Gå til innhold

Hvordan ville dere ha gjort dette? Vedr. konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gudmor til sønnen til ei venninne og hun er gudmor for min datter. Nå har disse to begynt i samme klasse og de skal konfirmeres neste år. Det er vel alltid slik at alle i samme klasse konfirmeres samme dato?

Vi har i tillegg en tredje venninne som begge ønsker å be. Men hun har stor familie og jeg har liten, og er ikke naturlig å feire sammen syns jeg.

Forslag?

Anonymous poster hash: 88ffb...fe0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss velger man dato, som regel lørdag eller søndag samme helg. Vet at det noen steder også er fordelt over to helger, men det kommer selvfølgelig an på hvor mange konfirmanter det er der dere bor. 

Skrevet

Ta det opp med venninnen din, spør om hun har tenkt på dette og hvordan dere kan løse dette.

Skrevet

Faddere/gudforeldre MÅ ikke møte opp i konfirmasjonen for enhver pris. Selvsagt skal hun prioritere sitt eget barn. Regner med ungene har flere faddere.

Anonymous poster hash: 5bb97...316

Skrevet

Hos oss velger vi konfirmasjonsdag, er vel tre dager å velge mellom. Har aldri opplevd at alle i samme klasse konfirmeres samme dag. (Med mindre det er så få konfirmanter at det bare er en konfirmasjonsgudstjeneste da....)

Anonymous poster hash: ffce4...fbb

Skrevet

Her velger man to helger.

Hadde jeg blitt invitert til to venninner hadde jeg spist mat et sted og kaker et annet sted.

Anonymous poster hash: 48d18...28f

Skrevet

Her er det fast 1 dag for alle kirkelige konfirmanter, men man kan velge mellom 2 kirker.

Anonymous poster hash: c51ec...7d2
Skrevet

Hos oss ble alle i kullet konfirmert samme dag (ca 50).

Skrevet

Vi har snakket om det, men er usikre på hva vi gjør. Feire på hotell i hver vårt festlokale er jo et alternativ. Da vil vi kunne hilse på hverandres konfirmant.

Flere tanker?

Skrevet

Vi har snakket om det, men er usikre på hva vi gjør. Feire på hotell i hver vårt festlokale er jo et alternativ. Da vil vi kunne hilse på hverandres konfirmant.

Flere tanker?

Hva er viktigst for deg da??

Å ha anledning til å hilse på fadderbarnet ditt i hans konfirmasjon eller arrangere en fin konfirmasjon for datteren din - slik hun og dere freldre ønsker?  

Ved slike tilfeller vil jeg anta at de fleste prioriterer eget barn og er mindre opptatt av sitt fadderbarn. fadderbarnet kan du spise kake med dagen etter om du vil:)

Anonymous poster hash: 9a2f4...3cb

Skrevet

Hadde ikke gjort noe spesielt, hadde feiret konfirmasjonen til mitt eget barn og dessverre ikke kunnet være gjest i konfirmasjonen til fadderbarnet. Hvorfor lage så mye oppstyr rundt det, sånn er det bare.

Om de skal konfirmeres samtidig ser du da både venninne din og fadderbarnet ditt i kirken, får gratulert og klemt, og ønsket de en fortsatt fin dag.

Dere kan møtes dagen etter og fortelle om hverandres dag osv.

Anonymous poster hash: 7f7cc...22b
Skrevet

Syns det er rart å lage så stort problem utav det.

Din familie inviterer og holder selskapet hvor dere vil. Feirer de samme dag så takker du nei til å gå i komf til fadderbarnet ditt, ganske forståelig for de fleste.

Høres ut som om det er viktigere for deg å ha med venninnene dine enn å tenke på din egen konfirmant?

Blir en venninne invitert til begge to så må hun velge, evt dele dagen i to. Dette bestemmer hun helt selv og det er ikke noe du skal bry deg med.

La venninnen din planlegge sin egen komf.

Du kan ta en telefon til kirkekontoret og høre om det er ulike datoer å velge mellom, da kan dere evt bli enige om hver sin dato, men man kan ikke forlange at noen skal velge motsatt av seg selv.

Anonymous poster hash: 48d18...28f

Skrevet

Men er det sikkert at begge to vil konfirmere seg i kirka? Kan jo hende en vil i kirka og en vil borgelig?

Anonymous poster hash: f471d...97e
Skrevet

Dere konsentrerer dere om egne barn og egen konfirmasjon. du gir gave, og hilser på barnet i kirken, kanskje dere kan ta noen bilder sammen eller noe, så klemmer dere og snakkes senere.

dagen etterpå har dere restematselskap. :)

Jeg hadde ikke orket å styre med forskjellige datoer, og leie spesielle steder.

Anonymous poster hash: 76e0f...df1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...