Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Stemmer det at fosteret tar til seg den næringen den trenger? Jeg har alltid spist ganske normalt, men etter jeg ble gravid har jeg slitt mye med matlyst. Er i uke 14 og det har ikke helt gitt seg enda, og nå begynner jeg å bli bekymret for om fosteret får nok næring. Eksempel: Frokost: To egg, knekkebrød, 1 glass melk Lunsj: Godmorgen yoghurt, litt bær Mellommåltid: Et eple Middag: Vanlig middag (lapskaus, kyllingfilet + ris, spaghetti+kjøttdeig o.l) Kvelds: Sjeldent, men noen ganger en gulrot, en frukt eller noe bær I tillegg tar jeg tran og vitaplex, og drikker mye vann. Har byttet ut skummetmelk med lettmelk og zeroyoghurt med vanlig. Prøver ikke å slanke meg i det hele tatt, og vil gjerne spise mer, men får ikke til akkurat nå. Ikke har jeg gått noe opp i vekt eller i cm rundt magen heller :-( Anonymous poster hash: 8a279...817
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 Du mangler nok grønnsaker. Hadde kuttet ut yoghurten til fordel for litt protein og grønt. Du får i deg kanskje litt lite men mer enn en som kaster opp hele tiden. Jeg levde på Dundersalt og potetgull frem til kl 12 pga oppkast kvalme. Gutten er sterk og sunn...7 år Anonymous poster hash: aecee...601
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #3 Skrevet 29. april 2015 Så spis mer da! Kjære vene så mye idiotisk man skal lese her. Anonymous poster hash: a07b6...33b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Så spis mer da! Kjære vene så mye idiotisk man skal lese her. Anonymous poster hash: a07b6...33b HI her! Takk for konstruktivt svar ;-) Skulle gjerne spist mer, men problemet er at jeg ikke får i meg mer uten å kaste opp (grunnet kvalmen som jeg nevnte i innlegget, om du leste mer enn bare overskriften) Anonymous poster hash: 8a279...817
rytme Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 Du spiser mer enn mange andre som sliter med kvalme. De sier det ikke er fare for babyen, den tar det den trenger. Men det går jo veldig utover ditt energinivå, da
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Så spis mer da! Kjære vene så mye idiotisk man skal lese her. Anonymous poster hash: a07b6...33b HI her! Takk for konstruktivt svar ;-) Skulle gjerne spist mer, men problemet er at jeg ikke får i meg mer uten å kaste opp (grunnet kvalmen som jeg nevnte i innlegget, om du leste mer enn bare overskriften) Anonymous poster hash: 8a279...817 Ser nå at jeg ikke direkte nevnte kvalmen, så beklager om det ikke ble skrevet klart nok, men med "slitt med matlysten" mener jeg at jeg sitter og brekker meg og er kjempekvalm dersom jeg prøver å spise noe jeg ikke egentlig orker. Derfor jeg ikke får i meg mer! :-) Anonymous poster hash: 8a279...817
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Jeg fikk ikke i meg såpass når jeg var i starten av svangerskapet da jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Om du er så redd, spis mer istedet for å skrive det her inne ...? Anonymous poster hash: 23995...ef7
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Du spiser mer enn jeg gjorde på den tiden, slett veldig med kvalme og oppkast frem til uke 16 og gikk (ufrivillig) ned 5 kg frem til da. Du kunne kanskje spist mer grønnsaker,men du får kanskje ikke til det? Husker jeg syntes det meste av grønnsaker smakte grusomt. Heldigvis går kvalmen over for de fleste, og da kommer matlysten tilbake. Det jeg fikk beskjed om fra legen var at babyen uansett fikk i seg det den skulle, men om du er bekymret bør du ta deg en tur til legen. Anonymous poster hash: fdbde...349
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Du spiser mye mer enn det jeg gjorde (og mange andre jeg kjenner som hadde svangerskapskvalme). De første ukene fikk jeg kun i meg kjeks,knekkebrød og litt frukt. Er nå 35 uker og fosteret vokser som det skal. Tror ikke du trenger å bekymre deg altså Anonymous poster hash: c3f92...aae
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Så spis mer da! Kjære vene så mye idiotisk man skal lese her. Anonymous poster hash: a07b6...33b HI her! Takk for konstruktivt svar ;-) Skulle gjerne spist mer, men problemet er at jeg ikke får i meg mer uten å kaste opp (grunnet kvalmen som jeg nevnte i innlegget, om du leste mer enn bare overskriften) Anonymous poster hash: 8a279...817 Ser nå at jeg ikke direkte nevnte kvalmen, så beklager om det ikke ble skrevet klart nok, men med "slitt med matlysten" mener jeg at jeg sitter og brekker meg og er kjempekvalm dersom jeg prøver å spise noe jeg ikke egentlig orker. Derfor jeg ikke får i meg mer! :-) Anonymous poster hash: 8a279...817 Hmmm. En del av de matvarene du nevner er matvarer som er vanskelig å spise ved kvalme. I allefall for meg og de jeg kjenner som var kvalme. Anonymous poster hash: a07b6...33b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #11 Skrevet 29. april 2015 Jeg har kastet opp i 2x40 uker og gått ned i vekt i begge svangerskap. Født to barn på rundt 4kg. Barna tar det de trenger. Anonymous poster hash: 065a9...247
Kanutten83 Skrevet 29. april 2015 #12 Skrevet 29. april 2015 Du får i deg mer enn hva jeg gjorde i første trimester, og jeg var undervektig i utgangspunktet. Jeg måtte legges inn til slutt da jeg ikke kunne holde på noe, og veide 45 kg på 168 cm... Var kjempebekymret for babyen, men ul viste at babyen fikk det han trengte, det var bare meg det gikk utover Endte opp med en gutt på 3 kg født 1 mnd for tidlig, så han led ingenting under mors lite inntak av mat Forøvrig ikke mitt matinntak som gjorde at han ble født for tidlig
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 Stemmer det at fosteret tar til seg den næringen den trenger? Jeg har alltid spist ganske normalt, men etter jeg ble gravid har jeg slitt mye med matlyst. Er i uke 14 og det har ikke helt gitt seg enda, og nå begynner jeg å bli bekymret for om fosteret får nok næring. Eksempel: Frokost: To egg, knekkebrød, 1 glass melk Lunsj: Godmorgen yoghurt, litt bær Mellommåltid: Et eple Middag: Vanlig middag (lapskaus, kyllingfilet + ris, spaghetti+kjøttdeig o.l) Kvelds: Sjeldent, men noen ganger en gulrot, en frukt eller noe bær I tillegg tar jeg tran og vitaplex, og drikker mye vann. Har byttet ut skummetmelk med lettmelk og zeroyoghurt med vanlig. Prøver ikke å slanke meg i det hele tatt, og vil gjerne spise mer, men får ikke til akkurat nå. Ikke har jeg gått noe opp i vekt eller i cm rundt magen heller :-( Anonymous poster hash: 8a279...817 Ta det helt rolig! Jeg var så dårlig i svangerskapet og gikk ned 7 kg i begynnelsen. Fikk i meg mindre mat enn deg. Det ble etterhvert bedre, men ikke helt bra. Barnet som ble født var normalvektig, frisk og fin. Barnet blir prioritert fremfor deg. Anonymous poster hash: cdb27...ce1
*Miss Marple* Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Så spis mer da! Kjære vene så mye idiotisk man skal lese her. Anonymous poster hash: a07b6...33b HI her! Takk for konstruktivt svar ;-) Skulle gjerne spist mer, men problemet er at jeg ikke får i meg mer uten å kaste opp (grunnet kvalmen som jeg nevnte i innlegget, om du leste mer enn bare overskriften) Anonymous poster hash: 8a279...817 Ser nå at jeg ikke direkte nevnte kvalmen, så beklager om det ikke ble skrevet klart nok, men med "slitt med matlysten" mener jeg at jeg sitter og brekker meg og er kjempekvalm dersom jeg prøver å spise noe jeg ikke egentlig orker. Derfor jeg ikke får i meg mer! :-) Anonymous poster hash: 8a279...817 Hmmm. En del av de matvarene du nevner er matvarer som er vanskelig å spise ved kvalme. I allefall for meg og de jeg kjenner som var kvalme. Anonymous poster hash: a07b6...33b Det jeg har lært gjennom egen erfaring med svangerskapskvalme er at den ikke følger samme 'regler' som ved vanlig kvalme vedr hva man orker og ikke. Jeg levde stort sett på kakemenn, hockypulvet, druer og nektariner gjennom hele svangerskapene. Gikk i snitt opp ca 5 kg og fødte barn på 3,5 kg til termin. Barnet tar det det trenger, selv om man for egen del bør prøve å få i seg mest mulig næringsrik kost. Gratulerer med baby i magen.
Iselilja Skrevet 29. april 2015 #15 Skrevet 29. april 2015 (endret) Jeg spurte legen min om dette. Var litt bekymret da jeg jevnt og trutt gikk ned i vekt frem til uke 34. Levde på en appelsin og en yoghurt daglig. Han sa det var mye mer bekymringsfullt med de som gikk opp over 20 kg, og at jeg ikke skulle bekymre meg. For din egen del bør du spise nok til at du ikke blir utmattet, men det er jammen ikke lett å få i seg nok når kvalmen står på og magen vokser. Ta det opp med legen din eller jordmor du også hvis du er bekymret, de er gode på å berolige eller rettlede Lykke til med resten av svangerskapet! Endret 29. april 2015 av Iselilja
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #16 Skrevet 29. april 2015 Jeg spurte legen min om dette. Var litt bekymret da jeg jevnt og trutt gikk ned i vekt frem til uke 34. Levde på en appelsin og en yoghurt daglig. Han sa det var mye mer bekymringsfullt med de som gikk opp over 20 kg, og at jeg ikke skulle bekymre meg. For din egen del bør du spise nok til at du ikke blir utmattet, men det er jammen ikke lett å få i seg nok når kvalmen står på og magen vokser. Ta det opp med legen din eller jordmor du også hvis du er bekymret, de er gode på å berolige eller rettlede Lykke til med resten av svangerskapet! Mer bekymringsfullt med de som går opp 20 kg? Tror det er avhengig av hva man veier fra før. Anonymous poster hash: c7c74...61e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 Så lenge du får i deg nok væske, så går dette helt fint. Det er faktisk ikke lite i den forstand at du ikke får i deg noe. Det du skal passe på, er vekttap. Går du ned 10% av kroppsvekten din, så må du kontakte legen. Jeg gikk ned 7 kg i mitt første svangerskap, og ble vurdert innlagt. Men da var jeg på bedringens vei (jeg var så dårlig før det at jeg ikke orket ta kontakt med lege). Med andremann gikk jeg ned 4 kg, men ble dehydrert og fikk utslag på et eller annet jeg ikke husker nå, i urinen. Jeg ble da innlagt på sykehus. Jeg var skikkelig dårlig. Hyperemesis i siste svangerskap, trolig det samme i første.Babyen tar det den trenger, forresten. Det er du som sliter Anonymous poster hash: 00a3a...c44
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Stemmer det at fosteret tar til seg den næringen den trenger? Jeg har alltid spist ganske normalt, men etter jeg ble gravid har jeg slitt mye med matlyst. Er i uke 14 og det har ikke helt gitt seg enda, og nå begynner jeg å bli bekymret for om fosteret får nok næring. Eksempel: Frokost: To egg, knekkebrød, 1 glass melk Lunsj: Godmorgen yoghurt, litt bær Mellommåltid: Et eple Middag: Vanlig middag (lapskaus, kyllingfilet + ris, spaghetti+kjøttdeig o.l) Kvelds: Sjeldent, men noen ganger en gulrot, en frukt eller noe bær I tillegg tar jeg tran og vitaplex, og drikker mye vann. Har byttet ut skummetmelk med lettmelk og zeroyoghurt med vanlig. Prøver ikke å slanke meg i det hele tatt, og vil gjerne spise mer, men får ikke til akkurat nå. Ikke har jeg gått noe opp i vekt eller i cm rundt magen heller :-( Anonymous poster hash: 8a279...817 Jeg spiste en del mindre. Gikk bra. Anonymous poster hash: 1ea96...278
Anonym bruker Skrevet 29. april 2015 #19 Skrevet 29. april 2015 Jeg fikk ikke i meg såpass når jeg var i starten av svangerskapet da jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme. Om du er så redd, spis mer istedet for å skrive det her inne ...? Anonymous poster hash: 23995...ef7 [/quote Må si at det finnes frekke folk her inne. Jeg er sjokkert over hva folk kan komme med av kommentarer når noen søker hjelp eller har spørsmål. HI. ikke bry deg om padder folk slenger. Ser det er flere spyfluer her inne. Anonymous poster hash: aecee...601
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå