Gå til innhold

Dere med 9 åring i hus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i helgene? 9 åringen her i huset går rundt å er sur hele tiden! Blir snart gal! Alt er kjedelig, med unntak av å se på Netflix.

Vi forsøker å ha en aktiv livstil og et sunt kosthold. Men det er visstnok grusomt å gå tur, ski eller uten. Kjedelig å brenne nål og lage mat. Grusomt å måtte spise maten som er laga, hvis det ikke er pølser.. Før likte han iallefall å tegne og sykle, men nå er dette også superkjedelig. Venner har han, men det eneste de gjør sammen er å spille eller se tv.. De aktive vennene har han kutta ut. Når vi spør han om hva vi kan gjøre for at han også skal ha det kjekt, svarer han HVILE! Jeg er så frustrert nå, fordi helgene blir veldig preget av storebrors humør..

Noen som har til eller råd for hvordan man gjør en 9 åring fornøyd?

Anonymous poster hash: 37583...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør dere i helgene? 9 åringen her i huset går rundt å er sur hele tiden! Blir snart gal! Alt er kjedelig, med unntak av å se på Netflix.

Vi forsøker å ha en aktiv livstil og et sunt kosthold. Men det er visstnok grusomt å gå tur, ski eller uten. Kjedelig å brenne nål og lage mat. Grusomt å måtte spise maten som er laga, hvis det ikke er pølser.. Før likte han iallefall å tegne og sykle, men nå er dette også superkjedelig. Venner har han, men det eneste de gjør sammen er å spille eller se tv.. De aktive vennene har han kutta ut. Når vi spør han om hva vi kan gjøre for at han også skal ha det kjekt, svarer han HVILE! Jeg er så frustrert nå, fordi helgene blir veldig preget av storebrors humør..

Noen som har til eller råd for hvordan man gjør en 9 åring fornøyd?

Ikke brenne nål, men bål! Og siste setning- tips eller råd..

Skrevet

Hun er stort sett med venner.

Hun er aldri sur. Men kjeder seg fort.

7 åringen er egentlig ikke noe bedre

Anonymous poster hash: d5792...b13

Skrevet

La han kjede seg. Vi har også en kar som er litt for glad i spill. Han har fått restriksjoner. 30 min etter skoletid og max 45 min seinere på dagen. Men han er veldig glad i å være ute den karen her da. Sykler og leker med venner, hoppe på trampoline osv.

Men unger har godt av å kjede seg, begrens skjermtiden og la han finne på noe selv. Skjerm er passiviserende og tar fra ungene fantasien. Han skal ikke være avhengig av at dere må jobbe for at han skal bli fornøyd hvertfall. Men fortsett med turer og spill. La han delta i matlaging og båltenning. Ikke gjør tingene for han, og ikke la han ødelegge stemningen. Enklere sagt enn gjort. Men å la han fortsette i samme tralten er "farlig".

Anonymous poster hash: fac94...e6d
Skrevet

Min jente har tendenser til slik oppførsel, men unger har godt av og kjede seg og ikke bli aktivisert hele tiden, slå av nettflixen og la han bruke fantasien sin, blir han sur la han sitte på rommet eller gå ut og furte, jeg pleier og "jage " jenta ut når hun begynner og etter 3 min så storkoser hun seg ute.

Skrevet

Det er en besvist sammenheng mellom det å være ute i naturen og psykisk helse. Fortsett å ta med gutten på tur, gjør det til en fast greie. Sjekk turistforeningen o.l. for turmål i nærmiljøet. Noen ganger kan det være fint å kjøre 1-2 timer og for å komme til perler i naturen. Jeg er helt sjokkert over hvor inaktive og lite oppfinnsomme mange er i dag.

La ikke gutten bestemme, han er ni(!) år..

Anonymous poster hash: 283eb...9fb

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

La ham kjede seg, men ikke med en skjerm. Begrens skjermtid til et minimum. Da blir det snart såpass kjedelig at han blir med ut.

Skrevet

Vi gjør ting sammen som å skate og klatre og kjøre båt ut til holmer. Vi er generelt aktive med barna og liker mye av det samme de liker. Men sånn som i dag når jeg er opptatt leker niåringen med lego og ser litt på netflix. På hverdagen farter de rundt på diverse aktivititeter og er ellers med venner eller med oss. Rekker ikke kjede oss så mye. 

Anonymous poster hash: 31e7d...031
Skrevet

Hun har gjerne besøk, besøker andre, hjelper til på kjøkkenet, ser litt tv

Liker godt være ute og sykle, klatre hoppe på trampoline og leke med lillesøster .

Hun er også glad i ipaden, men den er siste løsning for henne.

Hun er kreativ og lager "kunst" , bondegårder ute, bygge Lego og tegne er også gøy.

Veldig lite sur , igrunn, enormt med energi ;)

Skrevet

Hun har ikke så lyst til å være med på turer lengre, men blir med om de ikke er for lange. Hun elsker å stå på ski og da kan hun gjerne bli med i mange timer.

Kjeder seg lett så vi hjelper til med å finne venner som er hjemme i helgene.

Hele fredagen var hun sammen med en klassevenninne og fra i går og enda har hun sovet over hos en venninne. Vi tenekte å ringe de snart og høre om de ville bli med oss og lillesøster i bassenget.

Det liker de.

Vi tar de med på klatring av og til. Men har ikke betalende aktiviteter hver helg.

Vi har begrensning på data bruk og har tider der vi slår av tv.

Hun og vennene liker å hoppe på trampoline, gå på rulleskøyter, sykle og sparkesykle bare været ikke er for ille.

Finner egentlig på en del, men kjeder seg lett å må ha noe å gjøre til en hver tid. 

Hun har lopper i blodet.

Anonymous poster hash: 55af9...1ad
Skrevet

Min niåring er veldig utegutt, og kjeder seg fort med en skjerm eller for mye innetid. Utrolig glad for det, samtidig som det faktisk skaper litt frustrasjoner hos han i forhold til venner. Veldig mange bruker tydeligvis mye tid på spill. Merker at det nærmest har blitt en "greie" å si at han kjeeeder seg, men bryr meg ikke om det. Han gidder stort sett ikke kjede seg så lenge før han fyker ut, hehe.

Skrevet

Det har jo blitt sånn, de som vokser opp i dag har underholdning på hver en skjerm. De trenger ikke kjede seg, være kreative eller fantasifulle, de kan bare trykke på en knapp så blir de underholdt. Da er det selvfølgelig frustrerende å ikke få bruke den knappen...

Mine barn har også restriksjoner, så de går gjerne ut og finner venner. De er 6, 8, 11 og 14 år gamle. I går var en på fotballbanen i mange timer, en var borte på skolen fra kl 12 til 17, de to minste ute i gata her med naboer (trampoline, sykler, sparkesykler, baller osv strødd overalt)

Men om dere vil gjøre noe sammen, har dere prøvd Geocatsh, ungene her digger det.

Anonymous poster hash: 54835...4cf

Skrevet

9-åringen her i hus elsker å være sammen med venner. Hun kan bli litt amper når hun ikke får vært sammen med venner, men er generelt sett positiv. Jeg syns det virker som alle barna her liker når vi er ute på tur,hvertfall om vi kjører litt lenger bort enn akkurat nærmiljøet. Men barna er helt klart ulike, og noen av dem har større problemer enn andre med å legge fra seg brett, pc og netflix-tanker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...