Gå til innhold

Noen her som er operasjonsykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tungt for ryggen? Jeg har vært operert for en del år siden i ryggen og er redd jeg vil få plagene tilbake ved mye ståing. Kan man sette seg ned på en stol ved operasjoner som varer 5-8 timer eller står man rett opp å ned mens operasjonen pågår?

Hva ellers gjør man som operasjonsykepleier forruten om å assistere under operasjon og telle utstyr som kommer inn og ut?

Anonymous poster hash: 6837e...a52
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er ikke operasjonssykepleier, men sisteårs medisinstudent jeg har assistert ved mange operasjoner. Hvis du har ryggproblemer vil jeg ikke anbefale operasjonssykepleier. Under noen operasjoner kan du sitte. Men ikke alltid det går. Medstudenter som har ryggproblemer har blitt frarådet å velge et kirurgisk fag av bedriftslegene. Det er forresten alltid to operasjonssykepleier under en operasjon. En er kledd sterilt og står ved bordet ved pasienten og holder ordenen på utstyr, hjelper kirurgene osv. Den andre kan gjerne sitte mer og må hente og fylle på ting som mangler, svare på telefoner osv. Operasjonssykepleiere er også med å stelle i stand pasienten, altså dekke til, legge pasienten i den stillingen som trengs og desinfisere. Etterpå bandasjerer de osv. Sykepleierne er også så heldige at de kan ta pauser. Da kommer en annen sykepleier og tar over. Samme gjelder for anestesien, men ikke kirurgene. Det er veldig kjipt. Jeg vil heller anbefale deg å bli anestesisykepleier! Da kan du gjøre mye praktisk og du kan sitte under nesten hele operasjonene. Hadde jeg vært sykepleier, hadde jeg sterkt vurdert anestesi.

Anonymous poster hash: 82c06...59d

Skrevet

Jeg er operasjonssykepleier. Om du har dårlig rygg vil jeg ikke anbefale yrket. Når man er steril står man mye, og har bare et pitte lite område man kanskje kan bevege seg på. Bare så det er sagt så er det de små operasjonene som mange ganger er tyngst. Fordi operasjonsområdet er så lite blir bevegelsene svært statisk, når man må holde haker for eksempel.

Det er som det blir sagt over her 2 operasjonssykepleier til stede under operasjonen, en steril og en koordinerende. Den sterile rollen er å assistere kirurgen, holde greie på utstyret (at det er sterilt, at det er helt, at det virker,hvor mange vi har av det osv), infeksjonsforebygging og sikkerhet (for pasienten, seg selv og øvrig personal). Den koordinerende er den som tar seg av pasienten, sørger for at den ligger bra under hele operasjonen (pasienter er svært utsatt for trykkskader under bedøvelse), trygger pasienten, setter opp alt medisintekniske utstyr som må rundt pasienten for å kunne operere, svarer på telefoner, assisterer den sterile operasjonssykepleieren mm. Selv om man noen ganger kan sitte mer under operasjonen må man ha god rygg der også daan må kunne smyge seg mellom alt utstyr, under dekket osv uten å gjøre usterilt og uten å forstyrre. Er ikke akkurat ergonomisk arbeidsstillinger vi har. Oppgavene til en koordinerende operasjonssykepleier er leiring, infwksjonsforbygging og sikkerhet. I begge rollene er planlegging viktig, men også handlekraft der man kan ha bare sekunder å tenke seg om på.

En operasjonssykepleier har en spennende og alsidig arbeidsdag! Men man må ha god rygg og god helse for å kunne ha en slik jobb. Det er vanskelig å beskrive hva vi gjør for vi gjør så mye, men sånn grove linjer er det vel dette :)

Anonymous poster hash: ff84d...ef0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...