Gå til innhold

Mekling ang samvær, små barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. 
Kan noen fortelle meg sine erfaringer rundt meklingsmøte ved samlivsbrudd?
Jeg tenker spesielt på dette med samværsavtale og hvordan gå fram for å få 30/70 eller 40/60?
Jeg kan se for meg 50/50 på sikt når barna evntuelt uttrykker et eget ønske om dette, men far er på ingen måte egnet til å ha dem så mye alene sånn som ting er nå.

Han er en snill far, men lager ikke middag, legger ungene uten kveldsmat om de er veldig sutrete, liker ikke å ta dem med ut eller med på opplevelser, da han opplever dette som "stress". Er verbalt ufin og kranglete foran de små ved en hver anledning. Den yngste i flokken er kun 18mnd, og far har er jobb som innebærer mye reising og at jeg har vært mye alene med alle 3 barna fra fødsel av. Barna har helt klart sterkest tilknytning til meg og min familie.

Han har lite nettverk i nærheten, mens jeg har halve slekta og mange gode venner, sterkt nettverk. Barnehagen har også ved flere anledninger reagert på fars ufine oppførsel og manglende tilstedeværelse, samt at han diskuterer og krangler med barnehagens ansatte når de ringer ham pga at en av ungene er syk, eller slapp og nekter nesten da å hente barnet. 

Han stiller sterkere enn meg økonomisk, men jeg kommer til å klare meg helt greit, og etterhvert bedre når videreutdanningen er i boks. 

Blir det rettssak uansett når han står bastant fast på at han har krav på 50/50 siden barna er like mye hans som mine? Prøver å få ham til å forstå at det hele handler om å gjøre barnas hverdag mest mulig levbar og grei, og at det ikke er meg han straffer ved å forsøke å "ta fra meg" mest mulig samvær med barna som han uttrykker. I starten av samlivsbruddet, godtok han 30/70 i min favør, nå når meklingstimen nærmer seg og han innser realiteten og alvoret, har han begynt å ringe meg 6-10 ganger daglig for å fortelle meg at han SKAL ha barna 50/50, jeg skal da f*** ikke få ei krone av ham i barnebidrag...o.s.v...

Hva hender i en eventuell rettssak?

Anonymous poster hash: 7d1e2...e3b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil antagelig ikke bli noen rettssak, både veilederen på familievernkontoret, etterhvert hans egen advokat og på rettsforberedende vil han få forklart at dette er en sak han ikke kan vinne og ingen rett dømmer 50/50 for små barn som aldri har levd slik før. Antagelig vil han innse realiteten og gi seg.

Kriteriene for 50/50 er

-Barna må være over 6-7 år

-Foreldrene må bo i samme nærmiljø

-Samarbeidet må være godt (og det er det sjelden når det går helt til retten)

For at retten skal dømme 50/50 må det ha vært praktisert tidligere og fungert tilfredstillende. Retten dømmer aldri 50/50 for barn som ikke har levd sånn før.

Anonymous poster hash: fbe37...fd8

Skrevet

Takker for svar :) 
Er dette ganske sikkert? 
Ser bare hvor rolige barna har blitt og hvor mye mer de prater, sover og spiser etter at vi flyttet ut.
Er redd for at han skal oppnå den fordelingen han ønsker, selvom han ikke er egnet for å ha så mye omsorg for barna før han innser en ting og to, og vokser som menneske. Grusomt å gå rundt i usikkerhet og med denne redselen! 

HI

Anonymous poster hash: 7d1e2...e3b
Skrevet

Ut i fra det du forteller høres det ut som han har en syltynn sak skulle det gå til retten.

Jeg ville stått steilt på "vanlig samvær" (og knapt nok det om det stemmer at de ikke får skikkelig mat), vil han ha mer får han gå til retten.

Vær obs på at noen meklere vil legge vesentlig press på dere for å bli enige, så du bør være forberedt på å "stå på krava" dersom du mener det er det riktige. Mekler har ingen myndighet til å tvinge igjennom noen avtale.

Skrevet

Det er som det sies over her en forutsetning for 50-50 at foreldrene har et godt samarbeid. Dersom saken havner i retten, har man åpenbart ikke et godt samarbeid. Derfor dømmer man ikke 50-50.

I tillegg er 18 måneder altfor ungt til 50-50. Du vil få støtte på familievernkontoret om at barnet trenger en stabil omsorgsperson. Med mindre far har tenkt å gå for hovedomsorg, trenger du nok ikke bekymre deg. Han blir nok "jekket ned noen hakk " på meklingsmøtet.

Anonymous poster hash: c386a...b32

Skrevet

Ser det jeg skrev over kan misforstås. "med mindre far har tenkt å gå for hovedomsorg ", med det mente jeg ikke at jeg tror han har en nubbesjangs til å få det utifra det du beskriver, men han kan jo da lage mye kvalm og dra saken til retten. Jeg tipper han blir realitetsorientert på meklingsmøtet.

Anonymous poster hash: c386a...b32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...