Gå til innhold

Trenger hjelp med matematikk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver med venndiagram. Noen som kan hjelpe til? Har en veldig fin side med råd/hjelpemidler eller noe som helst??

Anonymous poster hash: 39d14...59d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du helt konkret lurer på?

Sitter og skriver på en realfaglig mastergrad, og er rimelig lei akkurat nå, så hjelper deg gjerne litt :) 

Anonymous poster hash: 708d7...0b2
Skrevet

Hva er det du helt konkret lurer på?

Sitter og skriver på en realfaglig mastergrad, og er rimelig lei akkurat nå, så hjelper deg gjerne litt :)

Denne nettressursen virket forresten ganske ålreit: http://ndla.no/nb/node/122861

Skrevet

Spørsmålet er slik:

I en vinteridrettsklubb driver 45% av de aktive medlemmene med skøyter, 60% med ski og 28% med begge deler.
Hvor stor er sannsynligheten for at en aktiv
a)ikke driver med ski
b)driver med ski eller skøyter
c) bare driver med skøyter
d)verken driver med ski eller skøyter

Og det er oppgave innen venndiagram, noe jeg ikke klarer :( Skjønner ikke hva jeg skal gjøre :P

Skrevet

Har ikke regnet over igjen, men her er mitt forslag.

Anonymous poster hash: 3720b...14e

post-42-493385_thumb.jpg

Skrevet

60+45-28=87 driver med skøyter og/eller ski

100-60 =40 driver ikke med ski

45-28= 17 driver bare med skøyter

100-87=13 driver hverken med ski eller skøyter

Aner ikke hva er venndiagram er da.

Anonymous poster hash: 451c8...9f2

Skrevet

60+45-28=87 driver med skøyter og/eller ski

100-60 =40 driver ikke med ski

45-28= 17 driver bare med skøyter

100-87=13 driver hverken med ski eller skøyter

Aner ikke hva er venndiagram er da.Anonymous poster hash: 451c8...9f2

Hoderegningen min er vist ikke helt god

77 i første linje og 23 i siste.

Anonymous poster hash: 451c8...9f2

Skrevet

Sorry, mente 23 på punkt d.

Skrevet

Prøvde å laste opp et bilde av et venndiagram jeg har tegnet, men ble litt uvenn (hihi) med siden, så jeg får skrive det istedenfor. 

Først av alt må du klare å tegne venndiagrammet. Start med en stor rektangel. Den beskriver alle som er med i idrettklubben. Så tegner du to sirkler inni rektangelet. Den ene beskriver dem som går på skøyter, den andre dem som driver med ski. Siden du veit at noen driver med begge deler, må disse to sirklene ha en overlapp.

Nå skal vi begynne å sette tall på hvor mange som driver bare med skøyer, bare med ski, begge deler eller ingenting. Siden alle i klubben må falle innenfor en av disse kategoriene, må summen av disse bli 100 %. 

Vi starter med dem som driver med både ski og skøyter. Det veit vi er 28 %, det står i oppgaven. Skriv derfor 28 % i overlappen mellom de to sirklene. 

Nå kan du regne ut hvor mange som driver bare med ski. 60 % driver med ski totalt i klubben, men vi har allerede skrevet opp de 28 % som driver med skøyter også. Derfor er de som bare driver med ski 60 % - 28 % = 32 %. Skriv derfor 32 % i "ski-sirkelen" utenfor overlappen.

Nå til dem som driver bare med skøyter. Her kan vi tenke på samme måte som før. 45 % - 28 % = 17 %. Skriv 17 % i "skøyte-sirkelen" utenfor overlappen.

Til sist gjenstår dem som hverken driver med ski eller skøyter, men som allikevel er med i klubben. Siden alle sammen er 100 %, må regnestykket være 100 % -32 % -17 % - 28 %= 23 %. 23 % av medlemmene driver hverken med ski eller skøyter, og det kan du skrive opp inni rektangelet, men utenfor sirklene.

Nå som du har laget ferdig venndiagrammet, blir oppgavene lette. 

a) De som ikke driver med ski må være dem som befinner seg i bare skøyter og ingen av delene. Det blir altså 17 % + 23 % = 40 % sannsynlighet for ikke å drive med ski.

B) Dette må være alle sammen utenom dem som ikke driver med noen av delene, hvilket gir 32 % + 28 % + 17 % = 77 %.

c) De som bare driver med skøyter regnet vi ut da vi tegnet venndiagrammet. Det er 17 %. 

d) De som ikke driver med noen av delene har vi allerede regnet ut. Det var 23 %.

Håper du får litt nytte av svaret, selv om jeg ser at det har poppet opp fire nye svar mens jeg har skrevet. Lykke til! 

Skrevet

Hmm, det ble laget smiley isteden for b ) som jeg egentlig ville skrive....

Skrevet

Du regner riktig, men det der er ikke et venndiagram. (Ikke for å kjefte på deg, men for å unngå forvirret Hi). 

Skrevet

Fyll inn tall og se om du skjønner :)

Venndiagrammer skal være fine for å få oversikt, men fremt til man har "knekt koden" er det litt ekkelt. Ta deg god tid :)

Anonymous poster hash: 9df71...b8c

post-42-1007673_thumb.jpg

Skrevet

Du regner riktig, men det der er ikke et venndiagram. (Ikke for å kjefte på deg, men for å unngå forvirret Hi).

He he, nei jeg vet. Det var bare for å finne svaret jeg satte det inn i kake. Jeg håper vi selv vet hvordan selve diagrammet tegnes. Artig dag dere holder på med forresten 👍 Kom gjerne med flere oppgaver. Morsomt for en historiker å prøve noe annet... 😊

Skrevet

He he, nei jeg vet. Det var bare for å finne svaret jeg satte det inn i kake. Jeg håper vi selv vet hvordan selve diagrammet tegnes. Artig dag dere holder på med forresten 👍 Kom gjerne med flere oppgaver. Morsomt for en historiker å prøve noe annet... 😊

Faders autocorrect på mobil altså.

Vi = hi

Dag = fag...

Skrevet

Har du kommet i mål, Hi? Skjønte du noe av forklaringen min? 

Skrevet

Jeg skjønte forklaringen. Skal til å gjøre det nå, men ingen som kan komme med ett diagram som viser hvordan jeg skal gjøre det?
Skal prøve meg frem men er redd det blir feil.

Tusen takk for hjelp :D

• 2 uker senere...
Skrevet

Det var riktig forklaring og svar ;)
Men nå er en annen vrien jeg ikke förstår:
Produktsetningen.

Vi trekker et kort fra en kortstokk, legger kortet tilbake igjen, stokker godt og trekker på nytt. Hvor sannsynlig er det at vi trekker

a) to spar

B) først et ess, deretter en spar?

Skrevet

Et produkt er svaret i et gangestykke, så samme måte som sum er svaret når man plusser noe.

Det skal altså noe ganging inn her 😉

Anonymous poster hash: 9df71...b8c

Skrevet

13/52*13/51 :)

Anonymous poster hash: 4e3d3...739

Skrevet

Glem mitt svar. Leste ikke nøye nok.

Anonymous poster hash: 4e3d3...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...