Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #1 Skrevet 27. april 2015 Har dere da merket noen forskjell på barna, mtp helse, utvikling og tilknytning? Tenker da både i perioden de ble ammet/fikk Mme og senere. Årsaken til at jeg spør, er at jeg ble nødt til å slutte å amme da babyen min var 2 uker gammel, og har fått kommentarer om at de tingene jeg nevner overfor vil bli svekket. Hun er nå 5 mnd, og jeg kan ikke si at jeg foreløpig merker noen forskjell på henne og de andre babyene i barselgruppa som har blitt fullammet. Anonymous poster hash: 6fae6...38c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #2 Skrevet 27. april 2015 Fullammet den eldste, delammet tvillingene i 4 mnd siden jeg ikke hadde nok melk. Har ikke merket noen forskjell. Anonymous poster hash: 06880...95c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #3 Skrevet 27. april 2015 Første fikk mm, så fikk han mme.. Minste fikk bare mme. Ikke merket noe forskjell. De er forskjellige av natur, men ikke noe som kan spores tilbake til mme\mm... Begge er like lite\mye syke. Begge er sunne og friske. Slapp av og pust ut! Ikke føl deg mindre verdt eller mindre bra som mor fordi at barnet ditt har fått mme.. Du har gitt barnet ditt mat! Det er det viktigste! Samme om det er vann, mme eller mm. Anonymous poster hash: 68e68...77a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #4 Skrevet 27. april 2015 Første fikk mm, så fikk han mme.. Minste fikk bare mme. Ikke merket noe forskjell. De er forskjellige av natur, men ikke noe som kan spores tilbake til mme\mm... Begge er like lite\mye syke. Begge er sunne og friske. Slapp av og pust ut! Ikke føl deg mindre verdt eller mindre bra som mor fordi at barnet ditt har fått mme.. Du har gitt barnet ditt mat! Det er det viktigste! Samme om det er vann, mme eller mm. Anonymous poster hash: 68e68...77a Takk for hyggelig svar😃 syntes det var leit i starten, det føltes kjipt når mange fortalte meg at amming er det beste for barnet når amming etterhvert faktisk ikke Var mulig for meg. Har nå slått meg til ro med at det beste for barnet er å få mat, men Tenker bare litt innimellom på om det faktisk ville utgjort noen forskjell for barnet om jeg hadde kunnet amme. Anonymous poster hash: 6fae6...38c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #5 Skrevet 27. april 2015 Bare tøv. Tilknytning har ikke noe med det å gjøre. Har gjort begge deler og ingen forskjell. Siste delammet jeg. Eller fikk mest pupp da, men bestemte at ungen skulle lære å ta flaske for at jeg skulle kunne gå ut av huset. Pumpe har jeg aldri fått til. Anonymous poster hash: 3e9d5...dd8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #6 Skrevet 27. april 2015 Første fikk MM i ca to uker, deretter kun MME, han er i toppsiktet på skolen, har alltid vært tidlig utviklet motorisk sett etc etc. Nummer to fullammes, men er kun 10 uker så kan ikke sammenligne noe enda utenom det vi har hørt på helsestasjonen om at han også er motorisk sterk (rygg/nakk). Anonymous poster hash: be555...cf9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #7 Skrevet 27. april 2015 En med mme og to som ble ammet. Han med mme var litt tidligere ute motorisk og språklig. Ca like mye syke Anonymous poster hash: c200f...67d
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #8 Skrevet 27. april 2015 Spør om å få bytte helsesøster. Snakk om å male fanden på veggen. Kjenner sikkert like mange barn som har blitt ammet, som har fått mme. men de har jo veldig forskjellig personlighet alle sammen. Hvordan man mottar og gir omsorg er veldig individuelt. Det ene barnet mitt er ekstremt avhengig av kroppskontakt, mens det andre trenger mer oppmuntring og ros verbalt. Det er ingen fasit, man må lære barna å kjenne og behandle de deretter. Helsestasjonen er et sted fornuften kommer for å dø tydeligvis. Anonymous poster hash: 31a21...07a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #9 Skrevet 27. april 2015 Jeg tror det handler mer om genetikk og arv, enn noe annet Mtp tilknytning, trenger du ikke bekymre deg! Man får kontakt og nærhet med baby når man gir flaske også Kanskje baby vil være mer motstandsdyktig mot virus og bakterier ved inntak av MM, da MM inneholder antistoffer osv... Men det betyr ikke at barn som får MM er mindre syke enn MME-barn, da MM-barna kanskje har dårligere immunforsvar fra før enn det MME-barnet har pga arv og genetikk. Uansett om teorien min skulle stemme (som jeg ikke har lest særlig mye om, og som er helt vill gjetning fra min side), så er jeg i tvil om MM-antistoffene holder lenger enn til en slutter å amme/ei stund etter ammeslutt. Jeg sluttet å amme da min datter var 7 måneder. Min datter var aldri syk frem til denne julen. Da var hun 21 måneder. Hun hadde gått i bhg i et halvt år, var noe forkjølet i ei ukes tid i september (en mnd etter bhgstart) - ellers HELT frisk. Så kom jula, og nå har vi hatt runde på runde med omgangssyke, feber, forkjølelse, influensa, øreverk... Jeg synes du skal overse kommentarer som du har fått ang dette. Ingen mor fortjener å høre noe sånt - særlig når det ikke vites om er sant eller ikke. Trolig har det lite eller ingenting for seg. Barn er forskjellige, noen er mer syke, andre mindre. Ulike personligheter betyr også ulike tilknytningsresultater og utviklingstempo. Anonymous poster hash: d4f58...10b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #10 Skrevet 27. april 2015 Eldste på 10 fikk mme og minste på 7 fikk mm. Eldste har fjerna mandlene men ellers aldri vært syk. Han er den dag i dag en skikkelig mammadalt, mye mer enn lillebror som fikk mm 😂 Lillebror fikk også barneastma. Mme-gutten er i tillegg veldig skoleflink 😊 Så slapp helt av, og bytt helsesøster som hun over her sier! Anonymous poster hash: f60bc...940
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #11 Skrevet 27. april 2015 Første delammet jeg i 10 uker, så bare mme resten av tiden. Hun er frisk og fin. Er ei 4 år gammel herlig frøken nå. Nr 2 så fullammet jeg i 6 mnd før han begynte med mat i tillegg. Han har astma og allergi nå. Så det er bare tull alt det de sier om amming og helse. Er mer gener som spiller inn tror nå jeg. Begge var like knyttet til meg,og like kosette. Anonymous poster hash: 23f7d...244
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #12 Skrevet 27. april 2015 Ikke erfaring med egne barn, men jeg ble selv fullammet som barn (ble også ammet av mors venninne som var dagmamma, så fikk dobbelt opp), og min bror måtte få mme, pga. tette melkeganger etter brystredusjon. Jeg er frisk, har ingen allergier eller intoleranser. Min bror har flere forskjellige allergier. Om det har noen sammenheng er jo vanskelig å vite, men sånn generelt vil jeg tro at han gikk glipp av de fordelene jeg fikk med å ikke bare bli ammet, men også kryssammet. Anonymous poster hash: 0b4f0...0b4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #13 Skrevet 27. april 2015 Første ble ammet i 9 måneder. Neste bare 1 mnd. Barna er i dag 14 år og 8 år. Barnet som ble ammet har pollen allergi, slet mye med luftveiene i barnehagealder. Har og ADD. Barnet som bare ble ammet 1 mnd, er omtrent aldri syk, og har ingen plager. De har veldig forskjellig personlighet. Men begge har vært tidlig ute, og flinke på skolen. Anonymous poster hash: b21b0...85c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #14 Skrevet 27. april 2015 Spør om å få bytte helsesøster. Snakk om å male fanden på veggen. Kjenner sikkert like mange barn som har blitt ammet, som har fått mme. men de har jo veldig forskjellig personlighet alle sammen. Hvordan man mottar og gir omsorg er veldig individuelt. Det ene barnet mitt er ekstremt avhengig av kroppskontakt, mens det andre trenger mer oppmuntring og ros verbalt. Det er ingen fasit, man må lære barna å kjenne og behandle de deretter. Helsestasjonen er et sted fornuften kommer for å dø tydeligvis. Anonymous poster hash: 31a21...07a Helsesøster har sagt at det beste for barnet nok er morsmelk, men vært støttende på at mme er greit når.amming ikke går. Kommentarene jeg tenker på har kommet fra tanter, kollegaer når jeg har vært innom jobb, venner (ikke de nærmeste) har også fått kommentar fra en fremmed på kafé om at jeg burde amme fordi det var best for barnet. Felles for de av disse jeg kjenner er at de har ammet sine barn, så de har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Prøver ikke bry meg, men begybner jo allikevel å lure når flere sier det samme, så tenkte det da var fint å lufte det her hvor det er folk med faktiske erfaringer:) Anonymous poster hash: 6fae6...38c
E.E.E. Skrevet 27. april 2015 #15 Skrevet 27. april 2015 Eldstemann ble ammet i 4 måneder og da var hun så tynn at jeg måtte gi mme tilslutt. (Jeg slet veldig med å amme siden utdrivningsrefleksen min var nesten helt fraværende. Jeg trodde jeg hadde for lite melk... Senere fikk jeg vite om denne nesesprayen, den brukte jeg i perioder med de to neste barna og hadde melk i massevis!) Vel, med eldstemann merket jeg stor forskjell ja! For det viste seg at barnet hadde masse allergier! Hun tålte ikke kumelkprotein, laktose, egg, gluten osv osv Ungen var plutselig full i eksem, åpne sår som blødde, det var ut og inn på sykehus det første året.... Så fikk hun alvorlig astma, det startet når hun var rundt ett år. Jeg brukte mange år på å "svelge" det faktum at hun kunne sluppet unna mye om jeg hadde ammet lengre. Stakkar lille veide bare 6,7 kg på 1 år's kontrollen... Ble vurdert for knapp på magen og mye styr. Men sånn er det bare! Hun hadde hatt allergier og astma uansett! Ja, det hadde tatt lengre tid før hun måtte bli utsatt for alt dette og hun hadde ikke reagert så ille. Men det hadde kommet uansett. Man får heller ikke gjort noe med det i ettertid.... Med de to neste skaffet jeg masse informasjon om amming, gikk til psykolog og fikk hjelp med å bearbeide mine problemer. Som var en stor årsak til problemene. Jeg har opplevd så mye at amming var ett helsike med andre mennesker tilstede. Så fikk jeg ny fastlege og da dukket denne nesesprayen opp. Himmel, så glad jeg ble! Resultatet ble at de neste to ble ammet i 1 1/2 år og i 2 år. Sunne, friske, akkurat passe tykke babyer med sunn og ikke minst hel (!) hud! Men vet du, det hadde de nok vært uansett! For de har ikke en haug med allergier! Så er din lille sunn og frisk med mme, så er det supert! Eneste dårlige som kan komme ut av det er om du går rundt med dårlig samvittighet! 😉😊 Man gjør så godt man kan og det er da bra nok! Jeg hadde ingen annen mulighet med eldstemann her, uansett om det ble som det ble. Jeg gjorde det beste ut fra mine forutsetninger den gangen og fremtidenkunne jo ikke jeg vite noe om. Må også si at jenta i dag, er ei flott jente! Hun har fortsatt litt eksem, men ikke noe som plager henne i hverdagen. Hun er aktiv og ikke lita for alderen lengre. Det var hun fram til hun var rundt 12 år, så skjøt hun i været. Det hadde nok vært sånn uansett. 😊 Skulle gitt mye for å kunne gitt frøkna vår en bedre start på livet, men har nå sørget for mye annet som har vært bra da. 😊😊
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #16 Skrevet 27. april 2015 Mitt mme barn er enda for liten til at jeg egentlig kan svare på dette, men jeg føler selv at jeg får veldig god kontakt med babyen når jeg gir flaske. Litt annet er det, men vi koser oss når han får flaske. Jeg måtte begynne med flaske da gutten var 2 uker å jeg gråt å var veldig lei meg for at jeg ikke fikk til ammingen. Hadde mer enn nok mm til storesøsteren så jeg var veldig lei meg for at det ikke gikk like bra denne gangen. Jeg har heldigvis en snill hs som sa at jeg ikke måtte være lei meg. Vi fikk mye nærhet når jeg ga flaske også å mødre som gir flaske er akkurat like gode mødre som de som får til ammingen. Hun var også nøye med å påpeke at det viltigste for barnet var at det fikk mat. Ikke om det kom fra en pupp eller fra en flaske. Elste som kun fikk mm har for øvrig både astma og eksem så mm har ikke gjort noe for at hun ikke skulle få det. Anonymous poster hash: 852d2...e93
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #17 Skrevet 27. april 2015 Dagens mme er så bra at du ikke har noe å bekymre deg for! Anonymous poster hash: fc82b...e6f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #18 Skrevet 27. april 2015 Spør om å få bytte helsesøster. Snakk om å male fanden på veggen. Kjenner sikkert like mange barn som har blitt ammet, som har fått mme. men de har jo veldig forskjellig personlighet alle sammen. Hvordan man mottar og gir omsorg er veldig individuelt. Det ene barnet mitt er ekstremt avhengig av kroppskontakt, mens det andre trenger mer oppmuntring og ros verbalt. Det er ingen fasit, man må lære barna å kjenne og behandle de deretter. Helsestasjonen er et sted fornuften kommer for å dø tydeligvis. Anonymous poster hash: 31a21...07a Helsesøster har sagt at det beste for barnet nok er morsmelk, men vært støttende på at mme er greit når.amming ikke går. Kommentarene jeg tenker på har kommet fra tanter, kollegaer når jeg har vært innom jobb, venner (ikke de nærmeste) har også fått kommentar fra en fremmed på kafé om at jeg burde amme fordi det var best for barnet. Felles for de av disse jeg kjenner er at de har ammet sine barn, så de har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Prøver ikke bry meg, men begybner jo allikevel å lure når flere sier det samme, så tenkte det da var fint å lufte det her hvor det er folk med faktiske erfaringer:) Anonymous poster hash: 6fae6...38c Syns du skal begynne å svare dem med at alternative er at barnet sulter i hjel. Kan rett og slett ikke fatte hva noen får ut av å si slike ting. Er det for at de selv skal føle seg så flotte og korrekte? Var en gang i et selskap sammen med svigers, og en dame sukket da jeg ga datteren min flaske. Hun fortalte meg hvor trist det var at jeg ikke hadde noe bedre å gi henne. Min svigermor og hennes mor tente på alle plugger, og sa til det gamle kreket hvor hun kunne gå med slike kommentarer. Anonymous poster hash: 31a21...07a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #19 Skrevet 27. april 2015 http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror Anonymous poster hash: fc82b...e6f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #20 Skrevet 27. april 2015 Ammet ikke eldste i det hele tatt. Ammet yngste til han var 1,7 år. Jeg merker forskjell ved at den yngste er mye mer kostete og klengete. Veldig mammadalt. Han er også veldig rask til å lære ting. Eldste er mer tilbaketrukket. Liker ikke kroppskontakt feks. Jeg har lurt på om det kan være pga ammingen, men de har også en svært forskjellig personlighet. Anonymous poster hash: 7887a...0e8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #21 Skrevet 27. april 2015 Eldste ble ikke ammet, da det aldri kom ordentlig igang. Yngste ble ammet. Ingen forskjell i tilknytning, utvikling eller noe annet. Eldste som kun fikk mme har alltid vært tidlig ute, smart, og er aldri syk (bank i bordet). Yngste er det samme, men har vært litt mer syk, men det er nok personlige tilfeldigheter. Så ikke la deg stresse av "ammepolitiet" Anonymous poster hash: a2732...64b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #22 Skrevet 27. april 2015 Ikke merket noen forskjell. Fullammet førstemann og ga andremann flaske. Men ville nok merket forskjell til det verre hvis jeg hadde fortsatt ammingen som gikk til h*** med andremann, da hadde jeg ødelagt meg selv fullstendig. Og sultet barnet. Anonymous poster hash: 0a423...8a4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #23 Skrevet 27. april 2015 Spør om å få bytte helsesøster. Snakk om å male fanden på veggen. Kjenner sikkert like mange barn som har blitt ammet, som har fått mme. men de har jo veldig forskjellig personlighet alle sammen. Hvordan man mottar og gir omsorg er veldig individuelt. Det ene barnet mitt er ekstremt avhengig av kroppskontakt, mens det andre trenger mer oppmuntring og ros verbalt. Det er ingen fasit, man må lære barna å kjenne og behandle de deretter. Helsestasjonen er et sted fornuften kommer for å dø tydeligvis. Anonymous poster hash: 31a21...07a Helsesøster har sagt at det beste for barnet nok er morsmelk, men vært støttende på at mme er greit når.amming ikke går. Kommentarene jeg tenker på har kommet fra tanter, kollegaer når jeg har vært innom jobb, venner (ikke de nærmeste) har også fått kommentar fra en fremmed på kafé om at jeg burde amme fordi det var best for barnet. Felles for de av disse jeg kjenner er at de har ammet sine barn, så de har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Prøver ikke bry meg, men begybner jo allikevel å lure når flere sier det samme, så tenkte det da var fint å lufte det her hvor det er folk med faktiske erfaringer:) Anonymous poster hash: 6fae6...38c Herregud så frekke folk kan få seg til å være! Anonymous poster hash: 0a423...8a4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #24 Skrevet 27. april 2015 1. fikk ca 30% mm i 6 mnd, resten mme, 2. og 3. ble fullammet i 4 mnd og fikk ellers mm til 18 mnd. Merket ikke forskjell, alle tre barna sjelden syke, ingen allergier e.l. Personlig fikk jeg ikke èn dråpe mm, kan ikke si at jeg føler at det kan ha påvirket meg på noe vis😜 Anonymous poster hash: 87e97...cb0
Anonym bruker Skrevet 27. april 2015 #25 Skrevet 27. april 2015 Har dere da merket noen forskjell på barna, mtp helse, utvikling og tilknytning? Tenker da både i perioden de ble ammet/fikk Mme og senere. Årsaken til at jeg spør, er at jeg ble nødt til å slutte å amme da babyen min var 2 uker gammel, og har fått kommentarer om at de tingene jeg nevner overfor vil bli svekket. Hun er nå 5 mnd, og jeg kan ikke si at jeg foreløpig merker noen forskjell på henne og de andre babyene i barselgruppa som har blitt fullammet. Anonymous poster hash: 6fae6...38c Begge mine barn er friske og raske, ingen er mer syk enn den andre. Jeg har like hod kontakt og tilknytning til begge. De går nå på skolen, de er testa og har begge høy intelligens. Ene fikk aldri mm, kun mme, andre var full amma i 6 mnd. som var retningslinjene den gang. Anonymous poster hash: f37d2...bf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå