Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Det har stått litt om ulovlig blodprøvetaking i avisene i det siste. Lenge før det kom opp har jeg lurt på flere ganger om det har blitt gjort på meg. Spesialisten har ved 3 anledninger sagt at jeg skal sjekkes for D- vitamin (har ME). Skjemaene som jeg har levert til de som tar blodprøver har imidlertid vært krysset av for mange ting og ikke bare D-vitamin. Føles som et tillitsbrudd, for hva har de sjekket som jeg ikke er klar over og hvorfor? Har lurt på om spesialisten selger blod/resultater videre. Sist gang spurte jeg hun som tok prøvene hva de egentlig målte, men hun bare mumlet noe om at det var det legen som avgjorde. Føler meg lurt, men vet ikke om jeg har grunn til det. Tør ikke helt å grave i det heller, og ikke vet jeg hvordan går frem. Flere i samme båt? Anonymous poster hash: 96640...d78
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Spør legen og du kan be om utskrift av journalen din. Og får du ikke et fornuftig svar så bytt fastlege. Neste gang du ser det så prøv å få tatt et bilde med mobilen av rekvisisjonen før du går inn på laben og tar prøvene, så kan du google hva det er. Om du ikke husker det. Anonymous poster hash: f4bea...e31
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Det er da normalt å sjekke ut det som kan. Mye resurser for bare å måle d vitamin. Etter min mening har legen gjort jobben sin. Paranoid? Anonymous poster hash: 74da7...377
HvittHus Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Det er ganske normalt at legen sjekker litt av hvert når man har en kronisk tilstand. Man sjekker gjerne for å komme i forkant av en evnt forverring av mangler/sykdommen, for å avdekke mangler, for å følge opp ernæring, medisiner etc. Dette er langt fra det samme som disse prøvene media har avdekket har blitt tatt uten samtykke. Uansett har du krav på å få ut dine egne blodprøvesvar. Og så kan du selv sjekke hva som er tatt.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #5 Skrevet 27. april 2015 Man behøver da ikke være paranoid for å syntes at legen ikke skal ta prøver jeg ikke vet noe om?! Det står mye i avisene om ulovlig prøvetaking fra helsevesenet, og jeg syntes ikke det er greit jeg da. Tok bilde av skjemaet. Det ble tatt prøve av vit D, Hb, erotrycytter, Hematokrit, MCV/MCH, leukocytter, PTH, Kalium, natrium, Kalsium, fosfat uorg, Magnesium, jern TIBC, Ferritin, fosf. alk (ALP) og vitamin B12. Litt mer enn D-vitamin kan man si. Noen med peiling her? HI Anonymous poster hash: 96640...d78
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 Man behøver da ikke være paranoid for å syntes at legen ikke skal ta prøver jeg ikke vet noe om?! Det står mye i avisene om ulovlig prøvetaking fra helsevesenet, og jeg syntes ikke det er greit jeg da. Tok bilde av skjemaet. Det ble tatt prøve av vit D, Hb, erotrycytter, Hematokrit, MCV/MCH, leukocytter, PTH, Kalium, natrium, Kalsium, fosfat uorg, Magnesium, jern TIBC, Ferritin, fosf. alk (ALP) og vitamin B12. Litt mer enn D-vitamin kan man si. Noen med peiling her? HI Anonymous poster hash: 96640...d78 En helt vanlig status med andre ord. Spesialister selger ikke blodprøvesvar videre. Hvor har du det ifra? Anonymous poster hash: 5f327...831
HvittHus Skrevet 27. april 2015 #7 Skrevet 27. april 2015 Man behøver da ikke være paranoid for å syntes at legen ikke skal ta prøver jeg ikke vet noe om?! Det står mye i avisene om ulovlig prøvetaking fra helsevesenet, og jeg syntes ikke det er greit jeg da. Tok bilde av skjemaet. Det ble tatt prøve av vit D, Hb, erotrycytter, Hematokrit, MCV/MCH, leukocytter, PTH, Kalium, natrium, Kalsium, fosfat uorg, Magnesium, jern TIBC, Ferritin, fosf. alk (ALP) og vitamin B12. Litt mer enn D-vitamin kan man si. Noen med peiling her? HI Anonymous poster hash: 96640...d78 Dette er helt normale blodprøver og ikke noe som er av interesse for andre enn deg og legen. Du kan slå opp her hva de forskjellige prøvene innebærer: http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #8 Skrevet 27. april 2015 I den saken som var i media nå så hadde de vel tatt et par ekstra glass med blod og brukt det til forskning. Det hadde dermed ikke fremkommet av skjema. De blodprøvene du har tatt er vanlige, jeg har tatt dem flere ganger pga trøtthet som de ikke finner årsaken til. Anonymous poster hash: 2da97...fd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå