Gå til innhold

Får konfirmanten selv disponere pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er noen år til vi har konfirmant. Får de bruke pengene til det de vil eller kan man som foreldre bestemme at de skal settes på konto til de blir voksne?

Anonymous poster hash: b5acb...ca4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Juridisk kan man bestemme over penger man har tjent selv eller fått i gave fra man er 15 år.

Anonymous poster hash: bc4e5...741
Skrevet

Noen år igjen hos oss også. Spørs litt hvor mye det er. Kommer ihvertfall til å drive hard propaganda for sparing. Kan få ett gitt beløp til frivillig disposisjon. Men om det blir sånn aner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 2d3f2...c48

Skrevet

Vår sønn fikk enorme summer da han ble konfirmert. Vi ble enige med sønnen vår at han fikk kjøpe seg ny sykkel han ønsket seg og kr 5000 å bruke på småting han ønsket seg for så å sette resten inn på konto han ikke har tilgang til. Var snakk om 60.000 inn på konto.

Litt styring tror jeg er lurt.

Anonymous poster hash: 83675...666

Skrevet

Jeg fikk litt av pengene for å kjøpe noe jeg ønsket meg, resten av pengene tok mamma å satte på sparekonto. Det er jeg veldig glad for i dag. Jeg hadde da penger til førerkort da den tid kom og hadde jeg fått bestemt selv så hadde nok pengene den gang forsvunnet til noe helt annet.

Anonymous poster hash: a274f...542

Skrevet

De kjøpte seg en dyr ting de ønsket seg pluss en heidundrende shoppingtur med venner, resten ble satt på konto og står der enda.

Skrevet

Jeg har gitt klar beskjed om at pengene skal settes inn på BSU. Jenta her jobber, og tjener godt. Hun har heller ingen store ønsker, så da er det bedre å sette de i banken fremfor at hun skal sløse de bort på junk-food og sminke ;)

Anonymous poster hash: bf571...aec
Skrevet

BSU? Tjener 15 åringen så mye at hun får fullt skattefradrag??

Anonymous poster hash: 62e0c...fe4

Skrevet

Det er da ikke bare skattefradraget som er gunstig med sparing på BSU-konto...

Anonymous poster hash: 132cc...5f3

Skrevet

BSU? Tjener 15 åringen så mye at hun får fullt skattefradrag?? Anonymous poster hash: 62e0c...fe4

Det er da ikke bare skattefradraget som er gunstig med sparing på BSU-konto...Anonymous poster hash: 132cc...5f3

Trodde man måtte være atten for å opprette BSU?

Barnet bør ikke ha full tilgang til kontoen me konfirmasjonspengene nei. Det har vi brent oss på en gang, aldri mer.

Anonymous poster hash: 9f0cd...0f2

Skrevet

Det er da ikke bare skattefradraget som er gunstig med sparing på BSU-konto...

Anonymous poster hash: 132cc...5f3

Det er god rente også, men med de summene som mest sannsynlig blir satt inn på bsu når man er 15 år, så blir det ikke noen store summer av det uansett. Skattefordelen er så stor at man bør ikke sette penger på bsu før man tjener nok penger til å kunne nyttegjøre den.

Anonymous poster hash: 1b31f...58b

Skrevet

Får unger 60.000,- i pengegaver til konfirmasjonen??!!!??!!!!!

Mine små 3.500,- virker litt puslete selv om det begynner å bli noen år siden....

Anonymous poster hash: 95253...b8a

Skrevet

Får unger 60.000,- i pengegaver til konfirmasjonen??!!!??!!!!!

Mine små 3.500,- virker litt puslete selv om det begynner å bli noen år siden....

Anonymous poster hash: 95253...b8a

Jeg fikk 43.000 kr + bunad hos mamma og moped hos pappa for 8 år siden. Enda har jeg 3 søsken til som har fått tilsvarende gaver. Broren min fikk språkreise istedenfor hos mamma som koster tilsvarende som bunad og moped hos pappa.

Anonymous poster hash: bf571...aec

Skrevet

Her fikk jeg 20.000 som jeg fikk disponere... Brukte det bare på klær og skit... Og jeg hadde jobb og var ansett som fornuftig. Blir mye penger på en gang for en 14-15 åring. Utrolig kjipt at jeg ikke sparte en eneste krone.

Så tror nok vi kommer til å la dem få noe av pengene til å bruke på hva de vil, også resten inn på sparing.

Skrevet

Herregud for noen summer. Husker jeg fikk 9000 kr den gang. Mange fikk da det dobbelte, men jeg fikk masse smykker også. Fikk i tillegg til gave fra foreldrene mine en språkreise og brukte konf. Pengene til lommepenger til turen. Var knallfornøyd! Men hvis mine barn som skal konfirmeres om en 9 års tid ++ får flerfoldige titusener så er det ikke snakk om at de får bruke alt nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...