Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 I dag ble det veldig sein middag, ca 19.15. Poden spiste greit med mat, sa han var mett og gikk i fra. ca 20 gikk han og la seg og har hyla i ca 30 minutter nå etter kveldsmat. Han nekter å godta at middagen var kveldsmat. Han er 4,5 år så vi tenker at han bare må lære at middagen er kveldsmat når vi spier så seinr. Vi ønsker ikke gi etter å la han stå opp for å spise brødmat nå. Men hva bør vi egentlig gjøre? Er vondt å høre på hvor grusomt han har det fordi rutinene hans ikke er fulgt. Dette skjer hver gang vi spiser sein middag slik at det ikke er behov for brød, noe som skjer ganske sjelden. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Han spiser da også noe mellom barnehagen og sen middag? Anonymous poster hash: e969c...33b
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Ja han spiste brød 16.30 rett etter vi kom hjem fra barnehagen, og før vi dro for å gjøre noen ærend vi hadde i dag. Men er ikke helt hva det har med saken å gjøre. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Sånn er jo barn når de blir forvirret eller fortvilet over at rutinen ikke følges.. snakker dere med han om at middagen må regnes som kveldsmat ? Kaller det middags-kvelds eller noe sånt? Eller? Jeg skjønner han godt jeg.. jeg ville personlig gitt stakkaren litt kveldsmat så ville han kanskje kjent selv at han ikke egentlig var sulten men forvirret... I det minste ville jeg gått inn til han og tatt en skikkelig prat om at dette ble vanskelig.. Anonymous poster hash: 996e1...205
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Men stakar sier bare jeg. Er det virkelig så farlig å gi han brødmat? hvis han sliter så mye med at rutinene endres ville jeg passet på at rutinene var like. Veldig viktig med rutiner for mange barn. Hvis dere må ha middag så sent så si dere spiser kveldsmat, ikke middag. Anonymous poster hash: 8b10f...cfe
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Vi prata om det mens han hjalp meg med å lage middagen at det ble kveldsmaten, spurte når han gikk i fra om han var mett helt til i morra for det blir ikke mer mat i kveld. Og ja han var mett helt opp til drøvelen som han bruker å si, Har vært oppe å prata med han, mint han på det vi prata om mens vi lagde middag. Han påstår at han ikke fikk lov å få mer mat, han spiste ikke opp maten sin engang, og ba aldri om mer. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Hvis han fortsatt maser om det, hadde jeg gitt han en halv brødskive, så sovner han fint. Regner med dette ikke skjer veldig ofte iom at han reagerer så sterkt. Vi har en som alltid vil ha yoghurt til kveldsmat på hverdagene, uansett om middagen var ferdig en halvtime tidligere, hvis vi ikke hadde gitt han det, så hadde han helt sikkert blitt like hysterisk som deres gutt. På lørdagene er han vant til at middag er kveldsmat, så da legger han seg uten, uten noe problem. Anonymous poster hash: 31f13...6f1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Har vært oppe hos han igjen, har roa seg nå, så håper han sovner snart. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Når vi spiser seint advarer jeg barna om at dette er kveldsmiddag og at det ikke blir mer mat etter dette måltidet. Funker alltid:) før jeg gjorde det protesterte ungene høylytt Anonymous poster hash: ce617...f03
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Å himmel... Hva du lager spetakkel ut av HI! Er vel en selvfølge å gi barnet sitt mat når han er sulten,eller? Og er han vant med brød til kvelds,så er ikke en 4 åring,eller 5 åring istand til å skjønne rekkevidden av "avtalen" dere gjør (endring av rutiner). Må si jeg virkelig blir oppgitt over slike uvettuge foreldre som deg. Anonymous poster hash: f3bbc...b86
MMP Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 I dag ble det veldig sein middag, ca 19.15. Poden spiste greit med mat, sa han var mett og gikk i fra. ca 20 gikk han og la seg og har hyla i ca 30 minutter nå etter kveldsmat. Han nekter å godta at middagen var kveldsmat. Han er 4,5 år så vi tenker at han bare må lære at middagen er kveldsmat når vi spier så seinr. Vi ønsker ikke gi etter å la han stå opp for å spise brødmat nå. Men hva bør vi egentlig gjøre? Er vondt å høre på hvor grusomt han har det fordi rutinene hans ikke er fulgt. Dette skjer hver gang vi spiser sein middag slik at det ikke er behov for brød, noe som skjer ganske sjelden. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d Barn har behov for rutiner. Spesielt ved leggetid. La han komme å få skiva si så han kan føler at det er trygge rammer så han kan sove godt i kveld. Du "taper" ikke noe med å gi han en skive, du taper heller "ansikt/tillitt" om du ikke gir han en skive!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Jeg har en gutt på 11 som først nylig kan godta sen middag....han ser helst at middagen er klar når han er ferdig på skolen, ( kjempefint da han er ferdig 14 å ingen andre er hjemme før tidligst 16 enkelte dager) Når vi er tidligere hjemme blir middagen tidligere. Men han haddr overhodet ikke nølt med å fortelle alle andre at han ikke får middag hjemme hvis det kun ble sene middager....for i hans øyne kommer middag etter jobb/skole å kvrlds før du skal legge deg. Han er i seng ca 20.30 å da skjønner jeg at det blir feil med middag kl 19.00 Når han var mindre å det ble en sen middag så fikk han en brødskive til kvelds kort tid ftter å ofte spisyr han alt. Nå er lillesøster starta på samme viset men jeg ser ikke noe problem i å tilby en skive kort tid etter middag... Anonymous poster hash: 17e65...61c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #13 Skrevet 28. april 2015 Skjønner at ikke alle er enig med oss i denne saken. Hadde han bedt om mat når vi skulle gå på badet, ja da hadde han fått, men når han steller seg, pusser tenner, og legger seg uten å si ett ord, for så å begynne å hyle etter mat etter han er i seng og boka er lest, da ser jeg ingen grunn til å skulle starte helt på nytt pga en brødskive som han egentlig ikke trenger. Det enkleste i fremtiden vil jo være å droppe middagen de dagene vi ikke rekker det før såpass seint, men blir feil det og, for da har han ikke spist middag og reagerer på det. Det er klin umulig å følge rutiner hele tiden, da rekker vi jo ingen ting utover det vanlig mellom jobb/barnehage og leggetid. Anonymous poster hash: 83f1f...e4d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #14 Skrevet 28. april 2015 Hvis vi har sein middag, noe vi ofte har, så tilbyr jeg han allikevel alltid kveldsmat før han går på badet. Da får han velge. Noe dager er han mer sulten enn andre dager. Da vet jeg hvertfall at han er god og mett. Vi har hatt episoder hvor jeg kanskje har glemt å spør han, da kommer gjerne spm. om kveldsmat etter han er i seng. Jeg gir han da mat, for ser på det som min feil som glemte å minne han på kveldsmaten. Så prøver jeg å minne han på at han må huske å si i fra hvis han er sulten, før han går på badet. Anonymous poster hash: f2ea2...31d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #15 Skrevet 28. april 2015 Vi velger kampene våre og denne hadde jeg ikke gått inn i. Spiller det noen rolle om han hadde fått en liten skive, youghurt, frukt eller gryn før han køyet? Det hadde tatt dere 15min og det hadde vært fred i huset , kontra en time med gråt. Regnestykket er enkelt for meg! Anonymous poster hash: 8e877...421
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #16 Skrevet 28. april 2015 Jeg er enig med deg HI. Et barn på snart 5 år må lære seg at ting endres og at dagene kan være ulike. Han må også lære seg til å forholde seg til ting dere har forberedt ham på, som dette med middagen. Ikke minst tenker jeg dette er typiske fakter fordi det er kjedelig å legge seg og han vil hale ut tiden...? Anonymous poster hash: 1c418...b17
mamma_bergen Skrevet 28. april 2015 #17 Skrevet 28. april 2015 Jeg har en datter på 9 år, og hun har også "problemer" med det. Vi er ganske travle, så noen dager har vi sen middag som da blir kvelds for henne,men om det ikke er sånn at hun skal gå direkte på badet etter middag vil hun ha en skive eller eple. Det er hennes greie, før seng så er der kvelds, uansett om middagen var for en halv time siden
*Miss Marple* Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Det hadde vært en kamp jeg ikke hadde orket å ta. Hvorfor ende dagen med tårer og kamp når det kan løses så enkelt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå