnen til at jeg veit det er den motbydelige greia med at de snakker om det seg imellom. Men det er en annen skål.) Ungene hans hadde drukket begge to og den ene hadde røkt, så det ville vel ha blitt magert dersom de skulle ha blitt belønnet for sånne ting Forresten så hadde de begge deltidsjobber ved siden av skolen da 18-årsdagen kom, så det der pengebehovet hadde de funnet en løsning på. Hva skal jeg overtale mine til å jobbe med, tro? Ja, det der er usikre penger å regne med - de fleste gambler vel på at foreldre er dumme og blinde og de har ofte rett.Det kommer jo litt an på hvor store hull barna dine har å putte pengene i... her i huset kunne man godt ha trengt noen rike onkler i tillegg til bijobben, siden hobbyer er av det sinnsykt dyre slaget, men dengang ei, sa Tordenskjold. Han ene er del av en elevbedrift som går bra for tida, så jeg ber til Mammon om at det varer! Han andre er såpass musikalsk at jeg kanskje kan få ham til å spille trekkspill foran et kjøpesenter. Det ordner seg nok.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2015 #35 Skrevet 5. mai 2015 Litt rart å feire med en fest når man ikke konfirmerer seg. Blir som å ha bryllupsfest uten å gifte seg, for å feire kjærligheten liksom. Viss barnet ikke vil konfirmere seg så syns JEG heller man får ha en litt ekstra 16 årsfeiring når man fyller året. Altså ikke forbinde det med komf i det hele tatt. Anonymous poster hash: 9efc2...8cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå