Gå til innhold

Feberfri dag før barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min treåring var litt slapp på lørdag, helt fin på søndag og reiste i barnehagen i dag. Litt før tolv måtte hun hentes fordi hun hadde feber. Hun har ikke hatt feber hjemme og allmenntilstanden er helt vanlig. Barnehagen er ganske streng med tanke på feberfri dag (kommunal barnehage i Oslo), hva tenker dere om den regelen?

Anonymous poster hash: 75509...4b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen regel om feberfri-dag i vår barnehage. Ser an almenntilstanden og leverer om den er god.

Anonymous poster hash: 2fd1d...576

Skrevet

Vi har ingen sånn regel i vår bhg, men jeg bruker regelen likevel. Jeg har erfaring med at om barnet sendes for raskt i bhg igjen, så får hun feber på nytt. Enkelt og greit. Har måttet hente henne utallige ganger på grunn av det... Kan legge til at jeg har muligheten til å ha henne hjemme, da jeg ikke jobber fullt og har fleksible arbeidstimer, så jeg trenger ikke tenke på fravær fra jobb. 

Men alle barn er ulike. Så jeg tenker at en sånn regel i grunn er unødvendig. Feber kan komme av så mye også, min bror har alltid fått feber om han er sliten eller stresset. Han har vært sånn fra han ble født, og er fremdeles sånn. Min datter har generelt noe høy kroppstemperatur (37,7), så det skal lite til før hun bikker 38, og ved 38,2 blir hun faktisk litt klein i formen også. Kroppstemperaturen stiger naturligvis ved varme og aktivitet, så hun får lett feber... 

Anonymous poster hash: 6ce7e...6e9
Skrevet

Feberfri dag er bare tull. Folkehelseinstituttet har en veileder for smittevern i barnehager, og der står det også tydelig. Det som betyr noe er barnets allmenntilstand. Er barnet i fin form, kan det dra i bhg. ( med mindre det er noe annet som tilsier at det bør være hjemme).

Ofte blir det jo likevel i praksis naturlig å ha en feberfri dag hjemme, ettersom man ofte er feberfri om morgenen, vanskelig å spå om feberen stiger utover dagen. Bhg kan imidlertid ikke kreve dette.

Anonymous poster hash: 8b24d...126

Skrevet

her er det heldigvis en feberfri dag, her bør barnet settes først og også barna i bhg. du over her ingen pelling hva du snakker om

Anonymous poster hash: d1579...9c7
Skrevet

Jeg over er lege og småbarnsmor, så jeg synes jeg vet litt da. ;-) Poenget er at mor og far må vurdere selv, og ikke følge tullete regler.

Anonymous poster hash: 8b24d...126

Skrevet

De kan ikke tvinge dere til å overholde dette de kaller for en "regel". Men om barnet har hatt feber en dag så er der vanskelig å si den feberfrie timen fra 06:30-07:30 før levering i barnehage om barnet vil være friskt den dagen, både med tanke på feber og allmenntilstand. Barnehagen her ønsker at vi har barnet hjemme feberfrie en dag etter sykdom, og har med tiden skjønt at det er fornuftig.

Anonymous poster hash: 3d108...4c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...