Gå til innhold

Lære å like dyr - er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ingen dyr selv, men er begge vokst opp med katt. 

Nå har vi to barn på 11 og 7 år, og særlig eldste har så utrolig lyst på enten hund eller katt. 

Selv synes jeg at hunder er helt ok å se på, men jeg spyr av lukta av våt hund og synes det er litt "urent" med hund. Men så har vi et vennepar som har hunden i senga, sofaen og overalt da noe som gir meg frysninger... 

Er det mulig å lære seg å like en hund helt oppriktig ? Endrer følelsene seg om vi får vår egen (på samme måte som med barn) , eller er det ikke noe håp? 

Katt er bedre da, men de er jo ikke like enkle å ta med når vi f eks drar på hytta en helg eller til svigers på motsatt side av fjellet... 

Noen som har vært litt lunkne til å ha dyr, men som har endret mening? 

Jeg lurer på om vi frarøver barna våre noe siden de ikke får ha dyr hjemme.... Faktisk så har 6 av 7 av eldstes kamerater katt eller hund. 

Anonymous poster hash: 1b676...a58
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Jeg misliker hunder sterkt, og det eneste som skjer når jeg har hatt en over lengre tid er at jeg irriterer meg enda mer over alt jeg mislikte i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 0729d...5be

Skrevet

Jeg har alltid vært katteelsker og så har jeg likt hunder litt mer på avstand av nettopp de samme grunnene som deg HI. Likte ikke lukten, sikkelet, klengingen etc, men likte dyrets for dets egenverdi som individ.

Vi fikk en liten Dachs-valp for seks år siden, og han ble liksom babyen min. Har mye høyere toleranse for lukten hans (som ikke er så veldig sterk, om han ikke er våt da) Heldigvis sikler han ikke, men jeg kan tåle at han slikker meg på føttene:D Samtidig syntes jeg fremdeles at andre hunder lukter vondt, og har mer avstand til de. Som konklusjon så tror jeg at man absloutt kan elske en hund som er din egen, spesielt når man får den som valp:)

Anonymous poster hash: a30fd...61f
Skrevet (endret)

Min far er sånn type som "hater" alt med 4 bein. Men nå sitter han med hunden min i fanget i flere timer og stryker på han mens han sover :P
Man kan vel kanskje ikke lære seg til å like hunder/dyr sånn generelt, men om dere skaffer dere en liten valp og du følger den fra dag 1, så vil du nok mer enn bare like den :)

Et lite tips er jo å skaffe en litt "renslig" rase... Ikke ta den som liker seg best i vannet, den med lengst pels eller den som sikler mest.. 

Endret av Bustetroll
Skrevet

Hmm ok takk for svar. 

Jeg er veeeldig usikker kjenner jeg. 

Kunne tenkt meg en liten hund ala Yorkshire terrier, mens mannen er facinert av Engelsk setter. 

Skrevet

Når dere har sånne tanker om det å ha dyr.Så vil jeg anbefale å droppe tanken om å skaffe seg dyr.

Dyr krever mye.Det å ha en hund er som å ha et barn ekstra.Dere blir veldig bundet.Dyr trenger masse kjærlighet ,og noe som har tid til dem.

Anonymous poster hash: 28284...f52
Skrevet

Hei! :)

La meg være velment ærlig:

Måten du skriver om hund får meg til å tenke at fu absolutt ikke bør ha hund. Den skal luftes (gåes tur med) flere ganger om dagen, som valp er det mer arbeid med den enn en unge, og rasene du beskriver er egenrådige og vanskelige å dressere. Det blir ikke noe trivelig for hverken deg selv eller hunden om du skaffer den, men mindre du gjør et skikkelig forarbeid og setter deg inn i hva det vil si å ha en (krevende) hund. Det er ikke nok at en hund er søt.

En katt derimot, trenger du ikke gå tur med. Den krever daglig oppmerksomhet og kos, men utover det enormt lite trening Av deg. (sett at den kan være ute på egenhånd der dere bor)

Den trenger årlig visitt hos vetrinær og ormkur i blant. Når dere skal på ferie, kan katten bo på kattehotell eller bli passet av slektninger. (Man får ikke med seg en hund til syden, heller)

Les masse om dyra :) Jeg anbefaler katt!

Flott at du vil berike livene til barna dine på den måten forrestrn. Bra for helsen er det også :)

Dette er 100 % velment, så jeg håper jeg ikke virker krass eller streng

Anonymous poster hash: 33abe...0b9

Skrevet

Måten du skriver om hund får meg til å tenke at fu absolutt ikke bør ha hund. Den skal luftes (gåes tur med) flere ganger om dagen, som valp er det mer arbeid med den enn en unge, og rasene du beskriver er egenrådige og vanskelige å dressere. Det blir ikke noe trivelig for hverken deg selv eller hunden om du skaffer den, men mindre du gjør et skikkelig forarbeid og setter deg inn i hva det vil si å ha en (krevende) hund. Det er ikke nok at en hund er søt.

En katt derimot, trenger du ikke gå tur med. Den krever daglig oppmerksomhet og kos, men utover det enormt lite trening Av deg. (sett at den kan være ute på egenhånd der dere bor)

Den trenger årlig visitt hos vetrinær og ormkur i blant. Når dere skal på ferie, kan katten bo på kattehotell eller bli passet av slektninger. (Man får ikke med seg en hund til syden, heller)

Flott at du vil berike livene til barna dine på den måten forrestrn. Bra for helsen er det også :)

Det er helt ok. 

Tur er ikke noe problem, vi er en skikkelig utefamilie og både jeg, mannen og barna trener og går turer hver eneste dag slik det er nå. Vi bor også rett ved skogen, med supre turstier. 

Det er dette med å ha et dyr inne jeg tenker på, og da i sofa, senger etc. Men mulig jeg er litt hysterisk på dette med hygiene... ?

Skrevet

Jeg elsker katter og har egentlig ikke vært noe glad i hund, men når en venninne og familien hennes fikk en dverg dachs ble jeg veldig glad i den.

Om vi skulle hatt hund ville jeg hatt en slik.

Skrevet

Jeg tenker at det er folk som deg som bare slipper ut katten når du er lei den.

Ikke skaff deg dyr.

Anonymous poster hash: d5334...87c

Skrevet

Jeg tenker at det er folk som deg som bare slipper ut katten når du er lei den.

Ikke skaff deg dyr.

Anonymous poster hash: d5334...87c

Tuller du ??? 

Jeg er da ikke blottet for følelser selv om jeg ikke liker kattespy på teppet og våt hundelukt inne. 

Sjokkert over hva enkelte får seg til å si. '

HI

Skrevet

Jeg elsker katter og har egentlig ikke vært noe glad i hund, men når en venninne og familien hennes fikk en dverg dachs ble jeg veldig glad i den.

Er den korthåret eller langhåret ? 

Har kikket på slik også. De virker vennlige og "enkle" å ha med å gjøre. 

Skrevet

Er den korthåret eller langhåret ? 

Har kikket på slik også. De virker vennlige og "enkle" å ha med å gjøre. 

De har en langhåret, veldig myk og god.

Jeg ville vel hatt en korthåret.

Skrevet

Det er helt ok.

Tur er ikke noe problem, vi er en skikkelig utefamilie og både jeg, mannen og barna trener og går turer hver eneste dag slik det er nå. Vi bor også rett ved skogen, med supre turstier.

Det er dette med å ha et dyr inne jeg tenker på, og da i sofa, senger etc. Men mulig jeg er litt hysterisk på dette med hygiene... ?

Ingen grunn til at du må ha bikja i senga ;)

Man blir kanskje litt mer vant ettersom man blir glad i den? Om mannen din kan litt hund fra før, så tar jeg tilbake alt jeg sa.

Hva med en retriever? (Familiehund) den røyter, men er fin å ha med å gjøre med litt valpekurs og tålmodighet. Ellers finnes det jo slike labradoodles...

Jeg tror det går ann å lære seg å like hund, men det blir kjedelig for dere hvis du føler at du må vaske hele tiden! Og sånn sett er jo fremdeles katter litt lettere å ha med å gjøre 😉

Skrevet

Nei, jeg klarer ikke hunder, synes de stinker og er plagsomme. Jeg trodde et øyeblikk at ungen kunne få hund, passet på en hund ei helg og trodde jeg skulle gå på veggen. Det eneste jeglikte med hund var å gå turer med den, ellers gikk jeg med konstant hodepine pga. lukten av han!

Anonymous poster hash: a6136...aa6
Skrevet

Du liker ikke dyr og dere vurderer en setter?? Er du klar over hvor mye de krever???

Anonymous poster hash: 32556...fba

Skrevet

Jeg har alltid hatt katt og ønsket meg veldig en hund da jeg var yngre. Jeg fant meg en mann med hund og tenkte at det var lykken... Vel, jeg er glad i hunder på avstand og skal aldri mer ha hund. Av akkurat de grunnene som hygiene, lukt og mas.

Det er hår overalt, vi har et eget rom til hundene og de får være i gangen. Likevel så har vi hundehår i hele huset. Har du tispe så må du belage deg på blodflekker overalt ca 8 uker i året -noe som føles mye mer!

Dersom du ikke er higen på hår så må du for guds skyld styre unna settere i hvertfall. Brukshunder krever uansett mye mye mer og fortjener å bli brukt til det de er avlet frem for.

Skaff dere i hvertfall en hund som ungene kan håndtere og som faktisk kan klare seg uten langtur en dag. Faktum er jo at det fort kan komme uplanlagte dager i en familie hvor tiden ikke strekker til. Ikke minst så er det mye lettere for familie eller venner å passe en hund som ikke må "slites ut" for å kunne være levbar med inn resten av kvelden ;)

Så min mening er at dersom du har den følelsen du beskriver så kommer det ikke til å endre seg dessverre. Jeg er umåtelig glad i personligheten til hunden vår, men selve hunden kan jeg ikke fordra... Skal vi ha et dyr igjen så blir det katt altså. De er renslige og mye lettere å håndtere i hverdagen :)

Anonymous poster hash: c60e8...b47

Skrevet

Jeg tror absolutt det er mulig å lære å like en hund, hvis du går inn for det med rette innstillingen. Men du bør tenke nøye gjennom dette, det er et stort ansvar å ha et dyr,og dyret skal være en del av familien i mange år fremover. Det kunne kanskje vært en ide å låne en hund en periode, for å teste ut hvordan dere opplever å ha den i hus. Nå som det nærmer seg ferie burde det være fult mulig å finne en dere kan passe noen uker mens eierne reiser vekk.

Men jeg synes du bør revurdere rasevalg. En setter er en veldig krevende hund. Jeg har hatt hund mesteparten av livet, og har også hatt flere hunder av krevende raser, men en setter ville jeg aldri ha skaffet meg. De er flotte hunder, for all del, men de er avlet for jakt, krever enormt med aktivisering, og er langt fra en nybegynner hund. Yorkshire terrier har jeg ingen erfaring med, men terriere generelt er sta og egenrådige.

Rase bør ikke velges på bakgrunn av utseende, men egenskaper Hvis du bestemmer deg for å skaffe hund bør du bruke god tid på å tenke gjennom hvordan du vil bruke hunden, lag deg en liste på hva du ønsker og hva du absolutt ikke ønsker. Vær realistisk i forhold til hvor mye tid dere kommer til å bruke på hunden. Når du har en slik liste vil det være lettere å velge rase. Les om forskjellige hunderaser og sammenlign med listen din, prøv å finne to-tre raser som du tror passer med kriteriene, så tar du kontakt med oppdrettere av de aktuelle rasene, og får mer info samtidig som du forteller om deg og familien for å få høre om oppdretter er enig i at rasen kan passe for deg. Når du skal kjøpe bør du finne en oppdretter gjennom raseklubbens valpeformidler, sli at du er sikker på at oppdrettet er seriøst.   .  

Anonymous poster hash: dba88...635
Skrevet

Konklusjonen er ikke skaff deg hund.Ikke skaff deg dyr overhode.Masse jobb.Møkk ,hår ,blodflekker hvis du har hunn bikkje.Bjeffing osv...

Anonymous poster hash: 28284...f52
Skrevet

Nei, man kan nok ikke lære seg å like dyr over natten. Kanskje dere kan, som flere nevner, låne en hund over en periode? Da snakker jeg ikke om 1 uke eller 2, men en lengre periode som gjerne inneholder både ferieuker/ferieplaner og hverdag.

Settere er brukshunder som er avlet frem for jakt, dette er ikke noe å vurdere dersom dere ikke jakter. En seriøs oppdretter ville nok ikke solgt en slik type brukshund til noen som ikke driver med jakt eller utstilling uansett.

Det er viktig at dere finner en riktig rase for dere. Man kan ikke spørre hva andre anbefaler, da vil dere få hundreogørten forskjellige svar.

Jeg ville ventet til den yngste datteren din ble litt eldre slik at døtrene dine sammen kan ha et større ansvar for hunden sammen.

Du nevner at dere trener mye, det gjør vi også. Men tenk godt over om det er trening som du kan ha hunden med på! For det er absolutt ikke all trening som egner seg å ha hund med på.

Vi har to hunder. Det er mye "møkk" og drit, hår, lukt, en del lyd og mye blod fra tispen de ukene det er løpetid -noe som føles mye oftere enn 2 ganger i året! Da er det lett å tenke at man vil ha en hannhund, men dersom de ikke blir kastrert så er det et helsikken dersom det er tisper innen en mils omkrets og de blir helt kokko. Det er ikke alltid kastrering hjelper heller forøvrig...

Så det er med andre ord MYE å tenke på og over før man går til anskaffelse av et ekstra "barn" som alltid vil ha behov for full omsorg i minst 10 år frem i tid.

Nå er vi i småbarnsfasen fortsatt, med barn som er yngre enn dine, men dersom dere som foreldre ikke har et fullborent ønske om å få hund så vil jeg fraråde det på det sterkeste. Det ER mye jobb. Hva med å vurdere katt? De er mye mer selvstendig og jeg har vokst opp med katt som har vært med på alle ferier -det går helt fint :)

Anonymous poster hash: c60e8...b47

Skrevet

Har dansk svensk gårdshund. Har aldri reagert på våt hund lukt. Jeg er vokst opp med stor hund og husker det var helt pytonslange å kjøre bil med en våt pesende hund i nakken.

Men gårdshunden vår har aldri hatt en slik våt hund lukt. Hun sikler ikke. Har kort pels. Skikkelig humør spreder. Lett å holde ren.

Anonymous poster hash: cedc9...b3e

Skrevet

Jeg liker dyr og har en drøss av dem, altid likt dem. Men ikke alle...likte katt som liten men må klarer jeg ikke ha så mye til overs for katter. Synes dem er uberegnelige og er over alt ute og inne, drar med seg mus inn ol.. Men vihar katt fordi, barna elsker den og duller med den masse, tror ikke katten savner så mye dulling fra meg..

Hund har vi også og helt seriøst, blir mye mer rot og skitt etter barna enn av hunden. Den får ikke ligge i sofaen da og i sengene. Den er en type som ikke røyter så mye og er rolig og så letvindt å ha med å gjøre at. Og barna elsker den også, går tur med den ol.

Vet ikke om det går an å venneseg til dyr på den måten..kanskje om dem kommer som små men selv om du ikke rådigger den så gjør man jo det man skal med dyret likevel. Jeg liker ikke å ha andres hunder på langtidsbesøk jeg heller, så mye styr med dem..

Anonymous poster hash: 734b3...559
Skrevet

Du frarøver ihvertfall ikke barna dine noe ved å la være å skaffe kjæledyr. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...