Gå til innhold

Når kan ungene gå alene og bade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente på 10. Både hun og venninnen er gode til å svømme og trygge i vann. Er det forsvarlig å la dem dra alene for å bade i sommer?

Hva med å la dem bruke båt alene? (A-jolle med redningsvest)

Anonymous poster hash: a0d44...3c0
Videoannonse
Annonse
Gjest Maiken og barna
Skrevet

Jeg ville ikke latt 10 åringer gå alene å bade. Under ingen omstendigheter. Ang båt er det ok hvis voksne er i nærheten

Skrevet

Min 10 åring har svømt siden 6 års alder. Men lar ikke han dra alene med venner på stranda. Voldsom lek i vann kan fort gå galt. En voksen på land er bra.

Når det er sagt, ser mange naive foreldre som enten legger seg til å sole seg med ryggen til egne barn i vann eller gjenger med 9-10 åringer alene på brygga her hvor de stuper og hopper og diverse med voldsom lek. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om noe gikk galt.

Anonymous poster hash: 7bed2...28c

Skrevet

En 10- åring som kan svømme hadde jeg glatt se det i den lokale svømmehallen der det er badevakter uten voksne. Alene på stranda eller i båt, hadde ikke vært noe alternativ.

Skrevet

Bår bør de være gamle nok da?

Anonymous poster hash: a0d44...3c0
Skrevet

Aldri.

Neida, men 10 år er altfor tidlig i mine øyne.

Min er 9 år, har svømt i mange år, svømmer lange distanser også, men ifht konsekvenstenking o.l altfor små.

Skrevet

Hoj! 10 år? Nei takk, absolutt ikke!

Har ei på 10 og ei på snart 15 selv. Eldstemann fikk dra i svømmehallen (utebad) i fjor, men foreslo heldigvis ikke på stranda selv.

I mitt hode er mange barn, voldsom lek og glatte svaberg ikke trygt! Hun på 15 skal selvfølgelig få lov altså, men hun på 10 år, nei, det blir noen år til!

Må også si en ting til... siden jeg alltid er med må jeg jo derfor mange turer på stranda og heldigvis for meg er jeg godt sysselsatt av lillebror på 3 år.

Men.... jeg ser også det at de som er 10, 11 og 12 år gjerne kommer og vil sitte med oss. Hyggelig det altså, men mye greier, "Kan du hjelpe meg med...?", "Han sa at.....", "Kan du si til...?", så er det trøst og kos til noen som har slått seg, låne bort telefon til noen som er tom for strøm osv osv.

Jeg synes dette er bare hyggelig og gjør det selvfølgelig med ett smil og gode ord. Men jeg får rett og slett vondt av de noen ganger! De er ikke modne nok! De trenger en voksen der! Og i mitt stille sinn tenker jeg at jeg er jo ikke barnepiken deres heller.. Selv om det er hyggelig....

Man kan jo snakke med flere foreldre, så man kan ta med "gjengen" etter tur. ☺

Skrevet

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å sende 10 åringene alene selv om han svømmer bra. Blir gjerne herjete lek og syns det er viktig at en voksen følger med hvis noe skulle skje

Anonymous poster hash: 3308d...132

Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg gå å bade alene fra jeg var 8 år om jeg var sammen med nabojentene på 11. Vi var alle veldig flinke til å svømme. Fra 10 år ca fikk jeg bade alene eller med venner på samme alder. 

Anonymous poster hash: be6f5...2e8
Skrevet

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å sende 10 åringene alene selv om han svømmer bra. Blir gjerne herjete lek og syns det er viktig at en voksen følger med hvis noe skulle skje

Anonymous poster hash: 3308d...132

Skrevet

Det er voldsomt personavhengig. Både jeg og bror min fikk være alene (eller med enkelte venner) i båten fra vi var ti. Vi var begge gode svømmere og gode roere og temmelig fornuftige.

Søsteren min fikk ikke lov før hun var 13.

Jeg kommer til å tenke det samme om mine barn, at fra 10årsalderen om de er fornuftige, og ikke minst har fått prøvd seg mye med oss ombord først.

Anonymous poster hash: 6da4c...0a5

Skrevet

Jeg er litt hysterisk når det kommer til vann, spesielt etter at et av barna mine nesten druknet, så jeg slipper ikke en gang han på nesten 13 år av sted alene. En 10-åring hadde jeg aldri verden vurdert å la gå alene. Men sånn egentlig er vel 12-13 år greit, ikke før det.

Anonymous poster hash: 0378d...d29
Skrevet

Da jeg var 10 badet vi alene.. Hysteriske mødre

Anonymous poster hash: ba479...f7c

Skrevet

Ja, det skjer liksom noe med en når en står og ser på at noen driver med gjenoppliving på din svært svømmedyktige 9-åring fordi han nesten druknet. Jeg kan leve med å være hysterisk og følge barna på stranden til de faktisk er gamle nok til å takle alle ulike situasjoner. Det er faktisk helt greit. Nå som jeg har sett hvor lett et barn som normalt er veldig veslevoksen og svømmedyktig kan reagere helt irrasjonelt og få panikk i en vanlig badesammenheng, så er det ikke verd å ta noen sjanser.

Anonymous poster hash: 0378d...d29

Gjest Maiken og barna
Skrevet

ja, da vil jeg heller være hysterisk enn etterpåklok. Vann og barn er ikke noe å spøke med. Du kommer inn i gruppen som aldri tenker konsekvenser. Trist.

Skrevet

For 2 år siden måtte min søster og hennes venninne gjennopplive en 10 åring som ble funnet under vann på stranden. Dette var en svømmedyktig unge. 10 åringen ble fløyet til Ullevåll etterpå og det gikk heldigvis bra. Hun var sammen med 3 venninner på samme alder.

Hysterisk? Ja, takk....jeg tar gjerne den tittelen.

Skrevet

Jeg har opplevd å måtte redde to jenter på 16 år som var og badet alene. De kunne riktignok ikke svømme noen av de,men viser mangel på dømmekraft,noe som er vanlig for tenåringer.

Anonymous poster hash: b2a4c...eb5

Skrevet

Da jeg var 10 badet vi alene.. Hysteriske mødreAnonymous poster hash: ba479...f7c

For 2 år siden måtte min søster og hennes venninne gjennopplive en 10 åring som ble funnet under vann på stranden. Dette var en svømmedyktig unge. 10 åringen ble fløyet til Ullevåll etterpå og det gikk heldigvis bra. Hun var sammen med 3 venninner på samme alder. Hysterisk? Ja, takk....jeg tar gjerne den tittelen. Anonymous poster hash: 7bed2...28c
Jeg så en mann i 70årene mste livet på et kjøpesenter. Konklusjon: kjøpesentere er dritfarlig

Skrevet

Da jeg var 10 badet vi alene.. Hysteriske mødreAnonymous poster hash: ba479...f7c

Ja, det skjer liksom noe med en når en står og ser på at noen driver med gjenoppliving på din svært svømmedyktige 9-åring fordi han nesten druknet. Jeg kan leve med å være hysterisk og følge barna på stranden til de faktisk er gamle nok til å takle alle ulike situasjoner. Det er faktisk helt greit. Nå som jeg har sett hvor lett et barn som normalt er veldig veslevoksen og svømmedyktig kan reagere helt irrasjonelt og få panikk i en vanlig badesammenheng, så er det ikke verd å ta noen sjanser. Anonymous poster hash: 0378d...d29
Men du er likefult hysterisk, men det er selvsagt ditt eget valg :) bare du ikke bikker over til å bli overbeskyttende, for dét er farlig

Skrevet

ja, da vil jeg heller være hysterisk enn etterpåklok. Vann og barn er ikke noe å spøke med. Du kommer inn i gruppen som aldri tenker konsekvenser. Trist.

Aldri tenker konsekvenser? Hehe, du kommer vel da inn i gruppen: dømmende og rasistisk.

Like logisk slutning

Skrevet

Ja, det skjer liksom noe med en når en står og ser på at noen driver med gjenoppliving på din svært svømmedyktige 9-åring fordi han nesten druknet. Jeg kan leve med å være hysterisk og følge barna på stranden til de faktisk er gamle nok til å takle alle ulike situasjoner. Det er faktisk helt greit. Nå som jeg har sett hvor lett et barn som normalt er veldig veslevoksen og svømmedyktig kan reagere helt irrasjonelt og få panikk i en vanlig badesammenheng, så er det ikke verd å ta noen sjanser. Anonymous poster hash: 0378d...d29
Men du er likefult hysterisk, men det er selvsagt ditt eget valg :) bare du ikke bikker over til å bli overbeskyttende, for dét er farlig

Vet du, du er bare dum. Går ikke an å diskutere ansvar med deg når du sammenligner barn alene på strand og en eldre mann på kjøpesenter.

Det blir bare for dumt.

Hvis du ikke skjønner at voldsom lek, dårligere dømmekraft og barn i vann er en potensiell fare så får du bare fortsette å være naiv og uten ansvar. Trist. Handler om latskap.

Skrevet

Jeg vet ikke med alderen, men må bare påpeke at dette må jo være veldig avhengig av barnet (hvor forsiktig hun er selv og hvorvidt hun følger beskjeder om feks å ikke gå for langt ut), badeplassen (mange voksne i nærheten, hvor brådypt/grunnt det er, hvor mye bølger det er, om det er fullt av steiner eller glatt sandstrand, om det er snakk om å hope fra ei brygge eller en langgrunn strand osv), hvem hun er sammen med osv.

Anonymous poster hash: 44a6e...3df

Skrevet

Min jente som ble 11 på høsten fikk bade alene i fjor sommer.

Men da var det en rekke forutsetninger:

- hun svømmer godt og er veldig pålitelig

- vi så an hvem hun dro og badet med

- hun badet på strender med mange mennesker

- vi hadde regler for hvor langt ut de kunne svømme og eventuell hopping og vilter lek

- de fikk også beskjed om å passe på hverandre og umiddelbart be om hjelp fra voksne hvis det var noe

Tror det er vanskelig å si noen eksakt alder. Og det er ikke sikkert at lillebroren kommer til å få lov like tidlig.

Anonymous poster hash: f5f38...22f

Skrevet

Selv fløy jeg mellom strendene, bryggene og rodde på vannet fra 7 års alder med venner på hytta, men aldri om jeg har latt mine barn gjøre det samme uten oppsyn. Selv om barna mine er meget svømmedyktige med livreddningskurs bak seg, så er jeg som en hønemor når vi feks er på ferie i varmere strøk.  Og de er nå 15-19 og 21 år. Minstemann holder seg ved meg og har full kontroll på han.

Det verste jeg har opplevd en gang nede på Kypros, var da en engelsk mor gikk rundt og ropte i desperasjon etter 4 åringen sin. DET blikket hennes og den reaksjonen da livvaktene fant dattern ute i vannet!! Grusomt!

Skrevet

Her startet min datter å svømme som 5 åring, gikk på svømming i flere år. Så veldig svømmedyktig. Fra 10 års alder fikk hun dra i svømmehallen alene. På stranda fikk hun ikke dra alene før i fjor, da var hun 13 år.

Jeg hadde ikke latt en 10 åring, dra alene på stranden, samme hvor svømmedyktig.

Anonymous poster hash: cf4de...8de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...