Gå til innhold

Etisk gåte: Du er ute og kjører...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På et busstopp står en gammel syk dame som må til sykehus med en gang, ellers dør hun. Sammen med henne står din store kjærlighet, og din søster som er din beste venninne. Du kan bare ta med deg en person i bilen. Du vet at du vil aldri noen gang få se de som ikke blir med i bilen.

Hva gjør du?

Anonymous poster hash: 696c4...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etisk gåte eller et etisk dilemma???

Anonymous poster hash: aab02...444

Skrevet

Spørs hvordan du ser det faktisk. Hva ville du gjort? Hi

Skrevet

Jeg hadde bedt den store kjærligheten kjøre den syke damen til sykehuset, selv hadde jeg blitt igjen hos min søster.

Vennskap og familie foran kjærlighet

Anonymous poster hash: 82211...f07

Skrevet

Hadde tatt med den syke damen. Kunne aldri tilgitt meg selv om jeg ikke gjorde alt som sto i min makt for å redde et liv.

Anonymous poster hash: 6efa7...813
Skrevet

Går ut av bilen og tar bussen

Skrevet

Ber min søster kjøre den gamle damen og blir igjen med min store kjærlighet.

Anonymous poster hash: 5d6ff...48d

Skrevet

Hadde bedt søsteren min ta med den syke damen, og stått og ventet med min store kjærlighet

Anonymous poster hash: 0b0d7...15d

Skrevet

Æsj, du løste den jo med en gang 😄 Derfor "gåte" og ikke dilemma. Hi

Skrevet

Hva med å ringe ambulanse, høhø

Skrevet

Æsj, du løste den jo med en gang Derfor "gåte" og ikke dilemma. Hi

Er det meningen at man skal godta at man aldri får se sin søster og beste venninne noen sinne igjen? :S 

For en del mennesker er det nok mer aktuelt å be den store kjærligheten kjøre den gamle damen til sykehuset. 

Skrevet

Man får jo velge som man selv vil. For meg hadde det vært vanskelig, men jeg hadde blitt igjen med mannen. Hi

Skrevet

Ber min søster kjøre den gamle damen og blir igjen med min store kjærlighet.Anonymous poster hash: 5d6ff...48d

Æsj, du løste den jo med en gang Derfor "gåte" og ikke dilemma. HiAnonymous poster hash: 696c4...8dc

Er det meningen at man skal godta at man aldri får se sin søster og beste venninne noen sinne igjen? :S 

For en del mennesker er det nok mer aktuelt å be den store kjærligheten kjøre den gamle damen til sykehuset.

Hun kommer jo til å se søsteren igjen. Hun tar jo bilen!

Anonymous poster hash: 835d7...4dd

Skrevet

Du sa ingenting om det etiske dilemmaet stammet i fra pliktetikken, kpnsekvensetikken, dydsetikken, diskursetikken osv???????😳😳😳😳😳🙈

Anonymous poster hash: 94d75...339

Skrevet

men gåten sier " Du vet at du vil aldri noen gang få se de som ikke blir med i bilen" så hvis en går ut av bilen og blir igjen med sin store kjærlighet... hva skjer da. Får du aldri se deg selv igjen eller den store kjærligheten? 

Anonymous poster hash: 4a037...612
Skrevet

Ber min søster kjøre den gamle damen og blir igjen med min store kjærlighet.Anonymous poster hash: 5d6ff...48d

Æsj, du løste den jo med en gang Derfor "gåte" og ikke dilemma. HiAnonymous poster hash: 696c4...8dc

Hun kommer jo til å se søsteren igjen. Hun tar jo bilen!

Anonymous poster hash: 835d7...4dd

Hvis søsteren tar bilen vil jo ikke hun se de 2 igjen, for de er jo ikke i bilen

Anonymous poster hash: 0387c...bf3

Skrevet

Du sa ingenting om det etiske dilemmaet stammet i fra pliktetikken, kpnsekvensetikken, dydsetikken, diskursetikken osv???????

Anonymous poster hash: 94d75...339

Sitter du og leser til Ex.Phil eksamen, eller?  :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...