Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #1 Skrevet 30. april 2015 Datteren vår har tre søskenbarn som stadig vil komme på overnatting. Vår datter er 15 år og søskenbarna er 12, 13 og 14 år. De på 13 og 14 er søstre. Hyggelig med besøk, men hver eneste gang får ikke datteren vår lov til å sovne før den av de som sover her har sovnet! Datteren vår er B-menneske så det holder og hun holder ut leeeenge, men ett sted må jo grensa gå! Når gjestene ikke har sovnet før kl. 02-03 om natta, da blir det vel drøyt! Hun ene må jeg også sitte våken til, det gjør de hjemme også. Ellers blir det hysterisk grining og noen kan komme å stjele ho og jeg vet ikke hva... (Burde jo fått hjelp for angst, mener jeg, men det kan jo ikke jeg gjøre noe med.... uten om å snakke med foreldrene da, det har jeg selvfølgelig gjort, men de uskylder bare oppførselen og gjør ikke noe videre...) De to andre vil bare ha selskapet, ligger ikke mer bak. Ser jo at datteren vår ikke lenger synes det er så hyggelig at de kommer. Eller ikke at de overnatter da.... men vet ikke helt hva jeg skal si... Fram til nå har jeg ikke salt så mye, annet enn at jeg ber de legge seg rundt 23.00 og at lyset slukkes rundt midnatt. Jenta som sliter med angst, har jeg sittet oppe med til hun sovner, jeg sitter nede i stua da. Hun har jeg hatt tålmodighet med til nå, siden jeg synes så synd på ho. Men nå blir jeg egentlig bare irritert kjenner jeg. Særlig siden jeg har to mindre barn til som jeg skal ta vare på dagen etter.... Hva synes dere? Anonymous poster hash: 7191d...c5f
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #2 Skrevet 30. april 2015 Syns at dere kan ha dem på besøk på dagtid, så kan de dra hjem og sove. At dere skulle måtte sitte oppe til langt over midnatt er jo uhørt! Det hadde jeg aldri godtatt! Anonymous poster hash: 7f2ba...fb2
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #3 Skrevet 30. april 2015 Ja, synes det blir for mye greier.... Det som er litt synd er at to av dem har to timer å kjøre hver vei, så det blir mye kjøring for dagsbesøk... Men jeg kjenner at det tar flere dager å komme til hektene igjen etter en slik helg... og det merker jeg på datteren min også... Trist at det skal bli så mye styr for noe som egentlig skulle vært kjempe koselig.... Men jeg blir så sliten at jeg ender opp som tante-grusom-fra-helvete. Jeg sier det til dem også, at vi må få sove om natta, men det endte bare med at datteren vår ble trua til å ikke si noe. Så jeg trodde det hadde blitt bedre, men de blå ringene under datteren vår sine øyne og humøret deretter, fortalte jo sitt. Nei, nå får det bli lenge til neste gang... Får jo bare si det som det er (igjen...), det er jo deres valg.... Anonymous poster hash: 7191d...c5f
soleia Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Då får heller overnattingsgjesten ligge på gjesterommet eller eventuellt i stova, sidan dei ikkje klarar å roe seg om kvelden og held jenta di vaken til langt på natt. Det kan jo ikkje vere bra for dei heller med slik rangling. Litt grenser må ein kunne sette, tenkjer eg.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Har du forsøkt å gi klar beskjed om at de kan overnatte, men bare hvis de faktisk slukker lyset og legger seg til å sove kl. 23.00? Anonymous poster hash: 20642...29b
pifi med tre nurk Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Ingen mer overnatting på en gooood stund!
Superdolly Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Når ungene er så store hadde jeg ikke lagt fingrene imellom altså. Si det rett ut som det er, at denne natteranglinga tar fullstendig knekken på dere og at dere ikke orker å ha dem på overnattingsbesøk før de lærer seg å sovne tidligere om kvelden.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Da sier du: " dere kan godt få sove over,men da må .... få sove når hun vil. Vi slukket lyset klokka ... " Så får de velge om det fortsatt er aktuelt. Anonymous poster hash: 56e4c...70c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Jeg hadde sagt det rett ut til foreldrene at om ungene skulle sove her igjen, må de ta en prat med sine unger og si at her er det kveld kl 23 og da er det soving. Om de ikke er enige blir det ikke overnatting mer. Jeg har to unger som legger seg seint, men de sover også lenge om morran når de har fri. Ingen problemer med å legge seg til vanlig tid når det er skole igjen. Skal de overnatte hos sin tante er det sengetid før normal sengetid hos oss. For hennes unger sovner mange timer før mine, det vet mine og de vet også at når de er på besøk så må de innrette seg etter det husets regler. Enkelt og greit. Det samme er det når de er hos oss, da roer vi oss ned til kvelden når de har normal legge tid, alle ungne finner senga og sovner ikke mine etter at de andre har sovnet kommer mine ut i stua og er der til de vanligvis legger seg. Hos oss er dette en uskreven regel, i mine øyne normal folkeskikk. Men jeg har kanskje litt annet syn på det enn endel andre da meg og min mann jobber turnus begge to. Har han jobbet natta, må resten av huset tilpasse seg slik at han får sove. Skal jeg tidlig på jobb en lørdag betyr det at huset skal være rolig til normal tid. Hjelper ikke å rangle halve natta da, eller at unger bråker og herjer mens mannen sove. Da våkner trolla, og vi er ikke blide da. Med korps barn i hus så betyr det også rolige og tidlige kvelder når det barnet skal tidlig opp for å masjere. Så her må alle tilpasse hverandre. Det går fint ann for de eldste å være sent oppe selv om jeg skal tidlig på jobb dagen etter, men da betyr det å være stille. Anonymous poster hash: 740fc...26b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Joda, jeg har sagt klart ifra, hatt klare regler for sengetid og når det må være stille. Jenta med angst er flinkest til å høre etter, hun er nok livredd for at jeg bare skal gå å legge meg. Men det går jo utover alle uansett... Men dette er tre jenter som ikke er vant med å ha grenser hjemme... Legge de på ett annet rom går ikke, for vi har ikke flere rom. 😜 Nei, jeg må nok heller gå til det skrittet at vi sier nei, rett og slett... synes det er veldig trist da, å være tante som sier nei til besøk.... men jeg orker ikke mer når det går utover hele familien her... Ville bare høre hva andre hadde gjort... Litt rart for de at tremenningen til ungene her fortsatt får sove her, men hun er motsatte og sovner rundt 21.00 uansett hvor gøy ting er. Men jeg får være tydelig på at det er dét som er grunnen og at vi kan prøve om en stund, så får vi se hvordan det blir. Det er jo deres valg. Anonymous poster hash: 7191d...c5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå