Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Har en del smerter på natta som jeg regner med er voksesmerter. Men ser dere noe galt med beina hennes? Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Hva tenker du ev. er galt? Om det er stilling du mener så er det ikke mulig å bedømme ut fra den vinkelen du har tatt bildet i. Om hun ikke har vært i solen så ser det ut som om fargen i huden er rødlig, mer på høyre enn venstre. Anonymous poster hash: 71553...849
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Jeg vet ikke om det er vinkelen på bildet som gjør at det blir sånn, eller om det er sånn hos alle, men jeg synes det ser ut som om anklene står i skråvinkel. Hadde kanskje vært enklere å se om du hadde tatt bilde i rett vinkel nederst ved anklene, og ikke skråvinkel.Men ang. beinsmerter på nattestid - jeg hadde dette hele oppveksten. Fra jeg var bitteliten til jeg var rundt 16. Enorme voksesmerter! Anonymous poster hash: cd41b...0df
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Hun er skjev i beina spesielt på venstre. Anonymous poster hash: 48e2f...f44
frøken K Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Akkurat sånn er min datters bein også, og jeg har tidligere lagt ut et likt bilde og spurt andre pga bekymring. Men vi har vært hos fysioterapeut to ganger nå, og fått vite at hun har innoversvingte hofter og ekstra myke ledd, som gjør at anklene heller litt innover, litt mer på ene enn andre. Det er visst noe de fleste vokser av seg og ikke noe de gjør noe med uansett. Og de vil rette seg mer og mer. Vi ser forskjell fra et år siden og nå.. Nå er hun 2 år og 7 mnd.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Høyre ben ser kortere ut. Kan ses ved at venstre knehase er høyere. Altså er det nok noe som står skeivt eller vokser ikke beina likt. Anonymous poster hash: a31fa...1c2
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Hvordan finner jeg ut avdette da?bør man ta bilde av beina? Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Hun har mye vondt i venstre bein. Anonymous poster hash: 48e2f...f44
frøken K Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Spør om en time til fysioterapeut på helsestasjonen. De undersøker hun og vil vurdere om hun evt. skal sendes til spesialist eller om det er lignende som min har, og ikke trenger behandling. Smerter kan være voksesmerter eller noe annet. Men fysioterapeut er første steg tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Ingenting ser galt ut. Anonymous poster hash: 7b2b1...432
Ostepopp1234 Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Sønnen min har hatt masse voksesmerter. Han har til og med haltet i perioder, og det venstre beinet har vært det mest vonde. Har til og med vært til røntgen for å sjekke at det ikke var noe miniatyrbrudd i foten eller noe. De fant ingenting.Legen har sjekket både rygg og lengde/ stilling på beina, og ikke funnet noe galt. Helt forferdelig å se han gråte på nattestid og vri seg i smerter. Ender ofte med å gi han paracet. Det lindrer litt. Fæle greier. Kan huske at jeg også hadde det deler av barndommen. Håper det går over snart!. Mye smerter på en liten kropp!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Huff ja ikke morro når de vrir seg i smerter. Har han tatt blodprøver for å sjekke revmatisme? Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Ett kortere bein? Still henne opp foran deg med ryggen mot deg kun iført truse. Be henne stå rett opp og ned med armene hengende mot siden. Viktig hun er avslappet i armene. Er avstand fra arm til kropp lik på begge sider? Eller vipper den ene armen litt ut fra kroppen fra albuen? Da har hun forskjellig lengde på bena (ene hoften er litt høyere) Dette bør behandles. Hvis hun har smerter alt nå. Det korrigeres som regel med innleggssåle på det korte benet. Anonymous poster hash: c192e...b93
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Jeg er 26 år og har fortsatt "voksesmerter". Har enda ikke funnet ut hva det er, men er født med hofteleddsdysplasi og skjeve ben. Fikk sånne spesialsåler for å rette opp bena, og det hjalp litt. Men helt bra er det ikke enda, har vært inn og ut av legekontor uten å komme nærmere et svar. Nå skal jeg sjekkes for gikt. Megafestlig. Anonymous poster hash: efedf...547
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Hun har like ankler som jenta mi. Hun følges opp av ortoped og Fysio pga svake ankler og plattfot. Hun får mye kramper i beina pga det. Bruker innleggsåler, og dersom hun ikke bruker det på en stund blir det verre. Be om henvisning til ortoped Anonymous poster hash: d0288...424
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Ett kortere bein? Still henne opp foran deg med ryggen mot deg kun iført truse. Be henne stå rett opp og ned med armene hengende mot siden. Viktig hun er avslappet i armene. Er avstand fra arm til kropp lik på begge sider? Eller vipper den ene armen litt ut fra kroppen fra albuen? Da har hun forskjellig lengde på bena (ene hoften er litt høyere) Dette bør behandles. Hvis hun har smerter alt nå. Det korrigeres som regel med innleggssåle på det korte benet. Anonymous poster hash: c192e...b93 Det du skriver her kan stemme, men ikke nødvendigvis. Det eneste det forteller er at det er en skjevhet et sted, men ikke hvor i kroppen det sitter! Ta kontakt med helsestasjonen, Hi, og få en time hos barnefysioterapeuten der. Anonymous poster hash: 71553...849
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #18 Skrevet 2. mai 2015 Har bestilt time til Manuellterapeut,er de like flinke som en fysioterapeut? Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #19 Skrevet 2. mai 2015 Har bestilt time til Manuellterapeut,er de like flinke som en fysioterapeut? Anonymous poster hash: 48e2f...f44 De har spesialisering i manuell terapi i tillegg, så du får en bredere vurdering hos en manuell terapeut Anonymous poster hash: 71553...849
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #20 Skrevet 2. mai 2015 Så godt å høre spent på hva de sier. Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #21 Skrevet 2. mai 2015 Ett kortere bein? Still henne opp foran deg med ryggen mot deg kun iført truse. Be henne stå rett opp og ned med armene hengende mot siden. Viktig hun er avslappet i armene. Er avstand fra arm til kropp lik på begge sider? Eller vipper den ene armen litt ut fra kroppen fra albuen? Da har hun forskjellig lengde på bena (ene hoften er litt høyere) Dette bør behandles. Hvis hun har smerter alt nå. Det korrigeres som regel med innleggssåle på det korte benet. Anonymous poster hash: c192e...b93 Det du skriver her kan stemme, men ikke nødvendigvis. Det eneste det forteller er at det er en skjevhet et sted, men ikke hvor i kroppen det sitter! Ta kontakt med helsestasjonen, Hi, og få en time hos barnefysioterapeuten der. Anonymous poster hash: 71553...849 Hvordan utdannelse har du? Hvis du ser på beina så ser du at føttene plasseres ulikt på underlaget og knehasene ikke er jevne. Lite sannsynlig at jenta har skjev rygg. Anonymous poster hash: c192e...b93
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #22 Skrevet 2. mai 2015 Ett kortere bein? Still henne opp foran deg med ryggen mot deg kun iført truse. Be henne stå rett opp og ned med armene hengende mot siden. Viktig hun er avslappet i armene. Er avstand fra arm til kropp lik på begge sider? Eller vipper den ene armen litt ut fra kroppen fra albuen? Da har hun forskjellig lengde på bena (ene hoften er litt høyere) Dette bør behandles. Hvis hun har smerter alt nå. Det korrigeres som regel med innleggssåle på det korte benet. Anonymous poster hash: c192e...b93 Det du skriver her kan stemme, men ikke nødvendigvis. Det eneste det forteller er at det er en skjevhet et sted, men ikke hvor i kroppen det sitter! Ta kontakt med helsestasjonen, Hi, og få en time hos barnefysioterapeuten der. Anonymous poster hash: 71553...849 Hvordan utdannelse har du? Hvis du ser på beina så ser du at føttene plasseres ulikt på underlaget og knehasene ikke er jevne. Lite sannsynlig at jenta har skjev rygg. Anonymous poster hash: c192e...b93 Hvilken utdannelse har du? Jeg har mer enn nok utdannelse og erfaring til å foreta en full funksjonsundersøkelse i slike tilfeller. Jeg skrev tidligere at det ikke er mulig å konkludere med noe pga. vinkelen bildene er tatt i - i hvert fall om man skal gjøre en seriøs begrunnelse. Jeg har sett det samme som deg, men poenget mitt var at det du skrev ble altfor upresist. Du skriver at hvis "den ene armen vipper litt ut fra kroppen fra albuen"... så har hun forskjellig lengde på beina. Jeg sa at det du skrev kanskje kan være riktig, men at man ikke kan skrive generelt at hvis ene armen går mer ut fra kroppen enn den andre så er ene benet for kort. Generelt sett - slik du skrev det - kan man ikke si det. Selv om det ser ut som om det er en liten benlengdeforskjell og at barnet kanskje pronerer mer i ene ankelledd enn det andre, så er det ikke noe man bør uttale seg for bastant om ut fra et bilde i feil vinkel, et bilde som heller ikke viser bekken eller rygg heller. Ut fra det lille man kan se så er ikke forskjellen særlig stor, så barnets smerter trenger ikke en gang ha sammenheng med en ev. benlengdeforskjell. Noen har problemer med små lengdeforskjeller, andre har ikke problemer selv med store lengdeforskjeller. Hva som er tilfelle her kan man først finne ut etter videre undersøkelser og ev. utprøving av behandling. Men dette bør helt klart undersøkes videre, og nå har jo Hi allerede bestilt time til manuell terapeut til jenta si, så da vil hun få en ordentlig undersøkelse av jenta. I tillegg har manuell terapeuten muligheten til å henvise videre til røntgen og/eller spesialist om det vurderes som nødvendig. Anonymous poster hash: 71553...849
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2015 #23 Skrevet 2. mai 2015 Tusen takk for svar dere😊 kan du forklare meg litt bedre hvordan jeg bør ta bilde? Anonymous poster hash: 48e2f...f44
Ostepopp1234 Skrevet 3. mai 2015 #24 Skrevet 3. mai 2015 Huff ja ikke morro når de vrir seg i smerter. Har han tatt blodprøver for å sjekke revmatisme? Anonymous poster hash: 48e2f...f44 Har ikke sjekket revmatisme nei, men selv vokste jeg det av meg, og det gjorde også den eldste sønnen min, som hadde lignende problemer. Det ble jo tatt blodprøver av de begge. Vet jo ikke nøyaktig alt de sjekket for i disse, men noe galt fant de ihvertfall ikke.
mamma'n til 2 :) Skrevet 3. mai 2015 #25 Skrevet 3. mai 2015 Sånne ben har min datter også. Hun får feilstillinger i anklene pga muskelsvakhet i leggene,av ukjent årsak. Hun følges opp av ortoped og fysio, har fotsenger,ortopedisk fottøy og trener med fysioterapeut. Hun har i tillegg klotå på den midterste tåa på hver fot,så hun har også tåortoser. Vi har tatt bloprøver(asat/alat) og både røndtgen og ultralyd av både hofter,knær,ankler og tær,men ikke kommet nærmere noen konklusjon på hva dette skyldes. Skjevhetene forplanter seg oppover, slik at hun har mye smerter i knær og rygg. Dette får hun massasje for. Vil anbefale en tur til legen så dere får henvisning til ortoped og fysioterapi. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå