Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Jeg har relativt små barn, men har kollegaer som har større unger. Det hender jo at de tar sykt barn dager, de som har barn som er store og ligger helt opp til grensa for når man ikke har rett på det lenger. Da er det kollegaer som surmuler, helst kollegaer som er godt voksne og ikke har små barn selv, og kollegaer uten barn. De mener at forkjøte 11 åringer fint må kunne greie seg alene hjemme, mens foreldrene er på jobb. hva mener du? Anonymous poster hash: 25e95...e7c
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Jeg mener at en forkjøla 11 åring fint kan være alene. Omgangssyke og andre ting som krever at man må hjelpe barnet derimot, da spiller ikke alder noe rolle
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Nå synes ikke jeg at forkjølelse nødvendigvis er noe å være hjemme for (da skal det være feber og full pakke), men om en 11-åring er skikkelig sjuk så hadde ikke jeg latt h*n være alene hjemme. Etter de har begynt på ungdomsskolen, og om det ikke er noe veldig alvorlig, greit nok. Anonymous poster hash: 81b0e...db9
nurantowen Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Det er en grunn til at en har sykt barn dager ut det året barnet fyller 12 år(?). Nå er det jo gjerne barnløse og godt voksne som også mener at gravide er late og får sykemelding for ingenting også. De får bare surmule, jeg kommer i hvert fall til å ta ut sykt barn dager så lenge jeg har krav på det.
Kaviar88 Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Man har syktbarn-dager helt til barnet er 12. Kan søke om mer hvis barnet har særskilte behov. Men går jo an å se an barnet og sykdommen litt. Man trenger jo ikke bli hjemme med 10 åringen,hvis barnet er litt forkjølet (men ikke i form nok for skole) og selvstendig nok til å klare seg litt alene? Lage klar litt mat og frukt og legge fram tlf. Jeg vet om to 11 åringer hvor ene er moden og selvstendig som en 14 åring og den andre mer som en 9 åring. Det er forskjeller.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #6 Skrevet 28. april 2015 Man har krav på syke-barn dager ut det året barnet er 12 år. At man har krav på dette, betyr imidlertid ikke at man nødvendigvis skal bruke de dagene for alt de er verdt. Personlig mener jeg at en 11-åring med forkjølelse fint kan greie seg hjemme alene, en 9-åring også for den del. Men jeg pleier ikke å grave å spørre etter diagnose på barna når foreldrene er hjemme, og regner med at freldrene klarer å vurdere dette selv Anonymous poster hash: 4ad1a...3a7
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 De aller, aller fleste 11 åringer klarer seg perfekt alene. Anonymous poster hash: 619e8...037
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #8 Skrevet 28. april 2015 Jeg har en 11-åring som heldigvis sjelden er syk. Han kunne godt vært alene hjemme med forkjølelse. Men jeg ville ikke likt at han var alene hjemme f.eks. med omgangssyke, hvis han allerede er syk og redusert og f.eks. kaster opp på vei til badet ville han ikke klart å ordne opp etter seg. Og barn kan jo være veldig syke uten at de nødvendigvis er alvorlig syk. En 11-åring som har høy feber og smerter bør ikke være alene. Og et annet poeng er at hvis jeg f.eks. har vært oppe flere ganger om natten med et barn som spyr, så senkes terskelen min for å bruke sykt-barn-dag. Med barn som er syke om natten pleier enten mannen min eller jeg å hjelpe barnet om natten, og den som ikke har fått sove blir hjemme med barnet på dagen. Jeg tror ikke kollegene mine VIL ha meg på jobb etter at jeg har sovet fire halvtimer i løpet av natten. Anonymous poster hash: 08545...4d4
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #9 Skrevet 28. april 2015 Kommer an på hvor syke de er. Både jeg og mannen har tilgang til Hjemmekontor og jobber hjemme hvis 10 åringen er syk. Syns det er greit å være tilgjengelig ettersom vi jobber langt unna begge to, men han klarer seg selv med mindre det er skikkelig omgangssyke el lign Anonymous poster hash: 82865...a7b
kristinehufine Skrevet 28. april 2015 #10 Skrevet 28. april 2015 Du kan være hjemme med de til de er 12 av en grunn. Jeg hadde gitt f i hva andre syns, jeg ønsker å gi mine barn best mulig omsorg og det innebærer å ta vare på de når de er syke. Til og med når de er voksne og bor for seg selv kommer jeg gjerne med medisiner, mat og hjelp om de er syke. Og hvertfall når de er 12!
Hjertefru Skrevet 28. april 2015 #11 Skrevet 28. april 2015 Hvis en ni -elleve-åring er småsyk mener jeg at han kan være alene hjemme. Hvis de vil det selv, vel og merke. Mine barn nyter å være alene hjemme i en sånn situasjon. Kommer selvfølgelig an på barnet og sykdommens art. Så jeg er litt enig med kollegaene dine. Er nok på samme alder som de også. Det at vi har fått rettigheter, betyr ikke at vi er tvunget til å benytte oss av dem uten at vi har reelt behov.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #12 Skrevet 28. april 2015 Kommer litt an på hvordan syk de er tenker jeg. Nå har jeg en 10-åring selv, og det ville ikke falt meg inn å la han være alene en hel dag syk mens vi var på jobb. Det hadde jeg ikke hatt samvittighet til. Sist han var syk var det feber og halsbetannelse og gutten hadde nok ikke fått i seg verken vått eller tørt om jeg ikke hadde vært det og funnet frem til ham og fått i ham litt. Anonymous poster hash: a6ce6...7aa
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #13 Skrevet 28. april 2015 Det er opp til hver enkelt foreldre å tenker jeg. Og ingen andre skal legge nesa si borti. Hadde en kollega som mente at man hadde besteforeldre for de dagene hvor ungene var syke. Å være på jobb er rett og slett ikke det viktigste i livet mitt. Anonymous poster hash: e4464...7c6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #14 Skrevet 28. april 2015 Her har begge ungenet vært hjemme om de er for syke til å være på skolen, men greie nok til at jeg kan drra på jobb. De er flinke til å siifra selv. Jeg jobber fem inna i gåavstand, så endrer formen seg så er jeg ikke langt unna. Hadde jeg jobbe lengre unna hadde det stilt seg litt anderledes. Sist uke måtte jeg dra tidligere hjem fra jobb på 12 åringen kastet opp. Lillesøster ringte og sa det lå spy ove hele gangen. På papiret er hun stor nok til å være hjemme alene når hun er syk, men i slike tilfeller syns jeg ikke det, heldigvis har jeg en jobb som gjør at jeg kan mikse og trikse litt med arbeidstider. Er ungen dårlig på kvelden skifter jeg vakt dagen etter slik at jeg jobber kveld, da er det bare litt ungen er alene frem til mannen kommer fra jobb. Anonymous poster hash: 87049...607
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #15 Skrevet 28. april 2015 Dette vil alltid være vanskelig fordi ikke alle foreldre ønsker at alle skal vite alt om familien deres. Ja, en normal 11-åring burde kunne være alene hjemme om han var litt forkjølet, og min 11-åring hadde nok kost seg med det også. Men hva med de som ikke er helt "normale"? Må man i så fall flagge det for gud og enhver man? Jeg har også en 13-åring med milde utgaver av to diagnoser som gjør at han er mer uberegnelig og mindre selvstendig enn andre barn, samt at han sliter med litt angst. Å etterlate ham alene hjemme en hel dag som 11-åring, selv som frisk, var uaktuelt. Først nå kunne jeg vurdert det. Må jeg i så fall forklare og forsvare det ovenfor andre? Jeg tenker at man ikke skal blande seg i om andre er hjemme med sine syke store barn eller ei. Ofte kan det være ting man ikke vet om både barnet og foreldrene som gjør at de ikke vil at barn selv opp i 12-13-årsalderen skal være alene hjemme, og som foreldrene gjerne ikke vil at alle skal vite om heller. Anonymous poster hash: 32d74...528
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #16 Skrevet 28. april 2015 Ikke uvanlig med høy feber når mman er forkjølet. Da er en av oss voksne hjemme,lar ikke en 11-12 åring være alene hjemme med høy temp. Jeg var også hjemme en uke,uten lønn,da 16 åringen fikk kyssesyken. Anonymous poster hash: 30432...0dc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #17 Skrevet 28. april 2015 Det er veldig individuelt. Jeg kunne være hjemme alene nesten uansett sykdom fra jeg begynte på skolen uten problemer. Søstrene mine kunne ikke det etter de fylte 12, selv uten diagnose. Foreldrene mine løste det ved å be meg være hjemme fra skolen for å passe på dem. Ikke optimalt, men de hadde tapt penger på å være hjemme selv, og det hadde de ikke råd til. Anonymous poster hash: 704d0...00d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #18 Skrevet 28. april 2015 La nå folk vurdere det selv. Om vi alle feier for vår egen dør, sparer vi mye energi til viktigere ting. Anonymous poster hash: b8958...3d2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2015 #19 Skrevet 28. april 2015 Det er en grunn til at en har sykt barn dager ut det året barnet fyller 12 år(?). Nå er det jo gjerne barnløse og godt voksne som også mener at gravide er late og får sykemelding for ingenting også. De får bare surmule, jeg kommer i hvert fall til å ta ut sykt barn dager så lenge jeg har krav på det. Og du generaliserte jo ikke noe i det hele tatt! Ikke har du fordommer mot barnløse og godt voksne heller. Godt å se... Anonymous poster hash: d9e4f...7d6
Serepta Skrevet 28. april 2015 #20 Skrevet 28. april 2015 Nå surmuler jeg ikke om andre velger å være hjemme med sine barn, det er opp til hver enkelt. Men vår 11 åring klarer seg utmerket alene hjemme en dag ved forkjølelse, hodepine og annen "lett" sykdom. Det har han gjort siden 8-9 års alderen. Men han har telefon, og pappaen jobber ikke så langt unna. Om det er nødvendig stiller også faren innom i lunsjen for å se etter jr.
nurantowen Skrevet 28. april 2015 #21 Skrevet 28. april 2015 Det er en grunn til at en har sykt barn dager ut det året barnet fyller 12 år(?). Nå er det jo gjerne barnløse og godt voksne som også mener at gravide er late og får sykemelding for ingenting også. De får bare surmule, jeg kommer i hvert fall til å ta ut sykt barn dager så lenge jeg har krav på det. Og du generaliserte jo ikke noe i det hele tatt! Ikke har du fordommer mot barnløse og godt voksne heller. Godt å se... Anonymous poster hash: d9e4f...7d6 Jeg svarte ut fra min egen erfaring. Jeg presiserte ikke at dette ikke gjaldt alle barnløse og godt voksne fordi jeg trodde det var en selvfølge at jeg ikke mente absolutt alle, men de fleste. Hadde du vært på min arbeidsplass, hadde du skjønt hva jeg mente... Det er jo også jeg som tar beslutningen om mitt barn er for syk til å være alene, ikke mannfolka i 50-60-årsalderen på jobb som klager over at arbeidsplassen min ansetter kvinnfolk som aldri gidder å stille opp. Uansett, nok avsporing.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå