Gå til innhold

"Ond" venninne av datteren


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 9 har en jente i klassen som av en eller annen grunn bestandig har gått inn for å ødelegge de andre sine vennskap. Hun er utspekulert og det er vansklig å oppfatte hva hun gjør før det har gått langt. Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at min datter skal ha mer enn høyst nødvendig med henne å gjøre, men hva sier jeg egentlig? Jeg kan jo ikke si rett ut at jenta er ond og at min datter ikke under noen omstendigheter må stole på noe hun sier, selv om det er det jeg mener. Det kan jo hende hun forbedrer seg en gang.

 

Jenta vil nå ofte leke med min datter og jeg vet ikke hvordan jeg best skal beskytte henne.

 

Anonymous poster hash: 47739...da4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ond 9-åring? Hmm.. Den trenger litt nærmere forklaring. Kan du være mer konkret på hva hun foretar seg?

Skrevet

D er vel ikke så mye du kan gjøre direkte, men indirekte kan du snakke med datteren din.

 

Si ting som at gode venner stiller alltid opp, de snakker aldri stygt om andre og du kan alltid stole på dem. De som snakker stygt om andre til deg, snakker stygt om deg til andre. Vær alltid ærlig og snill - slike ting :)

 

Svært generelt, men forhåpentligvis ser hun da selv lusa på gangen ;)

 

Anonymous poster hash: 629cc...98e

Skrevet

Ond 9-åring? Hmm.. Den trenger litt nærmere forklaring. Kan du være mer konkret på hva hun foretar seg?

Jeg vil ikke forklare så mye om hva hun gjør av fare for å bli gjenkjent, men det er såpass grovt at skolen har forsøkt å få hjelp av utenforstående organer.

 

Anonymous poster hash: 0a0ef...c54

Skrevet

D er vel ikke så mye du kan gjøre direkte, men indirekte kan du snakke med datteren din.

Si ting som at gode venner stiller alltid opp, de snakker aldri stygt om andre og du kan alltid stole på dem. De som snakker stygt om andre til deg, snakker stygt om deg til andre. Vær alltid ærlig og snill - slike ting :)

Svært generelt, men forhåpentligvis ser hun da selv lusa på gangen ;)Anonymous poster hash: 629cc...98e

Nei, jeg tror ikke hun ser hva som skjer. Jenta er slu og datteren min har foreløpig stor tro på at alle egentlig er snille.

 

Anonymous poster hash: 0a0ef...c54

Skrevet

Ond 9- åring?!

Du kan ikke ha en helt god fortolkning av andre mennesker hvis du tror et barn er ondt.

 

En del av det å bli voksen er å utvikle en evne til å forstå at snille mennesker også kan gjøre dumme/ slemme ting i blant, og at måten man tolker motivasjonen deres på sier mest om en selv....

 

Skolen har muligens bedt om ekstra resurser til denne jenta fordi hun har noe atferdsproblemer.

Men det betyr på ingen måte at hun er ond.

 



Anonymous poster hash: ca1c3...0b9
Skrevet

 

Ond 9- åring?!

Du kan ikke ha en helt god fortolkning av andre mennesker hvis du tror et barn er ondt.

 

En del av det å bli voksen er å utvikle en evne til å forstå at snille mennesker også kan gjøre dumme/ slemme ting i blant, og at måten man tolker motivasjonen deres på sier mest om en selv....

 

Skolen har muligens bedt om ekstra resurser til denne jenta fordi hun har noe atferdsproblemer.

Men det betyr på ingen måte at hun er ond.

 

 

Anonymous poster hash: ca1c3...0b9

 

Du la ikke merke til at jeg skrev "ond" i anførselstegn?

 

Har du noen råd om hva jeg bør si til min datter om en jente som bevist, siden barnehagen, har forsøkt å ødelegge de aller fleste av de andre barnas vennskap? Hun bruker grove virkemidler, men de er vansklige å oppdage før det har gått langt da hun vet nøyaktig hvilke trussler ol hun skal bruke mot hvert enkelt barn for å få det til å gjøre som hun vil og holde munn til alle andre.

 

Anonymous poster hash: 0a0ef...c54

Gjest elisa bt
Skrevet

Jeg ser at du har skrevet "ond" i anførselstegn, og skjønner derfor at du ikke direkte mener at jenta er ond, men jeg må si at jeg likevel reagerer på ordvalget. Selv om du kanskje ikke mener det sånn, så er det viktig å huske på at ord har makt. Når du skriver at jenta er "ond", så gjør du dette til en del av henne,i stede for å se på det som en del av hennes adferd. Man kan endre adferd, det er vanskeligere å endre hvem man er. Grunnen til at jeg skriver dette er ikke at jeg tror du ser på jenta som bare "ond, men at jeg håper du vil ta det med deg og tenke over hvordan du ordlegger deg framover.  

 

Når det gjelder problemet ditt tenker jeg at rådet fra #3 er godt. Selv om datteren din per i dag ikke klarer å se hva som skjer vil gjentatte samtaler om hvordan gode venner skal være kunne gi henne mulighet for å se mønstrene senere. Uansett vil disse samtalene være nyttige for jenta i andre sosiale sammenhenger. Du kan også ta en samtale om trusler. Ikke nevn den andre jenta, men snakk om trusler generelt. Så kan du jo spørre om hun noengang har opplevd å få trusler.Kanskje hun da tar opp noe den andre jenta her gjort, hvis dere har en konkret situasjon dere kan snakke om, så kan det kanskje være lettere å veilede dattera di? En samtale om gode og vonde hemmeligheter kan kanskje også være nyttig.Gode hemmeligheter er kjekke, og de holder man på,mens vonde hemmeligheter er det helt greit å fortelle videre til voksne man stoler på. (Den samtalen mener jeg uansett at alle barn bør få flere ganger gjennom oppveksten, den kan hjelpe de til å si fra om mer alvorlige ting også)  

Skrevet

Min nå voksne datter hadde en jente i klassen som rett og slett var ond! Etterhvert ble disse barna større, og nå voksne, og snakker av og til om denne jenta. Nå tenker jeg at vi foreldre burde blandet oss mye mer enn vi gjorde den gangen, for det har i ettertid kommet fram at hun gjorde helt forferdelige ting mot de andre.

 

Ingen har kontakt med henne idag, og de (og jeg) lurer noen ganger på hva som "feilte" henne. Tilsynelatende var hun normal (faglig), men sosialt var hun rett og slett ond (psykopat) fra hun var 6 - 7 år!

 

Så JA det går an at barn faktisk er onde!

 

Anonymous poster hash: 097e1...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...