Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Vil lage et bed foran huset, ønsker sånne planter som kommer igjen år etter år. Er det greit å plante dette nå, eller for tidlig? Og kan dere anbefale noen fine planter som ikke er typisk kjerringblomster? Og hvordan lager man et bed egentlig..? Bare å grave ut og hive på plantejord? er HELT grønn på dette, så alle tips tas imot med stor takk 😆 Anonymous poster hash: 2a811...677
sug lut Skrevet 2. mai 2015 #2 Skrevet 2. mai 2015 Grønne finger har jeg, men jeg må ha bittelitt mer info. Hva er kjerringblomster for deg? Hvilke farger liker du? Og hvor mye sol har du? Grave og hive på jord, ja, det går ganske mye jord om du ikke har god jord der fra før av. (Er det plen nå?) Du bør ha jorddybde på tredve cm om mulig - jeg har bodd med hage der grunnfjellet var bare tjue cm ned, og der valgte jeg å bygge opp rundt bedene for å få litt mer å plante i.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Takk for svar! Er plen der nå ja, tipper det ikke er mer enn 20cm jord om jeg graver, så da må jeg altså bygge opp bedet? Med kjerringplanter tenker jeg sånne revebjeller og annet i den stilen 😁 liker peoner, erteblomster og valmuer, men vet ikke om de egner seg? Er masse sol der jeg tenker å ha bedet (sydvendt). Er glad i gult, oransje og rødt egentlig, er ikke så rosa av meg 😊 Anonymous poster hash: 2a811...677
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Hvis det bare er 20 cm jord ville jeg ha laget opphøyde bed (eller bare brukt pallekarmer). Da kommer plantene tidligere fordi det blir litt varmere, og det er enklere å få god jord/god drenering. Særlig hvis det dreier seg om ferdigplen på fyllmasse, slik som jeg har... urk. Alle former for hage trenger jo litt stell innimellom, men feks rhododendron, roser og klematis er fint og blomstrer gjerne flere år på rad. Avhengig av hva du velger trenger de litt stell og omsorg. Peoner er visstnok ganske greie, så lenge du ikke flytter for mye på dem. Du kan jo ha feks vintergrønne busker, rhododendron, roser og klematis som basis, og sette ut noen heller/krukker/områder i bedet som du fyller ut med "ferdigblomster" fra hagesenter hvert år. Erteblomster er også gøy, og finnes i uendelig mange farger. Les litt hageblogger, så finner du fort ut hva du liker. Det er også greit å vite hvor du bor i landet, det er litt mer å velge i hvis du bor i en gunstig klimasone. Bor du på en naken øy utenfor Nord-Norge er det gjerne litt mer begrenset hva som klarer seg Anonymous poster hash: 624aa...11c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Jeg har gravd opp. Fylt med kugjødselkompost og jord. Jeg elsker roser, så jeg ville helt klart valgt ei buskrose. Søsterforglemmeiei, anemoner, ridderspore, prestekrage, lavendel er noen av mine favoritter. Anonymous poster hash: cd4f0...922
prekæs Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Har du lyst på roser er buskroser den rosetypen som trenger minst jorddybde. Tenk litt på dreneringen til huset og at det ofte blir tørt under møne innerst ved veggen. Vet noen velger å legge bedet ut fra veggen, med stein innerst. Westerland er en gulorange rose å anbefale som lukter godt. Btw. Jeg har Revebjeller.Hehe:)
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Nok en gang takk for svar 😃 ferdigplen på fyllmasse er nettopp det jeg har ja. Da går jeg for opphøyd bed i en eller annen form, tror nemlig ikke det er særlig god grobunn jeg har der nå nei. Bor rett nord for Oslo, ganske mildt og fint klima. Kan jeg plante allerede nå, eller bør jeg vente litt til tror du? Klematis var kjempefine 😊 Anonymous poster hash: 2a811...677
prekæs Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Nok en gang takk for svar ferdigplen på fyllmasse er nettopp det jeg har ja. Da går jeg for opphøyd bed i en eller annen form, tror nemlig ikke det er særlig god grobunn jeg har der nå nei. Bor rett nord for Oslo, ganske mildt og fint klima. Kan jeg plante allerede nå, eller bør jeg vente litt til tror du? Klematis var kjempefine Anonymous poster hash: 2a811...677 Du kan plante stauder, busker og roser nå. Vanlige sommerblomster bør du vente med. Jeg planter som regel sommerblomster rett før 17. mai. Det samme med grønnsaker.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Ser flere anbefaler buskroser, de er jo nydelige! Har tenkt at roser er for vanskelige, men kanskje jeg skal prøve? Passer veldig godt til huset vårt, gammelt kråkeslott 😃 og prestekrager var lurt! Ikke meningen å fornærme noen med de revebjellene, he he :-) takknemlig for masse bra tips damer! HI Anonymous poster hash: 2a811...677
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Roser kan være latterlig enkelt Astrid Lindgren er kjempefin og enkel, tror heller ikke Aspirin krever så mye. Styr unna stilkroser, de krever gjerne mer. Jeg har hatt stemorsblomster, ranukler og påskeliljer/våriris ute i noen uker, og det har gått fint, tulipaner kommer av seg selv (Trøndelag) . Du kan nok plante roser snart, men for å være trygg kan du jo vente noen uker Anonymous poster hash: 624aa...11c
prekæs Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Ser flere anbefaler buskroser, de er jo nydelige! Har tenkt at roser er for vanskelige, men kanskje jeg skal prøve? Passer veldig godt til huset vårt, gammelt kråkeslott og prestekrager var lurt! Ikke meningen å fornærme noen med de revebjellene, he he :-) takknemlig for masse bra tips damer! HI Anonymous poster hash: 2a811...677 Det går bra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå