Gå til innhold

Dere som har greie på vin/champagne:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er prosecco en musserende vin?

Jeg fikk smake dette nylig, og ble fortalt at det er en champagne. Når jeg søker på det, ser det ut til at det er musserende..?

Teit spørsmål sikkert, men må bare spørre. Jeg tåler nemlig ikke champagne, har prøvd mange forskjellige. Men denne tålte jeg veldig godt ;)

Anonymous poster hash: 0c1a9...80a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prosecco er italiensk mussérende vin.

Champagne er mussérende vin fra vindistriktet Champagne i Frankrike. Det er kun vin fra dette området som regnes som champagne.

:)

Skrevet

Det er musserende, ja. Et godt tips om du foretrekker champagne er å velge Crémant fremfor Prosecco. Den er fransk og fremstilles nærmest som champagne, bare ikke i distriktet Champagne.

Anonymous poster hash: ce8ce...975

Skrevet

Champagne er mussérende vin fra vindistriktet Champagne i Frankrike. Det er kun vin fra dette området som regnes som champagne.

Aha! Det er sånn det er!

Kan du forklare meg hvorfor jeg blir kvalm av champagne og ikke musserende fra andre andre områder? :P Er det halvråtten jord i Champagne-området? :spy:

Skrevet

Hvordan uttaler man prosecco egentlig?

Skrevet

Hvordan uttaler man prosecco egentlig?

"Prosekko"

Skrevet

Aha! Det er sånn det er!

Kan du forklare meg hvorfor jeg blir kvalm av champagne og ikke musserende fra andre andre områder? :P Er det halvråtten jord i Champagne-området? :spy:

Ikke godt å si. Kam det være syren som magen din reagerer på? :)

Skrevet

Og cava er det spansk musserende?

Hva liker dere best av cava og prosecco?

Anonymous poster hash: a933a...b94
Skrevet

Muserende vin over hele fjøla:

Champagne kun fra distriktet Champagne i Frankrike (som cognac kun kommer fra området cognac)

Casa fra Spania

Prosecco fra Italia

Sekt fra Tyskland

Prisen og kvaliteten varierer mellom både distrikter, land og produsenter. Prisen er en god indikator.

Skrevet

Jeg anbefaler Albino Armani (Prosecco). Den er best :)

Jeg tåler heller ikke champagne. Cava har jeg aldri smakt :sjenert:

Takk for informasjon her. Har lært mye nytt i dag :P

Skrevet

Det er mindre bobler i prosecco enn i en cremant (frankrike) og cava.

Skrevet

Prosecco og Champagne fremstilles ikke på samme måte, kanskje derfor du tåler prosecco bedre. Cava fremstilles på samme måte som champagne (annengangsgjæring på flaske)

Anonymous poster hash: c15bf...f95
Skrevet

Det er musserende, ja. Et godt tips om du foretrekker champagne er å velge Crémant fremfor Prosecco. Den er fransk og fremstilles nærmest som champagne, bare ikke i distriktet Champagne.Anonymous poster hash: ce8ce...975

Gode råd her. Cremant er naboen til Champagne ☺

Anonymous poster hash: c4f69...dd4

Skrevet

Om hun ikke tåler champagne, ville jeg ikke anbefalt cremant heller. Tips til dere cremant elskere, Ch. Grand Housteau, Cremant de Bordeaux, veldig god kvalitet til 120,- 

Skrevet

Om hun ikke tåler champagne, ville jeg ikke anbefalt cremant heller. Tips til dere cremant elskere, Ch. Grand Housteau, Cremant de Bordeaux, veldig god kvalitet til 120,-

Housteau er for syntetisk i smaken til at jeg liker den. Det er alltid et sikkert kort å legge på en 30-40 kroner ;)

Skrevet

Og cava er det spansk musserende?

Hva liker dere best av cava og prosecco?

Anonymous poster hash: a933a...b94

Jeg foretrekker prosecco fremfor cava!

Skrevet

Jeg anbefaler Albino Armani (Prosecco). Den er best :)

Jeg tåler heller ikke champagne. Cava har jeg aldri smakt :sjenert:

Takk for informasjon her. Har lært mye nytt i dag :P

Enig! Albino Armani er veldig god! :-)

Ellers har jeg fått helt dilla på Bottega Gold!

Skrevet

Housteau er for syntetisk i smaken til at jeg liker den. Det er alltid et sikkert kort å legge på en 30-40 kroner ;)

Ikke helt enig, men godt smaken er som baken ;) Skulle gjerne drukket Bollinger hver gang, om jeg hadde hatt råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...