Gå til innhold

synes dna skulle vært obligatorisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 2f05c...12d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

DNA er obligatorisk. Alle som er født har DNA! :P

Forøvrig er en DNA-test dyrt så hvem skal i så fall ta regningen mener du?

Anonymous poster hash: 49a32...9f7

Skrevet

Det skal godt gjøres å slippe unna, faktisk.

Skrevet

Jeg liker best SV. Og er sånn generelt i mot diktatur.

Selv om jeg da ville foretrukket dna som enevelde over en rekke andre norske partier.

Anonymous poster hash: 38b4c...3b5

Skrevet

Tenker det burde vært obligatorisk å ta en test, for både barn og far har rett å vite.

Hi

Skrevet

Tenker det burde vært obligatorisk å ta en test, for både barn og far har rett å vite.

Hi

Men hvorfor ?

For staten spiller det ingen rolle hvem som er biologisk foreldre = de vil ikke ta regningen.

En DNA test koster en del...

Anonymous poster hash: 8543c...a20

Skrevet

Nå bor de aller fleste barna med sin biologiske far eller vet hvem han er fra de ble født. Så å ta dna-test av alle nyfødte og fedrene vil være massevis av bortkastet pengebruk. Men alle fedrene kunne fått tilbudet men måtte betale en høy egenandel på mye mer enn bare 200kr. F.eks 800kr, om testen koster mer enn det, vet ikke hva de koster.

Anonymous poster hash: 1cd1e...710

Skrevet

Tja.... Hvis det er sånn at det er veldig mange barn/fedre som faktisk ikke er biologiske barn/fedre (men tror de er det), så kanskje det hadde vært en idè.....? Men sikkert alt for dyrt.....

Anonymous poster hash: 4b439...47f
Skrevet

Sikker på at det blir slik i fremtiden. Selvfølgelig bør det tas en test slik at far og barn (og mor noen ganger!) er 100% sikker på hvem som er far. Viser seg jo dessverre at mange blir lurt. Synes det er merkelig at test ikke blir tatt i dag på alle.

Anonymous poster hash: b48b3...b15
Skrevet

Og hvem skal dekke den utgiften da?

Antar at man da skal teste mor og? Bare for å være sikker?

Anonymous poster hash: 22f58...5f3

Skrevet

Latterlig mening. Hva skulle det neste bli da? At alle skal chippes og ha peilere på seg? 

Det er et farlig ønske du kommer med.

Anonymous poster hash: 00e1f...0ba
Skrevet

Sikker på at det blir slik i fremtiden. Selvfølgelig bør det tas en test slik at far og barn (og mor noen ganger!) er 100% sikker på hvem som er far. Viser seg jo dessverre at mange blir lurt. Synes det er merkelig at test ikke blir tatt i dag på alle. Anonymous poster hash: b48b3...b15

Merkelig? Det er da ingenting merkelig med å ikke ta en test som koster mye og som ikke løser noe medisinsk problem whatsoever.

Mange? Hva er mange egentlig? Nekter å tro at det er særlig mange. Noen, men ikke mange.

Du er klar over at kreftsyke mennesker ikke alltid får livsforlengende medisin fordi det er for dyrt? Det finnes en million bedre ting å bruke skattepenger på enn å teste alle barn fordi noen få får oppgitt feil far.

Skrevet

Og hvem skal dekke den utgiften da?

Antar at man da skal teste mor og? Bare for å være sikker?

Anonymous poster hash: 22f58...5f3

Selvfølgelig må mor testes og, det blir forvekslet babyer på sykehuset hver eneste dag :P Og siden alle kvinner er utro og blir gravide med elskeren så må alle fedre testes også. Man kan like godt teste alle menn i samme kommunen mot hver eneste baby som blir født, da får man forhåpentligvis vite hvem hun var utro med, altså den ene fyren som hun ble gravid med, de andre elskerne får man ikke finne ut av, om hun ikke blir gravid på nytt med en annen.

Skulle tro at det er sånn her HI tenker om kvinner: utro hele gjengen!

Anonymous poster hash: 1cd1e...710

Skrevet

Jeg tenker også at det burde tas DNA test av alle (barn som voksne), men av andre grunner enn du sikter til, hi..

Om alles DNA er registrert er det fx lettere å finne gjerningsmannen i staffesaker etc.. (Har ei venninne som ble voldtatt, men siden de ikke fant en match på DNA ble aldri overgriper tatt, derfor tenker jeg som jeg gjør. Hadde alles DNA vært registrert så ville han blitt identifisert).

Men selv om det hadde vært ønskelig så er det jo ikke reelt. Det er for dyrt og lar seg ikke gjennomføre..

Anonymous poster hash: 41bd3...a32

Skrevet

Nå er det sånn i Norge at vi har en pater est paragraf når der gjelder farskap. Den mor er gift med er juridisk far uansett hva DNA testen sier, hvis ikke en dom sier noe annet. Den barnet vokser opp med er sosial far! Dette sikrer blant annet donorbarn

Anonymous poster hash: 326a9...5d1

Skrevet

Nå er det sånn i Norge at vi har en pater est paragraf når der gjelder farskap. Den mor er gift med er juridisk far uansett hva DNA testen sier, hvis ikke en dom sier noe annet. Den barnet vokser opp med er sosial far! Dette sikrer blant annet donorbarn

Anonymous poster hash: 326a9...5d1

Og den som føder er mor uansett donor.

Skrevet

Med tanke på at jeg kun har hatt sex med mannen min, samt at barn nr 2 er prøverør så vil jeg hevde det hadde vært som å kaste de tusen lappene ut vinduet.

Anonymous poster hash: 4efb4...70b

Skrevet

Jeg synes ikke Hi sitt forslag er så dumt som mange over mener.

DNA register til bruk i kriminalsaker er et godt argument.

DNA test for å avgjøre/ bekrefte farskap er også et godt argument. Ingen vet hvor mange som vokser opp med "feil" far. Det kan være mange og det kan være få.

Uansett så kan dere prøve å forestille dere hvordan det ville føles for en mann som tilfeldigvis får vite at han har vært pappa for et barn i hele oppveksten som ikke er hans eget. Jeg tror de fleste ville havnet et mørkt og forferdelig sted.

Mye bedre om han får vite med en gang. Da kan han velge om han vil tilgi mor og være stefar for barnet eller ikke.

I disse tilfellene er det tross alt mor som har gjort noe galt. Og i de fleste tråder her inne blir jo utroskap slaktet så jeg ser ikke noen grunn til å tenke annerledes om dette.

Anonymous poster hash: ba1e3...1f7

Skrevet

I fht til kriminal saker er det kanskje en god ide, men i fht farsskap har ikke staten noen rett til å blande seg inn i privatanliggende saker. Og hvem pokker skal betale for dette?

Anonymous poster hash: f7800...5b6

Skrevet

I fht til kriminal saker er det kanskje en god ide, men i fht farsskap har ikke staten noen rett til å blande seg inn i privatanliggende saker. Og hvem pokker skal betale for dette?

Anonymous poster hash: f7800...5b6

Hvem som skal betale er likegyldig. Vi snakker om store økonomiske (og følelsesmessige) konsekvenser for de involverte. En biologisk far "går fri" og en annen tar ansvaret i god tro om at han tar seg av sitt eget barn.

Normalt er svindel straffbart, men her er det tydeligvis ikke like viktig.

Jeg taler på ingen måte bedratte fedres sak, men jeg synes det er veldig viktig at man ved viktige avgjørelser har alle fakta. Og jeg klarer fint å sette meg inn i andres situasjoner.

Skrevet

Jeg synes ikke Hi sitt forslag er så dumt som mange over mener.

DNA register til bruk i kriminalsaker er et godt argument.

DNA test for å avgjøre/ bekrefte farskap er også et godt argument. Ingen vet hvor mange som vokser opp med "feil" far. Det kan være mange og det kan være få.

Uansett så kan dere prøve å forestille dere hvordan det ville føles for en mann som tilfeldigvis får vite at han har vært pappa for et barn i hele oppveksten som ikke er hans eget. Jeg tror de fleste ville havnet et mørkt og forferdelig sted.

Mye bedre om han får vite med en gang. Da kan han velge om han vil tilgi mor og være stefar for barnet eller ikke.

I disse tilfellene er det tross alt mor som har gjort noe galt. Og i de fleste tråder her inne blir jo utroskap slaktet så jeg ser ikke noen grunn til å tenke annerledes om dette.

Enig i denne.

Anonymous poster hash: ad302...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...