Gå til innhold

Planlegge barnedåp 14 dager etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer det nå med nr 3. Er jo mye enklere å "ordne" alt når barnet fremdeles er i magen:) Og 4 uker etter fødsel kommer jo det berømte utslettet. Så plutselig er barnet 2 mnd. Noen med erfaring på å ha dåp så raskt etter fødsel?

Anonymous poster hash: 92b1b...ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utslett?

Anonymous poster hash: b73aa...10f

Skrevet

Hvorfor sånn hastverk? Går jo an å vente til det er 6 mnd også.

Ikke vet du hvordan fødsel og barseltid blir heller.

Og utslett? spiller det egentlig noen rolle?

Jeg hadde aldri orket dåp 2 uker etter fødsel og jeg har hatt enkle fødsler og enkel barseltid.

Anonymous poster hash: 53d98...2f8
Skrevet

Og hva hvis du går ei uke på overtid? Plutselig er det bare 3-4 dager siden du kom hjem fra sykehus. Huff nei, dette hadde jeg aldri orket.

Skrevet

Høres ut som en meget dårlig idé. Hvorfor har du det så travelt? Skal du virkelig styre med dåp rett etter fødsel?

Anonymous poster hash: 62793...6e0

Skrevet

Hvilket utslett? men nei ikke planlegg dåpen så tidlig. Selv om du kanskje føder før eller til termin så er ikke alle klar for å arrangere et selvskap så tidlig. Og kanskje (forhåpentligvis ikke) er ikke barnet friskt da, vår sønn fikk når han var 12 dager en alvorlig infeksjon og ble innlagt på sykehuset. Det gikk bra heldigvis men er glad vi ikke skulle ha dåp da. Også kanskje du er i dårlig form da, kanskje du har hatt ks eller mistet mye blod. Ja og i tillegg så sleit jeg med ammingen, det tok 3 uker før det ble bra. De 3 første ukene var bare stress ang amming, pumping hver tredje time døgnet rundt og jeg sov veldig lite pga det. Noen får en baby som de må bruke tid på å bli kjent med, som søvnrutiner ol. Ikke alle babyer er lette å ha med å gjøre og sover hele tiden. Så uforutsette ting kan skje! Håper dere får en enkel start men er ingen garanti dessverre, selv om dere kanskje har flere barn fra før.

Planleggingen trenger ikke å ta tid så jeg ville latt barnet blitt født før jeg begynte å planlegge. Og husk at ikke alle datoer passer for alle. Vi hadde bare 12 gjester men dåpen ble ikke før ungen var 7 mnd fordi det var første søndagen det passet for alle gjestene etter vi begynte å se etter en dato når sønnen vår var 2 mnd. Vi inviterte bare de nærmeste så da var det vikig at alle kunne komme, noe annet med fjerne slektninger. Dattera til ei venninne var nesten 1 år når hun ble døpt fordi foreldrene sleit med å finne en dato som passet for de de absolutt ville ha til stede. Noen mener at man bare setter en dato og så får alle ordne seg fri, men det er ikke alltid så lett nei. Folk skal kanskje på en ferietur som allerede er betalt eller reise i jobben. Så ikke sett en dto uten å ha spurt alle dere vil ha tilstede.

Anonymous poster hash: cd991...d39

Skrevet

Hva om du går 14 dager på overtid? Litt greit babyen er født før den døpes.

Rart å invitere gjester til en dåp når babyen ikke er født enda.

Anonymous poster hash: e2065...396

Skrevet

Jeg som skrev det lengste svret så langt, leste nøyere nå og dere har flere barn ja :P Men uansett så kan uforutsette ting skje, kanskje bare at du føder på 14 dagers overtid.

Skrevet

Til dere som lurer.

Nesten alle babyer får hormonutslett noen uker etter de er født.

Anonymous poster hash: 047ac...bf5
Skrevet

Og at du og/eller babyen må være lenger på sykehuset.

Anonymous poster hash: 62793...6e0

Skrevet

D er vel 3-4 mnd som er vanligst...

Hvor mye styr d blir, er jo opp til deg selv!

Skrevet

Til dere som lurer.Nesten alle babyer får hormonutslett noen uker etter de er født. Anonymous poster hash: 047ac...bf5

Tenkte det kunne være det men det er en småling ting å bry seg om. Vår sønn fikk det rundt en uke gammel, og når det var over så fikk han masse skurv i hodebunnen og panna, veldig mye, og så når det var over (tok flere uker å bli kvitt det) så fikk han atopisk eksem. Han er 1,5 år og har ennå atopisk eksem og kun i ansiktet. Så da skulle vi ikke døpt han? Vente til eksemen kanskje går over før han er 4 år? Hehe, utslett er ingenting å bry seg om, ville heller tenkt på det med å kanskje føde på overtid, sykdom eller annet som kan være stressende de første ukene.

Skrevet

Tja, utslett vet jeg ikke noe om. Men jeg har for vane å gå ganske lenge over, så hadde vært helt uaktuelt for meg;)

Skrevet

Til dere som lurer.Nesten alle babyer får hormonutslett noen uker etter de er født. Anonymous poster hash: 047ac...bf5

Tenkte det kunne være det men det er en småling ting å bry seg om. Vår sønn fikk det rundt en uke gammel, og når det var over så fikk han masse skurv i hodebunnen og panna, veldig mye, og så når det var over (tok flere uker å bli kvitt det) så fikk han atopisk eksem. Han er 1,5 år og har ennå atopisk eksem og kun i ansiktet. Så da skulle vi ikke døpt han? Vente til eksemen kanskje går over før han er 4 år? Hehe, utslett er ingenting å bry seg om, ville heller tenkt på det med å kanskje føde på overtid, sykdom eller annet som kan være stressende de første ukene.

Jeg som svarte her var ikke Hi og barna våre er ikke døpt. Jeg bare svarte på det mange spurte om.

Mange førstegangs fødende som ikke et om dette.

Anonymous poster hash: 047ac...bf5

Skrevet

Vurderer det nå med nr 3. Er jo mye enklere å "ordne" alt når barnet fremdeles er i magen:) Og 4 uker etter fødsel kommer jo det berømte utslettet. Så plutselig er barnet 2 mnd. Noen med erfaring på å ha dåp så raskt etter fødsel?Anonymous poster hash: 92b1b...ec1

Vel, 14 dager eter fødsel var både barnet og jeg fortsatt innlagt på sykehuset, så det hadde blitt en stusslig barnedåp. Men hvis alt går bra og du er i fin form, så ... Bare at det kan du jo ikke vite på forhånd.

Anonymous poster hash: d846b...b25

Skrevet

Du kan jo gjøre unna all planlegginga før babyen er født, uansett, og så ha dåp 2-4 mnd etter fødselen. Servietter og nystrøkne duker mugner ikke på den tida ;)

Skrevet

Vi hadde dåp 3 uker etter fødsel og det gikk akkurat. Veldig greit når dåpsbarnet var såpass lite, men litt dumt at han sov mesteparten av tiden da.

Skrevet

Ps. Utslettet kom dagen etter dåpen...

Skrevet

whats the rush??? Her var førstemann nærmere 6 mnd og andremann rundt 4-5 mnd når vi døpte. Hadde ikke giddi å stressa med sånt rett etter at ungen var født...

Skrevet

Gjør hva du vil tenker nå jeg. Selv venter jeg sikkert til ungen er rundt 5 mnd. som alltid ;) 

Anonymous poster hash: 0f724...558
Skrevet

nr 3 er en luring sa alle til meg, men jeg ville ikke høre på dem... så da satt jeg der pottsur og full i hormoner en uke på overtid... forøvrig er min er faring at dersom du ammer kommer hormonutslettet til dåpen, da går stresset ditt over i melka :-)

mye som kan planlegges på forhånd, jeg lagte klart alle bordkort (brettede barnevogner i papir, tok 30 min å lage hver) på forhånd, selv om vi ikke visste kjønn... hadde klart både blå og rosa pynt og hadde tenkt gjennom alt hvordan og hvem mange hundre ganger før knerten var ute...

Anonymous poster hash: 62a64...d34
Skrevet

Her ble tredje fødsel kjempetøff, ungen satt fast i skulderen og fikk skikkelig hard medfart. Over en uke på sykehus etter fødselen pga barnets skader og da har jeg ikke engang begynt på hva den fødselen gjorde med meg...

Jeg ville ventet til barnet faktisk var født før jeg satte dato for dåp.

Våre barn er døpt når de var mellom 3 og 4 mnd gamle.

Anonymous poster hash: bf4e0...727

Skrevet

Du før ikke søkt om dåp før barnet har personnummer.

Anonymous poster hash: 46ec0...821

Skrevet

14 dager etter fødsel?? Hadde jeg aldri i verden orket!!!

Anonymous poster hash: e2d07...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...