Gå til innhold

Mye dobbeltslag (hjertet)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig plaget med kjennbare dobbeltslag i hjertet for tiden. Nå vet jeg at dette er normalt, og at vanligvis merker man det bare ikke. Jeg har også hatt slike perioder tidligere og blitt målt med sånn EKG(?), ved to ulike anledninger, og det er ikke noe galt. Likevel synes jeg det er veldig ubehagelig, spesielt dersom det kommer når jeg f.eks. trener eller anstrenger meg fysisk.

Er det andre her som har samme ubehag? Har dere fått noen gode råd?

Anonymous poster hash: 579ff...c10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det mye. Jeg fikk det i løpe av det siste året, legene sier det er såååå vanlig. Men vi vet jo alle at det er et dårlig tegn når et hjerte begynner å oppføre seg annerledes enn det har gjort tidligere. Jeg er snart 40. Det hjelper trolig å komme i bedre form. Jeg har trent godt noen måneder nå, og har senket pulsen min med mange slag i minuttet.

Anonymous poster hash: a153c...b35

Skrevet

...senket hvilepulsen....Dvs at jeg har trent hjertemuskelen, og at den virker bedre nå.

Skrevet

Jeg har det slik. Her kan de ta over den normale hjerterytmen og vare i flere dager. I tillegg får jeg veldig høy puls. Mellom 160-200.

Jeg har noe som heter venstre grenblokk og har en hjertefeil. Så derfor skal jeg få satt inn en pacemaker som styrer rytmen.

Ja det er kjempe ekkelt. Og når det hemmer hverdagen er det viktig å få en skikkelig utredning. Har du prøvd medisiner? Det har jeg uten hell.

Anonymous poster hash: 6a984...d4a

Skrevet

Hei dere. Nei, jeg har ikke prøvd medisiner, det er jo bare noe som kommer i perioder. I lange perioder får jeg bare hjertebank en og annen gang, og så kommer det gjerne noen uker eller måneder der det er mye av det. Jeg har også økt puls i perioder, f.eks. da jeg var gravid lå hvilepulsen på ca 120-140 mot slutten i alle svangerskapene, men ikke nå tror jeg.

Jeg trener regelmessig og er i ganske god fysisk form, men det ser ikke ut for å gjøre noe til eller fra, derimot ser det ut for at stress er utløsende. Det blir verre når jeg er stresset. Legen min har også sagt at det er både vanlig og ufarlig. Jeg er 34 år, man har hadde det i perioder fra jeg var ca 21-22 år.

Skrevet

Har du prøvd langtids-EKG? Altså som du har på i 24 timer?

Anonymous poster hash: a1a8c...8af

Skrevet

Hei dere. Nei, jeg har ikke prøvd medisiner, det er jo bare noe som kommer i perioder. I lange perioder får jeg bare hjertebank en og annen gang, og så kommer det gjerne noen uker eller måneder der det er mye av det. Jeg har også økt puls i perioder, f.eks. da jeg var gravid lå hvilepulsen på ca 120-140 mot slutten i alle svangerskapene, men ikke nå tror jeg. Jeg trener regelmessig og er i ganske god fysisk form, men det ser ikke ut for å gjøre noe til eller fra, derimot ser det ut for at stress er utløsende. Det blir verre når jeg er stresset. Legen min har også sagt at det er både vanlig og ufarlig. Jeg er 34 år, man har hadde det i perioder fra jeg var ca 21-22 år. Anonymous poster hash: 579ff...c10

Hvordan trener du?

Skrevet

Hei dere. Nei, jeg har ikke prøvd medisiner, det er jo bare noe som kommer i perioder. I lange perioder får jeg bare hjertebank en og annen gang, og så kommer det gjerne noen uker eller måneder der det er mye av det. Jeg har også økt puls i perioder, f.eks. da jeg var gravid lå hvilepulsen på ca 120-140 mot slutten i alle svangerskapene, men ikke nå tror jeg. Jeg trener regelmessig og er i ganske god fysisk form, men det ser ikke ut for å gjøre noe til eller fra, derimot ser det ut for at stress er utløsende. Det blir verre når jeg er stresset. Legen min har også sagt at det er både vanlig og ufarlig. Jeg er 34 år, man har hadde det i perioder fra jeg var ca 21-22 år. Anonymous poster hash: 579ff...c10

Hvordan trener du?

Noen dager løper jeg (ca 5-6 km), andre dager trener jeg styrke (ca 40 min). Med styrke er det da knebøy, lår, rumpe, mage, rygg, armer osv. Ikke så spennende ;)

HI

Skrevet

Har du prøvd langtids-EKG? Altså som du har på i 24 timer?

Nei, legen har aldri foreslått det. Burde jeg be om det? Jeg kan legge til at vi ikke har noen historikk i familien med hjertetrøbbel.

HI

Skrevet

Jeg har en defekt som ikke engang ble avdekket med 24-timers ekg. Fant den ikke før jeg lå på operasjonsbordet - men heldigvis har jeg en lege som henviste til operasjon kun basert på min beskrivelse.

Jeg hadde masse ekstra "ledninger" i hjertet som sender signal om at det skal slå, og da ble det litt i "hytt og pine" innimellom. Du skal normalt bare ha én, fra sinusknuten til hjertet. Er det ekstraledninger kan de brenne dem av via en enkel kikkhullsoperasjon (går inn med elektroder fra lysken og opp blodårene, kun lokalbedøvelse i lysken). Hos meg fikk de ikke tatt den siste ekstraledningen, fordi den ligger så tett inntil den jeg skal ha at det var fare for å bomme, så jeg har fortsatt ekstraslag, uregelmessig puls og innimellom ekstremt høy (hjerteflimmer). Det er ikke farlig, men ubehagelig og jeg blir sliten når det står på.

Det er forøvrig en ganske vanlig feil, men blir ofte oversett nettopp fordi den ikke vises på ekg annet enn akkurat når du har ekstraslag. Det finnes også medisiner man kan ta for det.

Skrevet

Har du prøvd langtids-EKG? Altså som du har på i 24 timer?Anonymous poster hash: a1a8c...8af

Nei, legen har aldri foreslått det. Burde jeg be om det? Jeg kan legge til at vi ikke har noen historikk i familien med hjertetrøbbel. HI Anonymous poster hash: 579ff...c10

Nå vet jeg ikke hva som kom fram på vanlig EKG, men for å vurdere rytemforstyrrelser (spesielt når de kommer og går) er det lurt å sjekke grundigere med EKG over 24 timer som da kan avdekke mye mer. Hvis du merker mer problemer under trening, kan også en belastnings-EKG (Ergometri) være lurt.

Skrevet

Jeg har en defekt som ikke engang ble avdekket med 24-timers ekg. Fant den ikke før jeg lå på operasjonsbordet - men heldigvis har jeg en lege som henviste til operasjon kun basert på min beskrivelse.

Jeg hadde masse ekstra "ledninger" i hjertet som sender signal om at det skal slå, og da ble det litt i "hytt og pine" innimellom. Du skal normalt bare ha én, fra sinusknuten til hjertet. Er det ekstraledninger kan de brenne dem av via en enkel kikkhullsoperasjon (går inn med elektroder fra lysken og opp blodårene, kun lokalbedøvelse i lysken). Hos meg fikk de ikke tatt den siste ekstraledningen, fordi den ligger så tett inntil den jeg skal ha at det var fare for å bomme, så jeg har fortsatt ekstraslag, uregelmessig puls og innimellom ekstremt høy (hjerteflimmer). Det er ikke farlig, men ubehagelig og jeg blir sliten når det står på.

Det er forøvrig en ganske vanlig feil, men blir ofte oversett nettopp fordi den ikke vises på ekg annet enn akkurat når du har ekstraslag. Det finnes også medisiner man kan ta for det.

Hei er dette noe de ser etter eller som ville blitt oppdaget under en åpen hjerteoperasjon?

Jeg er nemlig hjerte operert men fortsatt veldig plaget med mye ekstraslag og uregelmessig hjerterytme. Er blitt fanget opp flere ganger på ekg. Det eneste det er snakk om er å kanskje sette inn pacemaker. Eller gå inn via lysken å svi av noen ledninger som de sier.

Føler jeg går å venter å venter.

Skrevet

...

Skrevet

Jeg opplever også sånne ekstraslag innimellom. Ikke veldig ofte, men det er nokså ubehagelig, så skjønner godt at dere som har mye av det blir veldig slitne....

Anonymous poster hash: 6276f...b2c
Skrevet

Hei er dette noe de ser etter eller som ville blitt oppdaget under en åpen hjerteoperasjon?

Jeg er nemlig hjerte operert men fortsatt veldig plaget med mye ekstraslag og uregelmessig hjerterytme. Er blitt fanget opp flere ganger på ekg. Det eneste det er snakk om er å kanskje sette inn pacemaker. Eller gå inn via lysken å svi av noen ledninger som de sier.

Føler jeg går å venter å venter.

Nå er jeg ingen ekspert, men disse ledningene er vel i praksis nervetråder så jeg tviler sterkt på at de er synlige for det blotte øye. Så om de ikke så etter dem er det vel ikke usannsynlig at de ble oversett...
Skrevet

Nei, rytmeforstyrrelser kan ikke sees under en operasjon. Men man kan kanskje av og til se at noe av hjertemuskelen ikke ser helt frisk ut. Det kan være bakgrunn for rytmeforstyrrelser, men kan like godt ikke være det. Det gjelder helst etter hjerteinfarkt.

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden din. Men jeg er selv veldig plaget med dette.

Jeg har jo venstre grenblokk. Det tror de kommer av skade på hjerte. Enten pga den hjertefeilen eller fordi jeg har hatt et lite infarkt.

Når de opererte hjerte mitt måtte de åpne hjerteveggen og skjære litt i hjerte klaffen for å fikse feilen. Kan dette føre til plagene jeg har i dag?

Hjertet mitt pumpet veldig dårlig før operasjonen. Men nå pumper det bra. Men den uregelmessige rytmen og ekstraslagene er veldig hemmende. Og legene vil vente å se det an før de eventuelt gir meg pacemaker eller brenner av ledninger i hjertet. Jeg er sliten. Og mye plaget.

Dritt lei av å se det an. Dere andre som har vært veldig plaget. Hva måtte til for at det ble gjort noe?

Skrevet

Det er dessverre helt vanlig, og heldigvis helt ufarlig :) ingen tips annet enn å unngå cola og sjokolade..

Anonymous poster hash: 4f7ae...de3

Skrevet

Det er dessverre helt vanlig, og heldigvis helt ufarlig :) ingen tips annet enn å unngå cola og sjokolade..

Ikke alltid det er pga cola og sjokolade. Jeg har et veldig strengt kosthold pga hjerte sykdommen. Men har fortsatt ekstraslag. Drikker aldri cola og spiser sjeldent sjokolade

Skrevet

Ikke alltid det er pga cola og sjokolade. Jeg har et veldig strengt kosthold pga hjerte sykdommen. Men har fortsatt ekstraslag. Drikker aldri cola og spiser sjeldent sjokolade

Så nødvendig kommentar :) ! Haha.. kan jo finne frem tskjeen og fortelle at koffein og sjokolade fremprovoserer doble slag. At man holder seg unna, og likevel får det, er urelevant.

Det blir som å påpeke at man får energi selvom man ikke spiser sjokolade hver dag. Men holder man seg unna, vil ikke det være med å forverre dobbeltslagene. Men det er ufarlig dersom man ikke holder seg unna.

Skrevet

Sånne ekstraslag er ganske vanlige uten at det er noe feil.

Psyken spiller inn endel og tenker du kjenner det godt når du setter deg ned om kvelden og skal slappe av eller etter ei treningsøkt.

Stress kan utløse det, som feks før en eksamen.

Anonymous poster hash: cb1c4...4ab

Skrevet

Jeg drikker verken cola, kaffe eller te i det hele tatt, og spiser bare litt sjokolade innimellom, så for min del er dette neppe noe som virker inn.

HI

Skrevet

Jeg sliter med det samme.

Har hatt det i ca 15 år.

Jeg fikk heldigvis skjekket det ut, og det var en variant av tachycardia Paradoxy supraventicular tachycardia.

Jeg ville ha skjekket det ut. Vanligvis er det ganske så uskyldig, men man vet jo aldri.

Anonymous poster hash: 2ae02...041

Skrevet

Jeg sliter med det samme.

Har hatt det i ca 15 år.

Jeg fikk heldigvis skjekket det ut, og det var en variant av tachycardia Paradoxy supraventicular tachycardia.

Jeg ville ha skjekket det ut. Vanligvis er det ganske så uskyldig, men man vet jo aldri.Anonymous poster hash: 2ae02...041

Eller Paroxysmal supraventricular tachycardia (evt paroksystisk supraventrikulær takykardi) som det også heter ;)

Anonymous poster hash: 8cd5b...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...