Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Hei. Har akkurat testet, og funnet ut at jeg er gravid. Har en baby som snart er 4 mnder, og fra før har vi 3 til.. Jeg kan ikke si jeg er klar for nok en baby. Men abort har alltid vært noe jeg har vært imot.. Så blir man tenkende, vi får nå to barn født i samme år.. hva kommer familie og venner til å si. Flere venner har jo sagt at nå er det vel nok barn Moren min og har ytret dette. Samt at jeg har hatt KS, og tenker jo på at to tette svangerskap kanskje ikke er så lurt. Trenger litt råd og støtte. Hva ville dere gjort?! Klart ingen her inne kan si hva jeg skal eller ikke, men trenger noen synspunkter. Hilsen Rådvill Anonymous poster hash: ca6a8...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Om dere har alt til rette, så hvorfor ikke ta imot en til med åpne armer? Ikke tenk så mye på hva andre tenker om to født i samme år. Det eneste jeg tenker på er at alle skal få god oppfølging i oppveksten og da blir det kanskje litt mange å fordele oppmerksomheten på? Anonymous poster hash: c5053...955
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 I ditt tilfelle ville jeg tatt abort. Det å gå gravid er en stor belastning på kroppen, og så fort etter et KS kan de lett oppstå komplikasjoner som vil kunne sette deg i fare og/eller gjøre at du ikke kan stille opp for resten av barna dine. I tillegg ville jeg investert i hormonspiral eller annen sikker prevensjon. Anonymous poster hash: 54664...065
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Gratulera så mykje sjå på det positive:) det blir supert å ha to så tette og om du har ein eller to å bytte blei på spiller ingen rolle høyr med legen som tok keisersnittet kossen det såg ut..til meg sa dei at så lenge snittet var grodd så hadde det ingen betydning om eg tok ks etter sist ks 6 mnd etter eller 5 år..det hadde ikkje noko å sei vist du ikkje vil ta abort så ikkje gjer det! drit i kva andre tenker!!!! ingen har nokon grunn til å tenke at etter 4 barn så bør det være stopp..det må bli opp til kvar enkelt og vurdere om enn har mulighet til ein til lykke til,uannsett kva du velger! Anonymous poster hash: 5d61b...2b9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #5 Skrevet 27. april 2015 Du sier ikke så mye om situasjonen deres, men utifra det lille du forteller så ville jeg beholdt. hvordan er forholdet dere to imellom ? Hvordan er hverdagen nå? Jeg tror nestemann bare hadde glidd rett inn i rutinene som er nå.. Jeg kommer selv fra en søskenflokk hvor vi er tett i alder og synes det har vært helt supert. Har alltid hatt noen å leke med, snakke med, være på lag med, noen å utforske verden med. Nå som vi er voksne er vi masse sammen og barna våres er på ca samme alder. Har nok ikke bare vært enkelt for foreldrene våre, men de sier at de aldri ville valgt annerledes. Masse lykke til i valget! Jeg tror ikke du angrer om du får barnet, selv om det kan komme tunge tider. Men det er masse glede i vente også! Anonymous poster hash: 7b981...722
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 I ditt tilfelle ville jeg tatt abort. Det å gå gravid er en stor belastning på kroppen, og så fort etter et KS kan de lett oppstå komplikasjoner som vil kunne sette deg i fare og/eller gjøre at du ikke kan stille opp for resten av barna dine. I tillegg ville jeg investert i hormonspiral eller annen sikker prevensjon. Anonymous poster hash: 54664...065 Det er klart at det også er en tanke jeg har, at det er knyttet problemer så nært et ks. Men ikke alle av oss kan gå på alt av prevensjonsmidler. Vi har tenkt at mannen skal sterilisere seg. Det bare rakk vi ikke. Anonymous poster hash: ca6a8...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #7 Skrevet 27. april 2015 Gratulera så mykje sjå på det positive:) det blir supert å ha to så tette og om du har ein eller to å bytte blei på spiller ingen rolle høyr med legen som tok keisersnittet kossen det såg ut..til meg sa dei at så lenge snittet var grodd så hadde det ingen betydning om eg tok ks etter sist ks 6 mnd etter eller 5 år..det hadde ikkje noko å sei vist du ikkje vil ta abort så ikkje gjer det! drit i kva andre tenker!!!! ingen har nokon grunn til å tenke at etter 4 barn så bør det være stopp..det må bli opp til kvar enkelt og vurdere om enn har mulighet til ein til lykke til,uannsett kva du velger! Anonymous poster hash: 5d61b...2b9 Takk for positive ord Anonymous poster hash: ca6a8...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #8 Skrevet 27. april 2015 Du sier ikke så mye om situasjonen deres, men utifra det lille du forteller så ville jeg beholdt. hvordan er forholdet dere to imellom ? Hvordan er hverdagen nå? Jeg tror nestemann bare hadde glidd rett inn i rutinene som er nå.. Jeg kommer selv fra en søskenflokk hvor vi er tett i alder og synes det har vært helt supert. Har alltid hatt noen å leke med, snakke med, være på lag med, noen å utforske verden med. Nå som vi er voksne er vi masse sammen og barna våres er på ca samme alder. Har nok ikke bare vært enkelt for foreldrene våre, men de sier at de aldri ville valgt annerledes. Masse lykke til i valget! Jeg tror ikke du angrer om du får barnet, selv om det kan komme tunge tider. Men det er masse glede i vente også! Anonymous poster hash: 7b981...722 Vi har et helt fantastisk forhold, og elsker hverandre høyt. Helt klart et barn som kan få det fint hos oss, og klart gli rett inn. Takk for tilbakemeldingen Men det er mange ting å ta hensyn til selvsagt, og det er det som gjør valget så utrolig vanskelig. Anonymous poster hash: ca6a8...7e4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #9 Skrevet 27. april 2015 Etter mitt KS fikk jeg iallfall beskjed om å vente 6 mnd, helst 12 mnd før jeg ble gravid igjen !! Snakk med en lege! Anonymous poster hash: a75d8...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #10 Skrevet 27. april 2015 I ditt tilfelle ville jeg tatt abort. Det å gå gravid er en stor belastning på kroppen, og så fort etter et KS kan de lett oppstå komplikasjoner som vil kunne sette deg i fare og/eller gjøre at du ikke kan stille opp for resten av barna dine. I tillegg ville jeg investert i hormonspiral eller annen sikker prevensjon. Anonymous poster hash: 54664...065 Det er klart at det også er en tanke jeg har, at det er knyttet problemer så nært et ks. Men ikke alle av oss kan gå på alt av prevensjonsmidler. Vi har tenkt at mannen skal sterilisere seg. Det bare rakk vi ikke. Anonymous poster hash: ca6a8...7e4 Nei, jeg forstår det Du å selvsagt kjenne på hva som er riktig for deg og din familie, men når du spør om meninger må man jo svare ut i fra egne erfaringer. Jeg har fire barn, og jeg opplevde at når et av barna mine kom litt ut i skolealder, viste det seg at han hadde mange flere utfordringer enn normalt. Nå ser det ut for at minstebarnet også kan ha samme utfordringer. Det er absolutt ingenting som skulle forutsi dette, ingen familiehistorikk, men det er nå som det er. Det at barna har ekstra utfordringer gjør at de krever mer, og jeg kjenner på at til og med fire barn egentlig er litt for mye slik det er nå, men vi verken kan eller vil jo gi noen bort heller liksom Poenget er bare at jeg føler at en del av de som svarer der har en litt for lettvint "pytt sann"-holdning uten selv å kanskje ha erfaringer med det å ha mange barn tett i alder, eller litt eldre barn der ulike vansker gjerne begynner å vise seg. Valget du/dere tar bør være veldig gjennomtenkt. Mange synes ikke det er så krevende å ha småbarn, og jeg ser tankegangen om at "pytt sann, det blir jo bare en til å bytte bleier på", men småbarnstiden er kort og fort unnagjort. Du står fortsatt igjen med 13 år med skolebarn, en tid da det ofte kommer flere av de store utfordringene, både psykisk og økonomisk. Har dere ressurser til å følge opp så mange barn dersom et av barna får/har lærevansker, blir mobbet, begynner å slite med angst/depresjoner, får ulike helseplager som allergier, astma osv? Har dere god nok økonomi til at dere føler det går fint å få unna konfirmasjoner, ferieturer, sertifikat osv? Jeg er klar over at jeg høres veldig negativ ut nå, men jeg prøver bare å være en motvekt til resten og be deg tenke deg godt om. Og ikke bare tenkte 1-3 år framover i tid, men 18 år. Selv elsker jeg alle fire barna mine og kunne aldri vært dem foruten, trass i litt ekstra med noen av dem, men jeg vet også hva det vil si å tenåringer og barn som krever noe ekstra. Man skal ha overskudd og energi til alle, uansett hva som måtte skje. Anonymous poster hash: 54664...065
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #11 Skrevet 27. april 2015 Mamma hadde 4 ks på under 6 år, gikk bra. De to siste var jo risikosvangerskap og måtte ha ks 3 uker før termin for å være sikker på at fødselen ikke rakk å starte. Anonymous poster hash: 207a0...e8e
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #12 Skrevet 27. april 2015 Gratulerer Ok, så blir d travelt.... D går over... Utfra d du sier, så tror jeg du vil slite etter en abort, selv om d kan være "fornuftig"... Alt går, og man angrer aldri på et barn! Lykke til! Anonymous poster hash: e230a...dca
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #13 Skrevet 27. april 2015 Jeg ville beholdt Mistenker at jeg er gravid igjen selv med en baby på 3 mnd i armene mine og en til på 3 år her hjemme. Tørr ikke teste, men skulle jeg vært gravid nå så kjenner jeg at jeg er glad. Alt ordner seg uansett! Lykke til Anonymous poster hash: c38c1...dae
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #14 Skrevet 27. april 2015 Jeg har 13 mndr mellom mine å har ikke angret ett sekund. Jeg ble veldig overasket å skremt av tanken, men abort var ikke ett alternativ. Det er travelt, men de har så mye glede av hverandre Anonymous poster hash: 666df...8b8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #15 Skrevet 27. april 2015 Jeg ville tatt abort, men det er min mening Anonymous poster hash: ce1d4...950
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #16 Skrevet 27. april 2015 Ring lege eller jordmor og få en samtale! Anonymous poster hash: 417a4...d1e
Fomle84 Skrevet 27. april 2015 #17 Skrevet 27. april 2015 Off da, det gikk fort. Men dette fikser du Svaret på alternativene er det bare du som kan ta. Men spør deg selv følgende: Hvilket valg kan du leve med? En fra eller til gjør vel ikke så mye? Selv har jeg sagt stopp etter 3 og mannen har kappet strengen. Men hadde jeg blitt gravid igjen, så vet jeg at jeg hadde beholdt. Av den gode grunn at når jeg ser hvor flotte barn jeg allerede har så kunne jeg ikke sagt nei til en til. Lykke til med valget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå