Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Et barn på fem år bør kunne tygge med munnen igjen, porsjonere bitene slik at hun klarer lukke munnen og forhindre at mat faller ut av munnen? Moren mener selv hun har pene manerer for alderen jeg synes det er trist å se en på fem spise som et barn. Har jeg feil forventninger til en på fem? Anonymous poster hash: 157be...50f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #2 Skrevet 2. mai 2015 Et barn på fem år bør kunne tygge med munnen igjen, porsjonere bitene slik at hun klarer lukke munnen og forhindre at mat faller ut av munnen? Moren mener selv hun har pene manerer for alderen jeg synes det er trist å se en på fem spise som et barn. Har jeg feil forventninger til en på fem? Anonymous poster hash: 157be...50f 'En på fem spise som et barn'??? Hva er en femåring i dine øyne egentlig? Ellers er jeg enig i at en femåring kan oppføre seg pent ved bordet. Anonymous poster hash: b3402...50c
n74 Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Dere som er så opptatt av bordmanerer - sitter dere virkelig å kommenterer barnet negativt hver gang det tygger med åpen munn? Hos oss er bordmanerer å sitte nogenlunde i ro og ikke grise med maten. Men tygging og lignende ting har jeg ikke behov for å kommentere. Det kommer av seg selv. Hilsen mammaen til en femåring.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Vel, synes at mine er flinke med bordet. Sitter i ro og spiser fint. Hatt en på besøk i to dager nå, han trommer med hendene på bordet, opp og ned av stolen, bråker og snakker utrolig høyt. Han er 4,5 år så bør kunne oppføre seg bedre enn det. Anonymous poster hash: 37e5c...00b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Unger er forskjellige... Jeg har en som er rolig av seg, og sitter fint ved bordet. Ingen problem. Og ei urokråke, som nesten ikke klarer å være i ro. Må minnes på bordskikk igjen og igjen... Anonymous poster hash: c17ca...640
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Jeg mener at en på fem ikke spiser som en på ett. Stappe så mye mat inn i munnen at hun ikke klarer å lukke den. Jeg kommenterer ikke men hun har fått kommentarer på at hun må øve på bordskikk hjemme fordi det er på tide. Noe mor mener ikke er nødvendig da hun bare er et lite barn? Hun skal på skolen til høsten og det er faktis ok at barnet mestrer å spise skikkelig. HI Anonymous poster hash: 157be...50f
Mia_73 Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 (endret) En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Endret 2. mai 2015 av Mia_73
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Hvor har du det fra at "bondefamilier" har dårlige bordvaner? Det er som å si at alle muslimer er voldtektsmenn, fordi en har voldtatt. Idiotisk!! Anonymous poster hash: 5cf15...52c
bompitrollet Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Må bare spørre- har ikke barnet gått i barnehage? de pleier da å lære litt der? i vår barnehage vet jeg hvertfall at det blir tatt opp på foreldesamtaler dersom barnet trenger å øve mer på spesifikke ting hjemme. men det ligger kanskje andre utfordinger også på lur?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Når femåringen her tygger med munnen åpen får han selvfølgelig beskjed om å lukke den. Han får også beskjed om å vente med prat til han har svelget ned. Det er ikke lov å styrtdrikke. Det er ikke lov å smatte, mase, lage lyder.. Seriøst, dette må jo ungene lære. Det er ikke bare barnehagens ansvar å lære ungene folkeskikk. Anonymous poster hash: b6b41...893
Mia_73 Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Hvor har du det fra at "bondefamilier" har dårlige bordvaner? Det er som å si at alle muslimer er voldtektsmenn, fordi en har voldtatt. Idiotisk!! Anonymous poster hash: 5cf15...52c Sorry. Jeg skulle skrevet ressurssvak familie da.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Hvor har du det fra at "bondefamilier" har dårlige bordvaner? Det er som å si at alle muslimer er voldtektsmenn, fordi en har voldtatt. Idiotisk!! Anonymous poster hash: 5cf15...52c Sorry. Jeg skulle skrevet ressurssvak familie da. Så i dine øyne er bønder ressurssvake? Jaja... Anonymous poster hash: b3402...50c
Mia_73 Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Hvor har du det fra at "bondefamilier" har dårlige bordvaner? Det er som å si at alle muslimer er voldtektsmenn, fordi en har voldtatt. Idiotisk!! Anonymous poster hash: 5cf15...52c Sorry. Jeg skulle skrevet ressurssvak familie da. Så i dine øyne er bønder ressurssvake? Jaja... Anonymous poster hash: b3402...50c Er du ikke helt god? Hadde jeg skrevet ressurssvak familie hadde det aldri stått bondefamilie så ikke legg ting inn i munnen min. Nei, jeg tror ikke at bønder er ressurssvake men akkurat denne familien var det, på flere plan enn bare bordskikk.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 En femåring bør kunne sitte pent og spise pent. Jeg får helt noia når jeg ser apekatter ved bordet når de har passert tre. Det er nesten ingen som lærer barna bordmanerer lenger. Har selv jobbet med en del tenåringer 10+ som ikke har lært seg bordmanerer og jeg får sjokk. De raper, smatter, prater med mat i munn osv. Lær barna normale bordmanerer! Det er veldig stigmatiserende senere når de skal omgås andre. Har en venninne på 28 år som jeg ikke kan spise sammen med fordi hun er så vanvittig udelikat. Foreldrene lærte henne aldri normale bordmanerer og hun lærer ikke sin sønn. Han er 6 år og spiser som en gris og oppfører seg som en apekatt. Utrolig glad for at mine foreldre lærte meg det jeg mener er helt nødvendige sosiale normer. Anonymous poster hash: 5f2ff...894 Nå syns jeg det er litt drøyt å kalle det for apekatt, men ellers er jeg ganske enig. Har ei vennine som kommer fra en bondefamilie og helt ærlig, det kan man se når hun spiser. Fra måten hun holder bestikk på til å spise med åpen munn. Udelikat, ja. Har lært mine barn bordskikk fra de begynte å spise med bestikk, men jeg tror det viktigste er å være et forbilde. Raping, smatting, ikke kunne sitte i ro, alt dette burde læres tidlig at man ikke gjør. Hvor har du det fra at "bondefamilier" har dårlige bordvaner? Det er som å si at alle muslimer er voldtektsmenn, fordi en har voldtatt. Idiotisk!! Anonymous poster hash: 5cf15...52c Sorry. Jeg skulle skrevet ressurssvak familie da.Så i dine øyne er bønder ressurssvake? Jaja... Anonymous poster hash: b3402...50c Er du ikke helt god? Hadde jeg skrevet ressurssvak familie hadde det aldri stått bondefamilie så ikke legg ting inn i munnen min. Nei, jeg tror ikke at bønder er ressurssvake men akkurat denne familien var det, på flere plan enn bare bordskikk. Du er nok ressurssvak i hodet tenker jeg! Sitte å snakke slik om andre familier. Fysj og ekkelt! Anonymous poster hash: 7158c...c73
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 En femåring burde få beskjed om hvordan man skal spise. Jeg terper på min femåring hver dag om at ikke han skal smatte og ikke snakke med mat i munnen osv. Jeg går i klasse med ei som er 29 år og hun spiser så ekkelt at jeg har sluttet å lunsje med henne. det er smatting, slikking av fingre og snakking med munne full av mat. De lydene er så ekle at jeg ikke får lyst på mat. Hun spurte meg en gang om hun smattet og jeg sa ja. Hun sluttet ikke, men bare lo!? Anonymous poster hash: de578...07c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er nok en av de pirkete mammaene. Jeg kommenterer åpen munn og snakking med mat i munnen. Det er ikke lov hos oss. Men likevel har femåringen min 'mat til ørene' når han er ferdig å spise. Og treåringen tygger med munnen åpen. Det tar tydeligvis tid her hos oss å få gjennom dette. Det er verre at ungene mine jamrer 'liker ikke' til det meste. Det irriterer vettet av meg og er IKKE noe de har hørt hjemme. Anonymous poster hash: 6d869...f3a
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #18 Skrevet 2. mai 2015 At barn tygger med åpen munn kan ha fysiske årsaker som store mandler og/eller falsk mandel. Anonymous poster hash: 81750...731
aanonym Skrevet 2. mai 2015 #19 Skrevet 2. mai 2015 Hva skal jeg si da, som har en fjortenåring som ikke spiser pent? Det feiler ham ingenting, han er bare ikke interessert. Har prøvd omtrent daglig hele livet hans...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #20 Skrevet 2. mai 2015 En femåring burde få beskjed om hvordan man skal spise. Jeg terper på min femåring hver dag om at ikke han skal smatte og ikke snakke med mat i munnen osv. Jeg går i klasse med ei som er 29 år og hun spiser så ekkelt at jeg har sluttet å lunsje med henne. det er smatting, slikking av fingre og snakking med munne full av mat. De lydene er så ekle at jeg ikke får lyst på mat. Hun spurte meg en gang om hun smattet og jeg sa ja. Hun sluttet ikke, men bare lo!? Anonymous poster hash: de578...07c Nesten så jeg lurer på om vi kjenner samme person... Må gå ut når hun spiser! Anonymous poster hash: 71671...edd
Gjest Antarctica Skrevet 2. mai 2015 #21 Skrevet 2. mai 2015 Hva skal jeg si da, som har en fjortenåring som ikke spiser pent? Det feiler ham ingenting, han er bare ikke interessert. Har prøvd omtrent daglig hele livet hans... Ikke gi opp! Her tok det laaaang tid hos den eldste, men nå nærmer vi oss mål. Jeg tør sende ham i selskap alene, og det ville ha holdt hardt for et par år siden....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå