Gå til innhold

17. mai - den store vise-seg-frem-dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det viktigste på 17. mai skal vel ikke være å se flottest ut, at bunad er et must, og at barna må ha nye festklær. Skal ikke alle få feire dagen, uten å føle seg mindreverdig pga. økonomi?

Anonymous poster hash: e661b...fa3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem mener dette? Har aldri hørt noen som tenker i nærheten av dette en gang!

Skrevet

Trenger vel hverken bunad eller nye klær. Men syns at på denne dagen kan man godt droppe dongeri. Trenger ikke mye penger for å være pynta :)

Anonymous poster hash: d16e9...134

Skrevet

Ja. Selvfølgelig er det litt å vise seg frem. 😊

Jeg har vel sjeldent følt meg stoltere enn da jeg så hvordan gamlehjemmet smilte og vinka til lille jenta mi som strålte i ny kjole og med flagg i hånda. At kjolen var et svært studentøkonomisk gunstig kjøp til 10kr på loppemarked hadde (selvfølgelig ) null betydning. 😊

Anonymous poster hash: a3eb8...346

Skrevet

Trenger da ikke være dyrt å vise seg frem. Da sønnen min var 2 kjøpte jeg en skjorte med ferdigknyttet slips til på Cubus til 49 kroner. Kjøpte den litt stor så den skulle vare en stund. Han var kjempestolt og mange kommenterte at han hadde pyntet seg og hvor fin han var.

Dette har han brukt i hvert eneste selskap og andre anledninger hvor man pynter seg i nesten 2 år nå, og han er fortsatt like fornøyd. Vil ikke høre snakk om å bruke noe annet engang, men nå må han snart, for nå begynner det å bli litt knapt. ;)

Anonymous poster hash: b4592...29d
Skrevet

Jeg er enig med Hi.

Jeg kommer i år ikke til å gå ut på 17. mai, kommer nok til å late som om jeg ikke er hjemme.

Har ikke noe pent å ha på meg og ikke økonomi til å kjøpe noe heller.

Anonymous poster hash: eed17...cf7
Skrevet

Tydeligvis er det noe jeg ikke har fått med meg.... Var jo en her i går eller forgårs som så på det som dro vekk hele familien hele helga for å slippe kostnadsjaget som følger med 17 mai!

Anonymous poster hash: 0c993...8ea

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jentungen og jeg har like bunader i år (mitt andre år med bunad, hennes første) og jeg gleder meg som en unge til å vise oss frem! Fordi jeg er stolt av mon flotte bunad! Mannen har og bunad, og de to minste har matchende festdrakter. Om du ser bort fra jenta sin bunad (som jeg betalte latterlig lite for) så har ikke jeg brukt en krone i år på noe av det! Både mannen og jeg har fått bunad av svigers, mellomste passer festdrakta fra i fjor, og minste bruker broren sin gamle. Poenget er at selvom man bærer bunad med stolthet så betyr ikke det at man nødvendigvis har kjøpt den selv ;-)

Så lenge folk har rene klær så er de fine nok for meg!

Skrevet

Jeg er enig med Hi.

Jeg kommer i år ikke til å gå ut på 17. mai, kommer nok til å late som om jeg ikke er hjemme.

Hvilken str er du? Ville du tatt i mot en kjole?

Skrevet

Opplever det ikke slik her jeg bor. Her handler feiringen om at barna skal ha det gøy. Vi går ikke på kafé i byen, men på skolen der de har svært rimelige priser (noen år gratis kake og is til ungene). Der er det lagt opp til leker med premier osv. Alle kler seg som de vil, om ungen har lyst å gå i en olabukse med en fin skjorte etc til er det ingen som hever et øyebryn. Jeg har bunad, men jeg dropper den noen år fordi jwg synes det er et tungt plagg å gå med hele dagen.

Ungene er i fokus og foreldrene leker med ungene samtidig som man treffer andre foreldre til en lett prat.

Skrevet

Husker det også som HI sier da jeg var ung. Hadde foreldre som aldri kjøpte nye klær til meg på 17. mai - de mente jeg måtte bruke noe jeg hadde. ALLE de andre i klassen fikk nye klær til denne dagen, også de med dårlig råd.

Et år valgte jeg bare å være hjemme...I tillegg hadde jeg foreldre som ikke gadd å gå å se på toget, og ingen som stod langs veien og vinket til meg. Det var skikkelig trist. Nå er jeg selv opptatt av at barna mine skal være skikkelig kledd (ikke dyrt, men rent og pent) og jeg står langs veien uansett om det er snøstorm eller regnevær! 

Anonymous poster hash: 22123...8fe
Skrevet

Jeg er enig med Hi.

Hvilken str er du? Ville du tatt i mot en kjole?

Slenger meg på! Om jeg har størrelsen din kan du få en med meg 😊

Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt nye klær til 17.mai til småen på 3 år,men det er ikke pga press!

Syns bare det var kjekt å kjøpe ett nytt fint antrekk til 17mai.

Anonymous poster hash: 33618...dc9
Skrevet

Hvordan kan man vise seg frem i den trengselen?? Jeg har forresten bunad,men velger vanligvis ikke å bruke den(dette er som å banne i kirken her inne,jeg vet) :P Sist brukte jeg en enkel, mørkeblå kjole kjøpt på salg :)

Skrevet

Jeg har korpsbarn så hun og jeg går i uniform. Veldig greit. Mannen har kjøpt seg bunad i år, en brukt til en billig penge (for bunad i alle fall). Minsta får gå i en av penkjolene sine og blir sikkert veldig fornøyd med det.

Jeg synes heller ikke noe om å komme i dongeri på 17.mai. Man skal pynte seg, men i hva spiller ingen rolle :)

Skrevet

Tror jeg kunne fylt et A4-ark med hva den dagen handler om for meg før jeg kom til "vise seg fram".

Skrevet

Jeg skjønner jeg har gått glipp av noe. Mine foreldre hadde veldig god råd, men vi kjøpte ikke nye klær til 17. mai og bunad fikk vi senere fordi bestemor selv sydde dem. Jeg har aldri opplevd at 17. mai er en dag folk skal vise seg frem - tvert om egentlig - fordi det er så vanvittig mye folk og ting som skjer at jeg opplever det som en dag hvor alle bare går i ett. Jeg legger virkelig ikke merke til hva folk har på seg.

Anonymous poster hash: 2f81a...85a

Skrevet

Jeg skal gå i en kjole fra hm som jeg også gikk med i fjor. Syns den er fin jeg. Sønnen skal ha en dress han har arvet og datteren en festdrakt hun har arvet. Mannen har dress fra dressmann som han har hatt i snart 4 år.

Anonymous poster hash: a807d...97b

Skrevet

Jeg har aldri opplevd 17.mai som noe "vise seg frem"-dag. Selvsagt kommenterer jeg hvor fine folk er, men egentlig har jeg ikke lagt merke til hva de har på seg i det hele tatt. Sønnen min har to år på rad brukt en dress jeg kjøpte brukt for 150 kr. Han har vært kjempekul! I år vurderer jeg om han skal få nye klær.

Skrevet

Jeg tror kanskje du legger litt mye i dette. Til og med her i Bærum er ikke 17.mai veldig show-off. Klart vi pynter oss, men det er ikke noe press. Da er det heller mer press i hverdagen, med klær, vesker, utstyr osv til de unge.

Jeg har riktignok en dyr bunad, men ser du det på en annen måte har jeg gått med det samme antrekket 20 år på rad.

Anonymous poster hash: f40bc...376

Skrevet

Herre så tåpelig.

Jeg har en flott bunad med masse sølv som er verdt maaaange tusen.

Jeg har arvet masse og spart penger og kjøpt litt ekstra sølv. Ikke faen om jeg skal skamme meg for at jeg har en nydelig og dyr bunad.

Om du føler deg mindreverdig er det ditt problem.

Jeg synes det viktigste er å gi et rent inntrykk på 17. Mai.

Om du har på deg en hvit ren hverdagsbukse med en fin bluse, sløyfe og flagg så synes jeg du er fin jeg.

Har aldri opplevd at noen har kommentert at noen ikke har på seg dyrt tøy der jeg feirer.

Anonymous poster hash: 899aa...60d

Skrevet

Vise seg frem? Dagen består da av alt for mye folk til at noen får vist seg frem? Jeg går som regel med en 35 år gammel bunad (når jeg ikke er gravid eller for tykk for den) og føler meg kjempefin. Who cares om at bunadsskjorten egentlig burde vært byttet ut og bunaden er eldgammel.. Den er arvestykke fra min mor.

Skrevet

Så trist at noen føler det slik!

Skrevet

Det merkes kanskje ikke så godt i store byer, men på bygda legges det merke til at du bruker samme kjolen på 5. året.

Anonymous poster hash: e661b...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...